چهارشنبه, ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-17
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 13107 |
|
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰:۱۹ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار سیاسی سیده آمل ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در نخستین نشست خبری با خبرنگاران داخلی و بین المللی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اظهارکرد: بسیار خوشحالم که امروز از طریق رسانه های جمعی می توانم با ملت بزرگ ایران صحبت کنم، ملت بزرگی که بزرگترین حضور […]

Image result for ‫حسن روحانی روز دوشنبه در نخستین نشست خبری با خبرنگاران‬‎

به گزارش خبرنگار سیاسی سیده آمل ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در نخستین نشست خبری با خبرنگاران داخلی و بین المللی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اظهارکرد: بسیار خوشحالم که امروز از طریق رسانه های جمعی می توانم با ملت بزرگ ایران صحبت کنم، ملت بزرگی که بزرگترین حضور خود را به نمایش گذاشت، ۴۲ میلیون جمعیت که اگر می توانستند همه آنهایی که در صف بودند رای آنها را اخذ کنند، انتخابات ما به ۴۵ میلیون رای می رسید.
روحانی با بیان این که حضور ۴۵ میلیونی ملت ایران پای صندوق آرا یک حضور بی نظیر در تاریخ ایران بود، افزود: مردم با این حضور و با این انتخاب خواستند بگویند که در کشور ما تکثر به رسمیت شناخته شده است و هیچ گروه، هیچ جناح، هیچ تفکری وهیچ ایده ای قابل حذف نیست، همه هستند، همه حضور دارند و از همه باید برای ساختن ایران پرآوازه بهره بگیریم.
وی اضافه کرد: دراین انتخابات مردم در ترازبالاترین دموکراسی های جهان حضورپیدا کردند، مردمی که دارای مشکلات اقتصادی هستند و مردمی که در روستاها با مشکلات زندگی می کنند اما به پول «نه» گفتند.
روحانی اضافه کرد: مردم به خوبی اعلام کردند که ما می فهمیم آب شور عطش را کم نمی کند، مردمی که به فکر اقتصاد بزرگ تر هستند به درآمد ملی ۲.۵برابری تخیلی «نه» گفتند، نه مردم به فریبکاران مهمترین بخش آن بود.
وی ادامه داد: تلاش کردند به مردم بگویند دین مردم در خطر است، تلاش کردند بگویند سند ۲۰۳۰ که این سند ریشه آن مربوط به سال ۱۹۹۰می شود، علیه دین مردم است، سندی که «نه» ما هیچ کشوری آن را امضا نکرده است.
رئیس جمهوری منتخب افزود: سندی که به عنوان اقدام عمل و یک توصیه است، سندی که دولت یازدهم به صراحت نوشته است آنهایی که با قانون، دین، اخلاق و فرهنگ ما سازگار نیست، نمی پذیریم و کان لم یکن است.
روحانی افزود: مردم ما متدین هستند به دین و فرهنگ خود بسیار حساس هستند اما این دروغ ها کارگر نیفتاد و به تخریب نه گفتند، نه به سخنان غیر دقیق گفتند ، مردم «آری» به اتحاد، تعامل ، اعتدال وعقلانیت گفتند.
وی خاطرنشان کرد: بسیار مهم بود که مردم ما در این انتخابات به همه نهادها و ارگان ها گفتند هر کس به جای خود، هرکس به کار خود، مردم به نیروهای مسلح ما ازعمق جان عشق می ورزند.
رئیس جمهوری اضافه کرد: مردم ما به رسانه ها هم علاقمند هستند، به قوای دیگر هم علاقمند هستند اما نمی پذیرند که یک نهاد ملی یا حتی به یک معنا فراملی به فروملی تبدیل شود.
روحانی ادامه داد: مردم به یک جناح گفتند ما احترام نهادهای خود را حفظ خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد یک گروه اندک از نهادی که متعلق به کل مردم است، نمی توانند ولایت فقیه و رهبر معظم انقلاب را که متعلق به کل ملت ایران، مصادره به مطلوب کنند.
وی تصریح کرد: مردم به پایین آوردن مقام رهبری و سپاه نه گفتند. مردم به پایین آوردن مقام سپاه، بسیج، ارتش ونیروهای مسلح نه گفتند، سپاه متعلق به کل ملت ایران است.

**پیام انقلاب ما همبستگی ملی و گفت و گوی بین المللی است
رئیس جمهوری همچنین با بیان این که مردم خواستند اعلام کنند که یک ملت هستیم و صدای ما باید شنیده شود، گفت: ترانه همه مردم و صدای موسیقی وحدتشان یکسان بود. همه اقوام و همه مذاهب، روستایی و شهری و همه، مثل هم رای دادند و همه گفتند ما یک مسیر را انتخاب کرده ایم.
رئیس جمهوری کشورمان خاطرنشان کرد: مردم با تعریف چرایی وحدت،اعتدال وعقلانیت و لزوم آنها برای پیشرفت و اقتصاد کشور اعلام کردند که اقتصاد بدون وحدت و اتحاد پیشرفت نخواهد کرد.
وی تصریح کرد: مردم می دانند اقتصاد بدون رقابت معقول که بر مبنای کیفیت محصول باشد نه برمبنای قدرت سیاسی یا امنیتی پیشرفت خواهد کرد.
وی با بیان این که مردم ما به برنامه رای دادند و می دانستند که اقتصاد و اشتغال با سرمایه گذاری امکان پذیر است، افزود: سرمایه گذاری نیز در سایه امنیت و آرامش، آزادی و تعامل سازنده با جهان امکان پذیر است.
رئیس جمهوری مننتخب دوازدهم همچنین گفت: مردم ما خواستند بگویند هیچ کس حق ندارد سلیقه خود را به دیگران تحمیل کند و همه باید تابع قانون باشیم و هیچ فرد و نهادی، فرای قانون نمی شناسیم و سلیقه ها بجای خود محترم است اما تحمیل سلیقه معنا و مفهوم ندارد.
روحانی همچنین اظهار کرد: مردم ما می خواهند طبق دین و فرهنگ و انقلابشان باشند و بهتر از همه معنای انقلاب را می فهمند و این مردم بودند که در انقلاب، همه در کنار هم در خیابان گفتند استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی و انقلاب به جز این سه کلمه نیست.
وی تصریح کرد: همه مردم ما رای دادند و هیچ کس حق ندارد انقلاب را به درون خیمه خود بکشاند. انقلاب،دین و اعتقادات آسمانی بر سر ما به شمار می روند و همه نسبت به دین و انقلاب خود حساس هستند.
دوازدهمین رئیس جمهوری منتخب همچنین گفت: انتخابات ما یک پیام داشت و مردم ما خواستند بگویند، ای همه مسئولان مردم را باور کنید چرا که مردم یعنی قدرت ملی، فرهنگ ایرانی و اسلامیت، انقلاب اسلامی و دموکراسی و باید جوانان، زنان، اقوام و مرزنشینان را باور کنیم و رای مرزنشیان، روستاییان، حاشیه نشین های کلان شهرها دیده شود، با آن که در فشار و زحمت هستند ولی برای آرامش و سرنوشت خود پای صندوق های رای آمدند.
وی افزود: مردم خواستند بگویند پیشاپیش ۴۰ سالگی انقلاب را جشن گرفته ایم و بگویند برای قرن آینده یعنی سال ۱۴۰۰ خود را آماده کرده ایم و به ملت های منطقه بگویند ما در کنار شما هستیم و دولت دوازدهم و ملت ایران در کنار شما است و به حول و قوه الهی تروریسم را ریشه کن و در طول چهار سال آینده ثبات را به منطقه بر می گردانیم.
وی اظهار داشت: ما خواستیم به دنیا بگوییم که با احترام متقابل و منافع مشترک، با هم تعامل و همکاری می کنیم و خواستیم به دنیا بگوییم پیشرفت جهان بدون وحدت و هماهنگی و بدون همزیستی مسالمت آمیز امکان پذیر نیست و خلاصه پیام انتخابات ما هبستگی ملی و گفت وگوی بین المللی بود.
رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت توانست با استفاده از قدرت مردم در صحنه بین المللی از تحریم هسته ای عبور کند و برای اینکه سایر حقوق ملت را هم پاس بداریم؛ راهش همان انسجام ملی و اجماع همه قوای داخل کشور پشت سر رهبری است.
حسن روحانی عصر امروز -دوشنبه- در ادامه نخستین نشست خبری خود پس از پیروزی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا که پرسید شما در تبلیغات انتخاباتی از تعبیر ‘وکیل ملت’ نام بردید؛ منظورتان از این عبارت چیست و آیا می توانیم آن را نماد احقاق حقوق کامل مردم بدانیم، گفت: یکی از اهداف ما در گذشته و امروز احقاق حقوق مردم در همه زمینه ها بوده است و این احقاق حقوق را باید در سایه انسجام و اجماع بدست بیاوریم. در زمینه هسته ای همه مردم ما پشت سررهبری جمع شدند و یک انسجام و اجماع ملی درست شد.

**راه احقاق حقوق کامل مردم، انسجام و اجماع ملی پشت سر رهبری
روحانی ادامه داد: دولت توانست از قدرت ملی مردم در صحنه بین المللی به درستی استفاده کند و توانستیم از تحریم هسته ای عبور کنیم. برای اینکه سایر حقوق ملت را هم پاس بداریم راهش همان انسجام ملی و اجماع همه قوای داخل کشور پشت سر رهبری است که این راه را ادامه خواهیم داد.
خبرنگار شبکه المنار پرسید در دیدار اخیر بین سران کشورهای عربی و اسلامی و ترامپ ، ایران مجددا به حمایت از تروریسم متهم شد؛ آنها برای ایران شرط گذاشتند که بازگشت ایران به جامعه جهانی در این نهفته است که ایران از جبهه مقاومت به خصوص حزب الله دست بردارد؛ ارزیابی شما چیست، ممکن است این بحث هایی که مطرح می شود و نیروهایی که بسیج می شود و حملاتی که درحال شکل گیری است زمینه ساز بحران جدید در منطقه باشد، پاسخ داد: اجتماع یک اجتماع نمایشی بود و هیچ ارزش سیاسی و عملی نداشت و نخواهد داشت. قبلا هم عربستان سعودی از این نمایشات درست کرده بود. برای مبارزه با تروریسم، با جلسه و این که پول ملتی را به یک ابرقدرتی دادند، مساله تروریسم حل نمی شود.
وی گفت: آن کسی که در این منطقه توانسته در برابر تروریسم بایستاد ملت عراق، سوریه، لبنان بوده است و ملت ایران از طریق دیپلمات ها و مستشارهای نظامی اش به این دو ملت بزرگ و سایر ملل کمک کرده و کمک خواهد کرد.
روحانی افزود: چه کسی باعث شد که امروز داعش در شهرهای بزرگ عراق و سوریه و دمشق مستقر نباشد، جز ملت عراق و سوریه؛ ملت های منطقه در برابر تروریسم ایستادگی کردند و البته ایران در کنار آنها بوده و خواهد بود.

**دولت آمریکا هیچ زمانی با تروریسم مبارزه نکرده است
رییس جمهوری گفت: چه کسی می تواند در این منطقه ادعا کند که بدون ایران ثبات منطقه حفظ خواهد شد. چه کسی می تواند ادعا کند بدون ایران در این منطقه امنیت کامل مستقر خواهد شد. چه کسانی با تروریست ها جنگیدند، سوری ها، عراقی ها، ایرانی ها آنهایی که لازم بود مستشاری کنند، حزب الله و در کنار اینها روسیه، بقیه چکار کردند.

**فکر نمی کنم مردم آمریکا با خونی که در ۱۱ سپتامبر دادند معامله کنند
وی افزود: چه کسانی به تروریست ها پول داده و می دهند، چه کسانی از تروریست ها حمایت کردند، آنهایی که از تروریسم حمایت کردند نمی توانند ادعای مبارزه با تروریسم کنند. فکر نمی کنم مردم آمریکا حاضر باشند خونی که در ۱۱ سپتامبر دادند با میلیاردها دلار که از طریق خرید اسلحه است معامله کنند و در برابرتروریست های منطقه سر فرود بیاورد.
روحانی ادامه داد: دولت آمریکا هیچ زمانی با تروریسم مبارزه نکرده است اما حتما مردم آمریکا با تروریست ها مخالف اند و می خواهند تروریسم در جهان نباشد.
وی اضافه کرد: حزب الله یک گروه قابل قبول و مورد اعتماد مردم لبنان است. در مجلس و دولت لبنان و با رای مردم حضور دارد و مورد احترام همه مردم لبنان حتی غیرمسلمانها و مسیحی ها است؛ بنابراین، با اتهام زدن کاری حل نمی شود؛ باید صادقانه با تروریسم مبارزه کنیم.

** موشک ما برای صلح است
رئیس جمهوری در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درمورداینکه وزیر امورخارجه آمریکا دو روز پیش رئیس جمهوری ایران را خطاب قرار داده و گفته بود که انتظار این است در دوره جدید ریاست جمهوری برنامه موشکی ایران جمع آوری شود و ایران به حمایت از تروریسم در منطقه و گروه های مقاومت پایان دهد،گفت: قرار ما با آنها این نیست که آنها به دنبال رویاهای خودشان باشند، این ها رویا و خیال پردازی است.
روحانی افزود: مردم ایران برای دفاع خود، تسلیحات خود و نیازمندی های خودشان نه از کسی خواهند پرسید، نه از کسی اجازه خواهند گرفت.
وی ادامه داد: ملت تصمیم خود را همیشه گرفته که قدرتمند و توانمند باشد، سلاح و موشک ما برای صلح است، اگر ایران سلاح نداشته باشد، اگر موشک های ما ساخته نشود، یک عده ای دچار اشتباه محاسبات می شوند، قبلا نیز از این اشتباهات محاسباتی کردند و منطقه را به جنگ و آشوب کشاندند.
رییس جمهوری تاکید کرد: موشک ما برای صلح است، موشک ما برای تهاجم نیست، موشک ما برای دفاع است؛ مقامات آمریکایی بدانند هر زمانی که از لحاظ فنی ما نیاز به تست موشک داشته باشیم، تست خواهیم کرد و منتظر اجازه آنها نخواهیم ماند.
روحانی افزود: ما برجام را توافق کردیم، قطعنامه ۲۲۳۱ را پذیرفتم برای اینکه بتوانیم قدرت دفاعی خود را تقویت کنیم و این قدرت دفاعی هم به صراحت و هم به اشاره، به شکل های مختلف در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده است و من آن آقای محترم را به قطعنامه ۲۲۳۱ ارجاع می دهم تا این قطعنامه را یکبار دیگر بخواند.

** دولت دوازدهم آمادگی برداشتن تمامی تحریم ها را دارد
وی در جواب خبرنگار روزنامه هفت صبح که در مورد برنامه های دولت دوازدهم و سخنان ایشان در سال ۱۳۹۲ و وعده تعامل با جهان و همچنین قول رفع تحریم های هسته ای و عمل به این قول گفت: من در دولت یازدهم به مردم وعده داده بودم که همه تلاش خود را بکار خواهم گرفت تا دیوار تحریم فرو ریخته شود که این کار انجام شد.
روحانی افزود: البته دولت هایی که طرف تعهد ما هستند بعضی ها خوب عمل کردند، بعضی ها خیلی حداقلی عمل کردند اما ما در چارچوب توافق گام برداشته و به پیش خواهیم رفت.
وی ادامه داد: نسبت به بقیه تحریم ها گفتم اگر خواست ملت ایران چنین باشد و اگر همه ارکان قدرت بیایند و به یک اجماع ملی برسیم و رهبر معظم انقلاب هدایت این امر را بر عهده بگیرند، ما همه پشت سر ایشان خواهیم بود و این کار را انجام می دهیم.
رییس جمهوری گفت: این کار سخت است اما شدنی است؛ اگر اراده همه ما باشد و حرکت کنیم قدم به قدم می توانیم. به این دلیل این حرف را می زنم چون تحریم غلط و ظالمانه و برخلاف اصول زندگی جوامع بشری و به ضرر همه است و به نفع کسی نیست.
روحانی افزود: بنابراین، چون ما تحریم را نادرست می دانیم، همیشه آماده ایم در برابر عمل غلط و نادرست ایستادگی کنیم و آن عمل نادرست را از بین ببریم.
وی ادامه داد: دولت دوازدهم این آمادگی را دارد و امیدوار است که شرایط لازم برای چنین حرکتی آماده شود.

**همه بخش های ما از رکود خارج شده است
رئیس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار آریا در خصوص برنامه جدی و اورژانسی دولت دوازدهم برای خرج از رکود اقتصادی و احتمال تغییرات در کابینه دولت آینده گفت: من در یکی از مصاحبه های تلویزیونی هم گفتم که الان دیگر به کار بردن واژه رکود واژه ای دقیق نیست.
روحانی با بیان این که وقتی ما دو فصل پشت سر هم رشد مثبت اقتصادی داریم رکود معنی ندارد، افزود: ما سال گذشته در همه فصل ها دارای رشد مثبت اقتصادی بودیم و برای اولین بار هم بعد از چشم انداز ۲۰ساله که مربوطه به سال ۱۳۸۴ می شود (۱۲ سال پیش ) به رشد بالای ۸ درصد یعنی به همان رشدی که چشم انداز می گوید، رسیدیم.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه همه بخش های ما از رکود خارج شده است، بیان کرد: البته در یک بخش در مشکل هستیم که بخش مسکن است که باید از رکود خارج شود.

**در دولت دوازدهم برای اقتصاد دو برنامه «توسعه» و «حمایت» داریم
روحانی گفت: برای رکود، در کتاب برنامه دولت دوازدهم نکاتی را ذکر کرده ام و بر اساس آن دوبرنامه مهم برای اقتصادپیش بینی شده است؛که این دوبرنامه شامل برنامه برای «توسعه» و برنامه «حمایتی» است.
وی با اشاره به اینکه در بخش توسعه می خواهیم اقتصاد کشور را بزرگتر کنیم، گفت: در این زمینه ما به سرمایه، مدیریت، تکنولوژی و روابط با جهان و صادرات غیرنفتی نیاز داریم که دولت در همه این زمینه ها برنامه هایی را که دارد، ادامه خواهد داد.
رئیس جمهوری گفت: به همان صورتی که دولت توانست در سال ۱۳۹۳ رکود را برای اولین بار بعد از دو سال در سال ۹۱ و ۹۲ بشکند و توانست رشد اقتصادی را تا امروز ادامه بدهد حتما با برنامه های خود موفق خواهد که به سمت «رونق اقتصادی» حرکت کند.
رئیس جمهوری گفت: اضافه درآمدهایی که در سایه برجام به دست خواهیم آورد، همانگونه که در مناظره هم گفتم بخشی از آن را برای بخش حمایتی و بخش دیگر آن را برای بخش توسعه تقسیم می کنیم.
روحانی گفت: راه حل را در این می بینیم که صندوق توسعه، بانک ها، بودجه و سرمایه خارجی در کنار هم قرار گیرد تا بتوانیم تحولی بزرگ در زمینه سرمایه گذاری و رشد به وجود بیاوریم.
وی افزود: البته بخش دانش بنیان ما به طور مستقل کار خوبی تا حالا انجام داده و آن را تقویت خواهیم کرد.

**تلاش می کنیم حقوق مستمری بگیران از تورم بیشتر باشد
رئیس جمهوری گفت: در زمینه حمایتی نیز تلاش می کنیم فقر مطلق را تا پایان دولت دوازدهم از بین ببریم و نگذاریم آنهایی که حقوق بگیر و مستمری بگیر هستند حقوق و مستمریشان کمتر از تورم سالانه باشد.
رئیس جمهوری با تاکید بر این که هدف دولت دوازدهم تا سال ۱۴۰۰ از بین بردن فقر مطلق است ، گفت: خود را متعهد به برنامه ای می دانم که اعلام کردم و همه تلاشم را برای اجرای آن به کار خواهم گرفت.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در نخستین نشست خبری پس از انتخابات ریاست جمهوری این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری بیان کرد.
دکتر روحانی در پاسخ به خبرنگار تسنیم که به وعده های انتخاباتی در زمینه بهبود اوضاع کشور اعم از اجرای طرح کارورزی در۱۰۰ روز نخست، افزایش وام مسکن زوجین تا ۲۰۰میلیون تومان، پرداخت یک سوم حقوق به بیکاران در طرح کارورزی، ایجاد ۲۰۰هزار مسکن روستائی، برطرف کردن فقر مطلق تا پایان دولت، ساخت مسکن اجتماعی برای محرومان، حفظ تورم تک رقمی، اعطای سبد غذایی به هشت تا ۱۰میلیون نفر در ماه، هزینه کردن یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال روستائی، مبارزه با ریشه فساد، حذف قاچاق تا پایان دولت دوازدهم، افزایش دو برابری صادرات غیر نفتی و ایجاد سالانه ۹۵۰هزار شغل ثابت اشاره کرد و پرسید چقدر در این وعده ها جدی هستید و چه موقع به مردم گزارش خواهید داد که به این وعده ها عمل کردید، گفت: متشکرم که برخی نکات من را که در دوران تبلیغات انتخاباتی گفته بودم تکرار کردید. البته بعضی موارد هم دقیق نبود و من کاری به کلیت بحث ها ندارم. من وعده هایی در تبلیغات انتخابات دادم. همه تلاش من این است که به وعده هایم عمل کنم.
وی افزود: در دولت یازدهم تلاش کردم آنچه را که به مردم وعده دادم عملی کنم و به حمدالله تا حد بسیار زیادی موفق بودم. البته در آن دوره ما دچار کاهش قیمت نفت شدیم و مشکلاتی هم داشتیم اما در عین حال مردم کمک کردند و قدم های خوبی برداشتیم.
رئیس جمهوری منتخب دوازدهم ادامه داد: حتما در این دولت برای صادرات غیر نفتی برنامه ریزی و تلاش خواهیم کرد؛ برنامه ما این است که سالانه ۲۵ درصد و در طول چهار سال ۱۰۰ درصد، صادرات غیر نفتی ما به دو برابر برسد. چنین هدف گذاری در ذهن دولت است و با شرایطی شدنی است.
روحانی افزود: بدنبال اشتغال هستیم، سالانه ۹۵۰ هزار شغل در برنامه پنج ساله آمده که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است. البته آنجا شرایط هم ذکر شده و قید شده چه مقدار در سال باید سرمایه گذاری کنیم تا بتوانیم ۹۵۰ هزار شغل را به دست آوریم. آنجا گفته ۷۷۰ هزار میلیارد تومان باید سرمایه گذاری شود تا این میزان شغل به دست آید. در آنجا آمده از این ۷۷۰ هزار ، سالانه ۶۵ هزار میلیارد تومان باید سرمایه گذاری خارجی شود.
وی همچنین گفت: همه تلاش ما این است که جامعه و روابط با جهان را به گونه ای نگه داریم که بتوانیم سرمایه داخلی و خارجی را جذب کنیم، البته هر کاری دولت انجام می دهد با کمک و تلاش مردم امکان پذیر خواهد بود.
رئیس جمهوری افزود: تلاش ما نسبت به افرادی که زیر فشار اقتصادی هستند همان هشت تا ۱۰میلیون نفر این است که مستمری آنها را به سه برابر برسانیم که این کار شروع شده و در سال های آینده بالاتر می رود.
روحانی با تاکید بر این که هدف دولت دوازدهم تا سال ۱۴۰۰ از بین بردن فقر مطلق است، گفت: آنچه گفتیم بر مبنای کارشناسی و برنامه ای بود که به مجلس ارائه دادیم و بر مبنای کتاب برنامه دولت دوازدهم است که منتشر کردم.
وی تاکید کرد: خود را متعهد به برنامه ای می دانم که اعلام کردم و برای اجرای آن همه تلاشم را به کار خواهم گرفت و از همه کمک می خواهم؛ از همه رقبا، از همه آنهایی که در انتخابات رقیب من بودند، تشکر کرده و کمک می خواهم، از تمام احزاب و جناح ها و از آنهایی که مخالف من بودند و هستند کمک می خواهم.
رئیس جمهوری ادامه داد: ما می خواهیم برای ملت و کشورمان کار کنیم. همانطور که رهبر معظم انقلاب در انتخابات فرمودند اگر کسی نظام را هم قبول ندارد به خاطر مردم پای صندوق بیایند. اگر کسی دولت را هم قبول ندارد به خاطر ملت و کشورش بیابد، همه به هم کمک کنیم و دست هم را بگیریم. حتما با همه وجودم تلاش خواهم کرد که آنچه وعده داده ام را محقق کنم.

** آمریکایی ها نسبت به منطقه خاورمیانه همیشه اشتباه کرده اند
رئیس جمهوری در پاسخ به خبرنگارآسوشیتدپرس که در مورد واکنش منتخب مردم در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در خصوص موضوعات اعلام شده از طرف کابینه ترامپ علیه ایران اعم از نقش ایران در سوریه و یمن، آزمایش های بالستیک ایران و مواردی که امروز در عربستان سعودی درمورد ایران گفته شد، و همچنین واکنش ایران نسبت به این گفته ها و سخنان و اینکه آیا امکان ایجاد گفت و گوها و مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا در دولت دوازدهم وجود دارد و چه زمینه های همکاری مشترک میان دو کشور می تواند وجود داشته باشد، گفت: ایران و آمریکا در ۳۹ سال گذشته، مسیر پر پیچ و خمی را با هم طی کردند، آمریکایی ها از انواع شیوه ها علیه ایران استفاده کردند و همواره هم شکست خوردند و ناموفق بودند؛ از داستان طبس گرفته تا مداخلات آنها در جنگ هشت ساله و تا فشارشان به ملت ایران از طریق تحریم. شاید یک جا موفقیت نسبی به دست آوردند، آنجایی که در برابر ملت ایران سر فرود آوردند، در مذاکرات هسته ای حضور پیدا کردند و پای میز مذاکره با احترام با نمایندگان ملت ایران حرف زدند. آنجا ما به یک نتیجه برد-برد رسیدیم که به نفع ایران، آمریکا، ۱+۵ و جهان بود.
وی افزود: اگر آمریکا راه دیگری انتخاب کند باردیگر شکست خواهد خورد. هیچ تردیدی در این نیست. ما منتظریم این دولت از لحاظ فکری، موضع گیری و برنامه آینده خود استقرار پیدا کند تا بتوانیم نسبت به گروه حاکم در واشنگتن قضاوت دقیق تری داشته باشیم.
رئیس جمهوری اضافه کرد: آمریکایی ها نسبت به منطقه ما متاسفانه همیشه اشتباه کردند. در حمله به افغانستان، عراق و تحریم ما، در سوریه و یمن اشتباه کرده اند اگر موردی آمریکا درست عمل کرده است ،شما بفرمایید. من که سراغ ندارم.
روحانی ادامه داد: آمریکایی ها منطقه ما را نمی شناسند واشکال این است و آنهایی که به آنان مشورت می دهند متاسفانه حاکمانی هستند که این کشور را یا منحرف می کنند یا با پول، افرادی را در آمریکا خریداری می کنند امیدوارم دولت واشنگتن به فکر منافع مردم آمریکا باشد، اگر به فکر منافع دیگران نیست.

**راه قدرت سلاح نیست
رئیس جمهوری همچنین درپاسخ به سوال شبکه سی بی اس مبنی براینکه ترامپ اعلام کرد فروش چند ۱۰ میلیارد دلار تسلیحات به عربستان خواهدداشت آیا می خواهید بنیه دفاعی کشور را افزایش دهیدیا تسلیحات جدید خریداری کنید،گفت:عربستان سعودی پیش از این هم ۱۰۰ میلیاردی در دوران جنگ هشت ساله ودفاع مقدس داده بود .
روحانی اضافه کرد:عربستان بیش از ۹۷ میلیارد دلار به صدام داد و از این تجربه ها زیاد دارد.
رئیس جمهوری ادامه داد: عربستان همیشه صد میلیارد، صدمیلیارد خرج می کند البته نتیجه آن دوره را هم دید، در حال حاضر هم اشکالی ندارد، صد میلیارد از حقوق مردم عربستان برای خرید تسلیحات به جیب آمریکایی ها می ریزد.
وی با بیان اینکه عربستان شاید فکرمی کند لازم است سلاح بخرد، خاطرنشان کرد: ما که نیاز نداریم سلاح بخریم، چرا که سلاح می سازیم و قدرت ساخت آن را داریم، بنابراین مشکلی برای ما نیست . عربستان نمی تواند ازسلاح های خریداری شده استفاده کند و در نتیجه باز ناچار به آوردن مستشاران نظامی آمریکا به منطقه خود می شود.
رئیس جمهوری خطاب به دولت های مهم و حساس منطقه گفت: دولت و مردم عربستان دوست و همسایه ما هستند ما همیشه دوستشان داشتیم و داریم. امیدواریم دولت عربستان هم راه صحیح را انتخاب کند.
وی تصریح کرد:راه قدرت سلاح نیست آن هم خریدن سلاح از دیگران،حتی راه قدرت درست کردن سلاح هم نیست. البته ما خودمان قادربه ساخت هرسلاحی که نیاز داشته باشیم، هستیم و این بخشی از قدرت نظامی است و ما حواسمان جمع است.
رئیس جمهوری تاکید کرد: اساس قدرت، قدرت ملی است و این قدرت با انتخابات درست می شود ،با حضورمردم پای صندوق آرا درست می شود.
روحانی ادامه داد:آقای ترامپ زمانی به منطقه آمدند که ۴۵ میلیون نفر از مردم ایران در پای صندوق انتخابات حاضر شدند. البته فکرمی کنم برخی هیچ وقت معنی انتخابات وکلمه انتخابات برایشان مفهوم نباشد و هیچ وقت صندوق آرا را بنده های خدا ندیده اند.
وی گفت: امیدوارم روزی هم عربستان این راه را انتخاب کند در پی قدرت ملی باشد صندوق آرا برای مردم بگذارد و اجازه دهد حاکمانش موروثی نباشند و توسط خود مردم انتخاب شوند آن روز قدرت عربستان به مراتب بیشتر از امروز خواهد بود.

**حق تک تک شهروندان برای ما حائز اهمیت است
وی در پاسخ به خبرنگار سیاست روز که با یادآوری حقوقدان بودن رئیس جمهوری و آگاهی نسبت به حکم بر هم زدن نظام عمومی و امنیت کشور و خسارت مادی و معنوی به کشور دلیل موضعگیری شفاف در مورد حصر را جویا شد ،گفت: کشور دارای چارچوب و مقررات است و ما همه باید در پی اجرای مقررات در کشور باشیم. قوای قضائیه، مجریه و مقننه مسئولیت هایی دارند. ما در چارچوب قانون اساسی حرکت می کنیم. من نسبت به حقوق تک تک شهروندان ایرانی، بدون استثنا مسوولان، حتی ایرانیان خارج از کشور مسئولم و هر جا ببینم و حس کنم حق یک ایرانی در داخل و خارج مورد تعرض قرار گرفته یا اجحافی شده در حد توانم این کار را خواهم کرد.
وی ادامه داد: در موارد مربوط به قوه قضائیه از طریق وزیر دادگستری، مکاتبه مستقیم با دستگاه قضائی و جلسات روسای سه قوه دنبال می کنم و دنبال خواهم کرد.
رئیس دولت تدبیر و امید افزود: یکی از اهداف ما در دولت دوازدهم اجرای منشور حقوق شهروندی است و همه باید دست به دست هم دهیم که آن را اجرا و پیاده کنیم و در این زمینه حق همه مردم برای ما حائز اهمیت است.

**از تمامی تهمت هایی که به من زده شد، می گذرم اما نسبت به سند ۲۰۳۰ نمی گذرم
وی در پاسخ به خبرنگار پانا که در مورد سند ۲۰۳۰ و دغدغه های مقام معظم رهبری و تلاش دولت برای رفع این دغدغه ها و همچنین هجمه هایی که به آموزش و پروش در تبلیغات توسط جریان مقابل صورت گرفت، گفت: وزرای امور خارجه، علوم و آموزش و پرورش درمورد سند ۲۰۳۰ نامه ای خدمت رهبر معظم انقلاب نوشتند و مساله را توضیح دادند که جمهوری اسلامی ایران تحفظ خود را از اول حفظ و اعلام کرده است و گفته است اگر موردی خلاف فرهنگ ملی ما و اسلام و مقررات کشور و ارزش های ملی باشد به آن توجه نخواهیم کرد.
وی اظهار داشت:پیش از این هم گفتم که علی الظاهر گزارش هایی خدمت رهبر معظم انقلاب داده بودند که ایشان را نگران کرده بودند و من در سخنرانی هایم به ایشان اطمینان دادم و درحال حاضر هم به ملت ایران اطمینان می دهم که نه تنها سند ۲۰۳۰، هر چه در دنیا به عنوان مقررات بین الملی است آنچه باید در مجلس تصویب شود به مجلس خواهد آمد و آنچه لازم به تصویب نیست دولت در چارچوب سندهای بالادستی خود اقدام می کند.
روحانی افزود: فرهنگ و آموزش و پرورش برای ما بسیار مهم است. ۱۲ میلیون جمعیت ما تعلیم و تربیت می بینند؛ بنابراین تمام توانمان را در این راه به کار خواهیم گرفت. بسیار متاسفم از آنهایی که در انتخابات سوء استفاده کردند.
وی ادامه داد: در سخنرانی ها گفتم هر چه به شخص من تهمت زدند، حاضرم بگذرم و می گذرم به هر حال خداوند از گناه ما می گذرد. ما هم باید از غیبت و تهمت دیگران بگذریم اما نسبت به ۲۰۳۰ نمی گذرم به خاطر این که به معلمان، آموزش و پرورش و دین اسلام توهین کردند، در روستاها و حاشیه شهرها، شهرهای کوچک و بزرگ رفتند و در همه خانه ها اعلامیه انداختند و دروغ گفتند.
رئیس جمهوری ادامه داد: من می دانم طلبه ها چقدر خوبند، من می دانم حوزه علمیه یعنی چه، من در حوزه زندگی کردم و بزرگ شدم؛ عده ای رفتند این طلبه های جوان عزیز ما را تحریک کردند و به عنوان رسالت اسلام به روستاها فرستادن و به دستشان بلندگو دادند تبلیغ کردند به این دولت رای ندهید، دین شما از دست می رود؛ و فریاد وا دینا وا اسلاما سر دادند.
روحانی همچنین اظهار داشت: این ربط ندارد و برای تنوع می گویم؛ مثل آن موقع که برق دفعه اول که به حرم امیرالمومنین(ع) آمده بود. سیم برق کشیده بودند. یک آقایی بالای منبر رفته و گفته بود مردم دین از بین رفت سیم دارند می کشند. وا دینا وا اسلاما. حالا عده ای به هر حال به جای سیم ، ۲۰۳۰ را بهانه کردند و بحث دین و آئین مردم کردند.
رئیس جمهوری تصریح کرد: آنها خیلی کار زشت و بدی کردند. خدا گناهشان را بیامرزد و بگذرد. مردم هم از گناهشان بگذرند. معلمان ما هم خودشان می دانند من هم به سهم خودم نمی گذرم، الله یحکم بیننا یوم القیامه.
رییس جمهوری منتخب مردم با تاکید بر این که ایران سردمدار مبارزه با تروریسم بوده و هست تاکید کرد: دوران دخالت در امور داخلی دیگران، جنگ علیه دیگران، پول دادن به گروه های تروریستی پایان یافته است.
دکتر روحانی در ادامه نشست خبری امروز در پاسخ به خبرنگار شبکه تلویزیونی امارات که پرسید اخیرا در عربستان سعودی در جلسه ای ایران را به عنوان مرکز هسته تروریسم نام برده اند؛ گفت: ما از ابتدای دولت یازدهم که کارمان را شروع کردیم در قدم اول به دنیا اعلام کردیم که جهان عاری از خشونت و افراطی گری می خواهیم و این مورد پذیرش جهانیان قرار گرفت.
وی افزود: ما بیان کردیم که خشونت و افراط از خطرات برای منطقه و جهان ماست؛ آنان که در عربستان جمع شدند به این نتیجه رسیدند که باید مرکز اعتدال درست کنند و مبارزه با افراط گری (همان شعاری که ملت ایران سال ۹۲ برای اعتدال دادند) را داشته باشند که البته راهی جز اعتدال وجود ندارد.
روحانی تاکید کرد: دوران دخالت در امور داخلی دیگران؛ جنگ علیه دیگران؛ پول دادن به گروه های تروریستی پایان یافته است و در طول چند سال گذشته مشخص شده که چگونه تروریسم قدم به قدم در مسیر اضمحلال است؛ البته هنوز برای از بین بردن این پدیده شوم در جهان زمان لازم است و امروز همه فهمیدند که تنها راه ؛ وحدت و اتحاد در مقابل آنان است.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه ایران سردمدار مبارزه با تروریسم بوده و هست، اظهار داشت: ما از اول گفتیم دنبال سلاح جمعی نیستیم؛ سال ها گفتند ایران راست نمی گوید بعد مشخص شد آن چه ما گفتیم راست است و همه مجامع بین المللی و آژانس هم این را اعلام کرد.
وی تصریح کرد: ما در مسیر صلح آمیز هستیم؛ گفتیم در برابر تروریست ها ایستادگی می کنیم و می جنگیم و دیدند که ما نسبت به همه ملت ها در برابر ترویست ها کمک کردیم.
روحانی ادامه داد: چهره ایران مبارزه با تروریسم؛ ایجاد امنیت و ثبات در این منطقه است و ما این راه را در دولت دوازدهم با همکاری کشورهای منطقه بیشتر ادامه خواهیم داد.

**چندین طرح برای جوانان را قبل از ۱۰۰ روز یا داخل ۱۰۰ روز آغاز می کنیم
رئیس جمهوری در ادامه در پاسخ به خبرنگار برنا که در مورد وضعیت اشتغال؛ مسکن و ازدواج جوانان در دولت دوازدهم پرسید، گفت : مساله جوانان از مسائل بسیاری مهم است؛ در این انتخابات، جوانان اعم از دختر و پسر شور آفریدند؛ از پیرمرد و بانوی قدخمیده تا فردی که با ویلچر آمده بود و آنان که ساعت ها در صف ماندند؛ هر چه به آنها خدمت کنیم، کم است.
وی تاکید کرد: ما مردم بزرگی با افکار بلند داریم؛ امیدواریم بتوانیم پیرو راه این جوانان باشیم؛ اشتغال جوانان از مهمترین مسائل است؛ همان طوری که در ۱۰۰ روز اول قول دادم شاید هم قبل از ۱۰۰ روز، در زمینه کارورزی اقداماتی را شروع خواهیم کرد.
روحانی تصریح کرد: چند طرح در این زمینه داریم؛ همه آنها را قبل از ۱۰۰روز یا داخل ۱۰۰روز آغاز می کنیم؛ امیدواریم بتوانیم حرکت خوبی در زمینه اشتغال جوانان به وجود آوریم.
رییس جمهوری گفت: در هر استانی که این اواخر سفر کردیم؛ استانداران وضعیت اشتغال سال گذشته را اعلام کردند؛ این موضوع خیلی مهم است که بتوانیم در همه استان ها و بخش های تولیدی به افزایش اشتغال برسیم و بتوانیم به هدف برنامه مان که همان ۹۵۵ هزار شغل است دست پیدا کنیم .
روحانی یادآورشد: غیر از موضوع اشتغال جوانان باید به وضعیت مسکن؛ آزادی اجتماعی؛ مسائل فرهنگی و ازدواج آنان رسیدگی کنیم؛ تلاشمان این است که به آنچه که خواسته ملت است؛ عمل کنیم.

**اقتصاد را باید به مردم واگذار کنیم
رئیس جمهوری در ادامه در پاسخ به خبرنگار روزنامه جهان صنعت که پرسید برخی از مدیران دولت از سایه سنگین نهادهای فراقانونی در حوزه اقتصادی کشور انتقاد داشتند چه مشکلی وجود دارد که دولت از برخورد با این عناصر پرهیز می کند، گفت: ما دو کار اساسی باید انجام دهیم که تاکنون راه ما کامل نبوده؛ یکی این است که اقتصاد را باید به مردم بدهیم، البته من معتقدم فرهنگ، مسائل اجتماعی و غیره را باید به مردم واگذار کنیم.

**اگر مالیات نمی دهم بگویم چرا نمی دهم
وی تاکید کرد: دولت وظایفش را درحدی که قانون گفته انجام می دهد. مردم همیشه بهتر از دولت و بخش های خصولتی عمل می کنند، ما این شرکت ها و بخش های اقتصادی را باید در رقابت آزاد و در اختیار مردم قرار دهیم. در این دولت باید این تلاش مضاعف شود.
روحانی ادامه داد: دومین موضوع شفافیت است، همه چیز باید شفاف شود، اگر مالیات می دهم باید معلوم شود چه قدر و اگر نمی دهم بگویم چرا نمی دهم؟ بگذاریم در اختیار مردم باشد و همه چیز شفاف شود و در اختیار مردم قرار گیرد. بگویند که سودشان چیست؟ حقوقشان چه قدر بوده است؟
رییس جمهوری افزود: یکجایی باید می گفتیم نهادهای عمومی غیر دولتیٰ، خصولتی ها حقوق هایشان چه قدر بود؟ این ها چه کردند؟ خیلی از حرف ها را در چهار سال نزدم، نمی زنم و نخواهم زد. در دوره انتخابات هم نزدم و این برای آرامش جامعه و برای این است که کشور را پیش ببریم.
وی تاکید کرد: همه برای دین، کشور، مملکت همه چیز را شفاف اعلام کنیم، شفافیت یک اصل است، لوایح مربوطه را در این زمینه به مجلس می دهم.

**هیچ کس مانند ایران قربانی تروریسم نبوده است
وی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید چگونه می خواهید در منطقه ثبات ایجاد کنید و مبارزه با تروریسم را تا کجا ادامه می دهید،گفت: تا آخر، تروریسم یک معضل بسیار بزرگی است، اولین ملتی که در منطقه خودمان غیر از فلسطین گرفتار تروریست ها شد، ما بودیم، تروریست ها بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر از مردم بیگناه ما را کشتند.
وی اظهار داشت: هیچ کس مثل ما قربانی تروریسم نیست و هیچ کس مثل ما تجربه مبارزه با تروریسم را ندارد؛ چرا تروریست ها نمی توانند در کشور ما نفوذ کنند؟ چون ما تجربه بلند بالایی بعد از انقلاب داریم، دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی ما تجربه بزرگی دارند و البته مردم ما بیدار هستند. وقتی مردم بیدار هستند تروریسم جایی برای ورود ندارد و ما مبارزه با تروریسم را تا پایان ادامه می دهیم.
رئیس جمهوری با بیان این که امیدواریم دولت دوازدهم کارآمدتر باشد، گفت: دولت آینده کم اشتباه تر از دولت کنونی خواهد بود.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در ادامه نخستین نشست خبری پس از انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار افه اسپانیا درمورد این که در دوره اول ریاست جمهوری عده ای اجازه ندادند که شما به وعده های خود دست یابید در برابر آنها چه برنامه ای دارید، بیان کرد: مخالفان که باید باشند ما نیازمند آنها هستیم. در جامعه ما به طور طبیعی افکار واحدی نیست.
روحانی ادامه داد: انتخابات برای این است که در زمینه مسایل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی که نظرات ما یکی نیست و ما ۸۰ میلیون جمعیت آزاد داریم که یک سری مسایل جزء دین، فرهنگ، قانون و اجتماع ما است و مواردی است که واحد نیست، برای همین است که مردم بتوانند در پای صندوق رای بگویند چه راهی را همه قبول کرده ایم.
وی ادامه داد: بحث ۲۴ میلیون که به من رای دادن یا ۴ میلیون که داخل صف بودن و می توانستد رای بدهند نیست، بحث بر سر این است که یک راهی را اکثریت ملت ایران انتخاب کرده اند که یعنی همه پذیرفته ایم.
رئیس جمهوری منتخب اظهارکرد: همانطور که امروز من رئیس جمهوری همه مردم ایران هستم، همه مردم ایران نیز این راه را پذیرفته اند نه اینکه معتقد باشند یا مخالف نباشند و ممکن است عقیده ای نداشته باشند ولی اجرا بر این مبنا است.
روحانی گفت: یعنی باید جامعه بر مبنای رای اکثریت اداره شود، البته به منافع اقلیت هم باید توجه شود و حتما باید آنها هم منافع جمعی و ملی را مورد توجه قرار دهند اما اداره کشور بر مبنای اکثریتی است که رای داده اند.

**طرحی برای استخدام جوانان نخبه در وزارتخانه ها تهیه می شود
رئیس جمهوری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر درباره تغییرات دولت دوازدهم گفت: ما نیاز به نیروی جوان تری برای اداره کشور داریم. در دولت یازدهم در شرایطی بودیم که البته نمی توان کلمه بحران را استفاده کرد اماشرایط سخت بود.
روحانی گفت: تحریم، مشکلات رشد منفی اقتصادی، خزانه و انبارها خالی بود و شرایط بسیار سخت بود و من می خواهم در اینجا به ملت ایران بگویم که بعضی از این وزرایی که با من کار کرده اند دو تا سه بار از آنها خواستم و خواهش کردم، آنها می گفتند که سن ما دیگر یاری نمی کند و باید کار را به دیگران واگذار کنیم ولی بخاطر تجربه آنها در این شرایط حساس که امروز تغییر کرده است، من معتقدم دردولت بلکه سن مدیریت باید کاهش یابد.
روحانی با بیان اینکه برای کاهش ۵ ساله سن مدیریت به سازمان مدیریت و برنامه ریزی دستور دادم که در این زمینه کار و برنامه ریزی کند، تصریح کرد: طرحی را برای استخدام جوانان نخبه درهمه وزارتخانه ها درسطح مشاوران وزرا برای اینکه در آینده مسئولیت را برعهده بگیرند، در دست تهیه است.
وی ادامه داد: روز گذشته نیز که اولین جلسه هیات دولت بعد از انتخابات بود، به همه وزرا و معاونین توصیه کردم که نسبت به بکارگیری جوانان و بانوان در دستگاه های خود اقدام کنند.
دکتر ورحانی افزود: توصیه اصلی در هیات دولت در روز گذشته این بود و امیدوارم با نیروی جوان و فعال و همراهی همه ملت در سراسر کشور بتوانیم هم دولت کارآمدتری داشته باشیم و هم حرکت پرشتاب تری به سمت اهداف ملی داشته باشیم و امیدواریم کم اشتباه تر از دولت قبل باشد.

** دولت دوازدهم آمادگی برداشتن تمامی تحریم ها را دارد
رئیس قوه مجریه در پاسخ به خبرنگار روزنامه هفت صبح که سوال کرد شما در سال ۱۳۹۲ وعده تعامل با جهان را دادید و قول دادید تحریم های هسته ای را رفع می کنید و به این قول خود عمل کردید، در تبلیغات انتخاباتی امسال گفتید تحریم های غیرهسته ای را رفع خواهید کرد در این خصوص چه اقدام عملی در برنامه دارید، گفت: من در دولت یازدهم به مردم وعده داده بودم که همه تلاش خود را به کار خواهم گرفت تا دیوار تحریم فرو ریخته شود که این کار انجام شد.
روحانی افزود: البته دولت هایی که طرف تعهد ما هستند برخی خوب عمل کردند، برخی خیلی حداقلی عمل کردند اما ما در چارچوب توافق جلو می رویم و به پیش خواهیم رفت.
وی ادامه داد: نسبت به بقیه تحریم ها من گفتم اگر خواست ملت ایران چنین باشد و اگر همه ارکان قدرت بیایند و به یک اجماع ملی برسیم و رهبر معظم انقلاب هدایت این امر را بر عهده بگیرند ما همه پشت سر ایشان خواهیم بود و این کار را انجام می دهیم.
رئیس جمهوری گفت: این کار سخت است اما شدنی است؛ اگر اراده همه ما باشد با حرکت قدم به قدم می توانیم به هدف دست یابیم، به این دلیل این حرف را می زنم چون تحریم غلط و ظالمانه و برخلاف اصول زندگی جوامع بشری و به ضرر همه است و به نفع کسی نیست.
روحانی افزود: بنابراین چون ما تحریم را نادرست می دانیم، همیشه آماده ایم در برابر عمل غلط و نادرست ایستادگی کنیم و آن عمل نادرست را از بین ببریم.
وی ادامه داد: دولت دوازدهم این آمادگی را دارد و امیدواراست شرایط لازم برای چنین حرکتی آماده شود.
منتخب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت وی از نظرات و برنامه های بقیه کاندیداهای این انتخابات استفاده خواهد کرد، از همه مردم، احزاب ، گروه ها و تفکرات در جامعه خواست که به دولت کمک کنند.
رئیس جمهوری منتخب در پاسخ به خبرنگار ایرنا که پرسید ارزیابی شما نسبت به برخی ها که با اظهارنظرشان دنبال این هستند سطح مطالبات را افزایش دهند و عده ای مدعی هستند باید برنامه های کاندیداها ، وعده هایی که دادند و برنامه هایی را که داشتند در دولت دوازدهم اجرایی شود؛چیست، گفت: وعده هایی که من دادم و برنامه ای که اعلام کردم و در اختیار مردم است را تلاش خواهم کرد که بر آن مبنا عمل کنم. البته این، به معنای آن نیست که از نظرات نامزدها و گروه ها و احزاب دیگر استفاده نکنیم. باید همه نظرات را مرور کنیم، حتما در میان حرف های آنها حرف هایی است که باید از آنها بهره برداری و استفاده کنیم.
رییس جمهوری منتخب گفت: به هر حال، جمعی بودند و برای آینده کشور فکر کردند. ما از بقیه کاندیداها و از نظرات و فکرشان و برنامه ای که ارائه کردند استفاده می کنیم.
وی ادامه داد: من خواهش می کنم همه مردم و همه احزاب به کشور خودشان کمک کنند. به این فکر نکنیم که چه کسی انتخاب شده است. واقعا فرد را به عنوان منتخب ملت در نظر بگیریم نه به عنوان حسن روحانی؛ همه به منتخب و دولت ایران کمک کنیم و دست به دست هم دهیم تا بتوانیم کشورمان را سرزنده تر، آبادتر و با نشاط تر کنیم .

**همین طوری که در هفته آخر (انتخابات) با مردم رفتار کردید در این چهار سال رفتار کنید
روحانی گفت: من از تمام احزاب و گروه ها و تفکرات در جامعه خواهش می کنم با توجه به اینکه نشاط ، نه با انقلاب ، نه با دین و نه با منافع کشور مخالف است. بگذاریم مردم ما با نشاط باشند.
رییس جمهوری تاکید کرد: من جمله ای می گویم که امیدوارم سوء استفاده از این جمله نشود. همین طوری که در هفته آخر با مردم رفتار کردید در این چهار سال رفتار کنید.
وی ادامه داد: ما در این هفته با مردم برای چه، رفتار خوش کردیم؟ که همه بیایند پای صندوق آرا. درست هم هست، صندوق آرا، صندوق سرنوشت است. منافع ملی است. همین مردم باید کشور را بسازند و آینده مملکت را درست کنند. همین طور با مردم رفتار و احترام بگذاریم. مردم مراقب دین و کشور و اخلاق و خانواده خودشان هستند. مردم ما مردم دلسوز هستند. مردم را باور کنیم.

**مردم ونزوئلا خودشان باید تصمیم بگیرند
وی در پاسخ به خبرنگار ان تی ان ۲۴ و روزنامه کلمبیا که سوال کرد، دولت شما در زمینه تجاری و اقتصادی سعی کرده است روابطش را با کشورهای آمریکای لاتین توسعه دهد. راهکارهایتان برای عملی کردن این توسعه چیست و با توجه به اعتراضات رو به گسترش در ونزوئلا کشوری که همسو و متحد شما است، چه مواضعی دارید و آیا با آقای مادورا درباره بحران این کشور صحبتی داشته اید،گفت: در زمینه مسایل اقتصادی ما می خواهیم با همه کشورهای مختلف براساس منافع متقابل کار کنیم. ما با آمریکای لاتین هم کار می کنیم. به هر حال یک پتانسیل بسیار ارزشمندی است، مردم بسیار خوبی دارد. استعدادهای فراوانی از لحاظ اقتصادی در این منطقه وجود دارد که باید استفاده کنیم. سفری هم من، هم معاون اول و هم وزیر خارجه و سایر وزرا به آمریکای لاتین داشته ایم و برنامه هایمان را ادامه می دهیم.
وی ادامه داد: این که در ونزوئلا یک عده ای موافق هستند و یک عده مخالف اند، همه کشورها این گونه هستند. به هر حال تصمیم گیر، ملت هستند . همه حرف ما در دنیا و منطقه این است که بگذارید ملت های منطقه خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند. مردم عراق و سوریه خودشان تصمیم بگیرند. مردم ونزوئلا هم همینطور و هرچه که خواست قاطع مردم است. به طور طبیعی اساس مردم سالاری و دمکراسی بر این مبنا است. دولت ونزوئلا هم یک دولت استثنا نخواهد بود.
وی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری سانا سوریه که پرسید، با توجه به سابقه حمایت های جمهوری اسلامی ایران از کشورهای منطقه و ثبات و امنیت منطقه و به خصوص سوریه رویکرد شما برای مسایل سوریه و همکاری و هماهنگی با کشورهای دیگر برای مبارزه با تروریسم بین المللی و تکفیری چیست، گفت: ما از ابتدای دولت یازدهم که فعالیت خود را آغاز کردیم اعلام کردیم راه حل سوریه راه حل نظامی نیست و راه حل سیاسی است. در این زمینه قدم های خوبی برداشتیم.
وی ادامه داد: خوشحالیم امروز ایران، روسیه و ترکیه با همدیگر در این زمینه کار و تلاش می کنند. امیدوارم این تلاش به ثمر بنشیند و بتوانیم با ایجاد آرامش و ادامه آتش بس در سوریه و مبارزه با گروهک های تروریستی مثل داعش بتوانیم فضایی را برای مردم سوریه ایجاد کنیم که برای آینده خودشان تصمیم بگیرند و ایران تمام توان خودش را برای صلح و ثبات در سوریه به کار خواهد گرفت و ادامه خواهد داد.

**آغازکننده نقض برجام نخواهیم بود
دکتر روحانی در پاسخ به خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی که پرسید،در جریان تبلیغات انتخاباتی برای احتمال رفع تحریم های فراهسته ای قول هایی دادید؛ این در حالی است که هنوز بخش مهمی از تحریم ها و محدودیت ها در حوزه بانکی از زمان اجرای برجام باقی مانده است و مخاطرات جدی برای سایر توافقات اقتصادی به وجود آورده است که البته بخش عمده ای از این مشکلات توسط طرف آمریکایی است؛ آیا برنامه مشخصی برای وادار کردن آمریکایی ها برای تن دادن به مفاد برجام در حوزه تحریم های بانکی دارید، گفت: دو مساله است یکی اینکه طرف مقابل ما به تعهد خود در برجام عمل نکند و بخواهد آن را نقض کند. البته ما هیچ وقت ناقض برجام نخواهیم بود و آغاز کننده نخواهیم بود.
وی ادامه داد: اگر یکی از کشورهای ۱+۵ که احتمالش روی آمریکا است و بقیه خیلی بعید است که کاری انجام دهند، اگر بخواهد تخلف کند حتما به این تخلف پاسخ خواهیم داد. قبلا در این زمینه برنامه ریزی کردیم و معلوم است که چه کار می خواهیم انجام دهیم.
رییس جمهوری یادآور شد: آمریکایی ها در این روزهای اخیر زمانی بود که باید در واقع به تعبیر فارسی اسقاطیه می گویند و موقتا تحریم را لغو کنند. اگر نمی کردند نقض بود. قبلا هم ما گفته بودیم که اگر ‘ویو’ نکنند نقض برجام خواهد بود که خوشبختانه علیرغم شعارهایی که علیه برجام می دادند، این کار را کردند.
وی اضافه کرد: اما تحریم هایی که مربوط به هسته ای بوده است برداشته شده است ؛ در عین حال ما مشکلات دیگری هم داریم. در مساله بانکی تنها مساله تحریم هسته ای نبوده است و مشکلات دیگری هم داشتیم که برای رفع آنها در حال تلاش هستیم؛ البته برخی مسایل بانکی حل و فصل شده است و برخی مسایل هنوز به آن روالی که مطلوب ما است برنگشته است. ما این راه را ادامه خواهیم داد. در مورد بقیه تحریم ها توضیح دادم که اگر خواست ملت و دستور رهبری باشد ما آن را دنبال می کنیم.

**آماده داشتن روابط بهتر با کشورهای منطقه، همسایگان، دنیای عرب و اسلام هستیم
رئیس جمهوری منتخب مردم در پاسخ به خبرنگار روزنامه الوفاق که پرسید، ما شاهد رقابتی از سوی سران کشورهای منطقه و عربی بودیم که به دنبال پیروزی جنابعالی پیام تبریک فرستادند و بر اهمیت روابط با ایران تاکید کردند. در پاسخ به این پیام ها برنامه دولت دوازدهم در راستای گسترش روابط با کشورهای منطقه بخصوص کشورهای عربی، همسایه و حوزه خلیج فارس چیست، گفت: خواست ما توسعه روابط است. واقعا دلمان می خواهد در بحرین هم دولت بحرین به افکار عمومی مردم خودش احترام بگذارد. آنجا هم ثبات برگردد؛ رفتاری که امروز عمان و کویت با ما دارد، رفتاری بهتر و موضع گیری بهتری برای منطقه و ثبات آن است. از دیگر کشورهای منطقه هم می خواهیم همین راه را انتخاب کرده و ادامه دهند؛ منتها در این راستا باید منافع منطقه و منافع مشترکان را در نظر بگیریم.
وی افزود: البته نسبت به عربستان سعودی همین قدمی که برداشته شد تا زائران ما بتوانند به زیارت خانه خدا مشرف شوند قدم خوب و در مسیری بود که بتواند مشکلات و گره ها را به تدریج باز کند اما آمادگی داریم با کشورهای منطقه، همسایگان، دنیای عرب و اسلام روابط نزدیک تر و بهتری داشته باشیم. امیدواریم آنها هم بدانند روابط نزدیک تر با ایران به نفع آنها و به نفع کل منطقه خواهد بود. البته ایران کشوری نیست که با جمله ای تحریک شود و یا تحریک پذیر باشد. همه دنیا هم می دانند که منطقه بدون ایران به ثبات و امنیت کامل نخواهد رسید.
رئیس جمهوری با تشکر از تمامی اهالی فرهنگ و هنر برای حمایت از وی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: مسیر دولت یازدهم در حوزه فرهنگ را در دولت آینده ادامه می دهیم.
حجت اسلام و المسلمین حسن روحانی در ادامه نخستین نشست خبری خود بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره توجه دولت دوازدهم به فرهنگ و موسیقی اظهارکرد: یکی از آثار انتخابات ۹۶ این بود که همه با موسیقی صلح کردند.
وی ادامه داد: ما خیلی موسیقی های سطح پایین را نمی پسندیم، اما برخی گفتند این موسیقی ها هم خوب است.
رئیس جمهوری تصریح کرد: موسیقی، فرهنگ، سینما، تئاتر و همه بخش های هنری برای مردم ایران که مردمی فرهنگ دوست هستند، فرق می کند. با ملت ها و کشورهای دیگر با سوابق فرهنگی و تاریخی ما و حتما دولت حمایت بیشتری از دولت دوازدهم از اصحاب فرهنگ خواهد کرد.
روحانی تصریح کرد: در دولت یازدهم شرایط بسیار بهتر شد و سینما ها فضاهای بهتری پیدا کرد و رغبت مردم به فیلم ها بیشتر شد، ساختن فیلم ها بهتر شد،موسیقی شرایط بهتری را پیدا کرد و فضای بازتری شد و حتما در دولت دوازدهم همین مسیر را ادامه می دهیم.
رئیس جمهوری همچنین گفت: این موضوع خواست مردم و همه اصحاب فرهنگ است و من از همه کسانی که از من حمایت کردند، متشکرم.
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج درباره زنان نیز اظهار داشت: دردولت یازدهم برای اشتغال جوانان و ایجاد فرصت برای زنان تلاش کردیم و خانم ها خودشان توانسته اند در طول این ۴۰ سال بسیاری از فضاهای لازم را تصرف کنند و در حوزه علم و دانش و مشاغل اجتماعی و حضور سیاسی ورود داشته اند.
وی ادامه داد: در انتخابات اخیر دیدید که حضور زنان مانند حضور مردان بود و هیچ فرقی میان آنها وجود نداشت، بلکه برخی موارد زنان پرنشاط تر حضور داشتند و در دوره قبل از دولت یازدهم بانوان مشاغل بسیاری را از دست دادند و ۸۶۰ هزار نفر بیکار شدند.
رئیس جمهوری منتخب همچنین گفت: اما زنان در دولت یازدهم ۷۵۰ هزار شغل بدست آوردند که این تفاوت کاملا نشان می دهد ما نسبت به خانم ها آن وظیفه شهروندی ، قانونی و شرعی که داریم را اجرا نکرده ایم و زنان تحصیلکرده که آماده کار هستند چرا نباید محرومش کرد و بگوییم که حقوق کمتر بگیرد.
روحانی ادامه داد: در همین زمینه در سطح بخشدار، فرماندار و سفیر زن انتخاب کردیم و معاونت های برخی از وزرا که فنی بود مانند سازمان استاندارد و کتابخانه ملی و بسیاری از بخش ها که می توانستیم از زنان استفاده کرده ایم.
وی تصریح کرد: این راه را ما همچنان در دولت دوازدهم برای فرصت های مدیریتی برای زنان ادامه می دهیم تا بتوانیم از توان و استعداد آنها استفاده کنیم و این تفکر که مرد بالاتر از زن است و کار را بهتر از زن می تواند، انجام دهد درست نیست البته مشاغلی هست که مردان و مشاغلی هم هست که زنان مناسب تر هستند.
رئیس جمهوری منتخب افزود: به هرحال خود خلقت ویژگی هایی برای مردان و زنان قرار داده است ولی مقام زن از مقام مرد پایین تر نیست و حبس زن در خانه را نه با منطق اجتماعی، قانون و منافع ملی سازگار نیست.

**ما با ملت آمریکا دشمن نیستیم با سیاست های دولت آمریکا مشکل داریم
روحانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه فونیکس درخصوص برنامه دولت برای مقابله با سیاست های ترامپ و همچنین انتقادات از ورود کالای چینی گفت: سیاست ما تعامل با جهان است، ما راهی برای پیشرفت وصلح و ثبات در جهان جز از طریق تعامل با کشورهای مختلف نداریم، با آمریکایی ها هم اگرمشکل داریم مشکل را آنها شروع کردند.
وی یادآور شد: ما ازابتدای انقلاب که با آمریکا مشکل نداشتیم، آمریکایی ها در تهران سفارت خانه داشتند، گروه دیپلماتیک آنها فعال بود و رفت وآمد داشتند تجارت داشتند و شرکت هایشان از ما نفت می خریدند.
رئیس دولت تدبیر وامید اضافه کرد: ما مشکل نداشتیم آنها در برابر ملت ما شروع به دشمنی علیه انقلابمان کردند، ما با ملت آمریکا دشمن نیستیم با سیاست های دولت آمریکا مشکل داریم.
روحانی ابراز امیدواری کرد: آمریکا راهی را انتخاب کند که به نفع خودش وجهان باشد و از خشونتی که علیه ملت ها وبویژه علیه ملت ایران از گذشته داشته، دست بردارد.
وی با یادآوری اینکه ما روابط بسیار خوبی با چین داشتیم و داریم ،اظهار داشت:مردم ما نه با چین مخالفند ونه با کالای چینی، کالای کم کیفیت مردم را آزار می دهد کالاهایی وارد کشور ما شده یا می شود که دارای کیفیت خوبی نیست. مردم ما کالای با کیفیت می خواهند.
وی یادآور شد: به نظر من با توانمند شدن تولید ملی از این مسئله نجات پیدا می کنیم و روابط ما از سطح کالاهای مصرفی به سطح کالای استراتژیک می رود.
رئیس قوه مجریه همچنین در پاسخ به سوال روزنامه خراسان در خصوص ارتقای پنج برابری درآمد ۱۰ میلیون نفر از دهک های پایین و راهکار دولت برای تحقق این وعده ، گفت: این بحث مربوط به حال نیست از سال گذشته در دولت وقتی درآمد نفتی در سایه برجام مقداری بالاتر رفت، این بحث را با گروه اقتصادی شروع کردیم برای اینکه دریافتی دهک های پایین که وضعشان خوب نیست، بتوانند وضع بهتری داشته باشند.
وی اضافه کرد: این طرح مربوط به سال گذشته است که به مجلس رفت، هم اکنون دریافتی همان هشت تا ۱۰ میلیون نفر بیش از سه برابر شده و قول ما این است تا پایان این دولت پنج برابر شود که حتما این طور خواهد شد.
وی با بیان اینکه بحث انتخابات نیست، خاطرنشان کرد: ما این موضوع را طراحی کرده بودیم ، هدف ما این است که تا پایان دولت در سال۱۴۰۰بتوانیم فقر مطلق را ریشه کن کنیم و این کار را خواهیم کرد.
نخستین نشست خبری رئیس جمهوری پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۶ عصر امروز در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.
در این نشست خبری محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، زهرا احمدی پور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمد شریعتمداری معاون اجرائی رئیس جمهوری ، شهیندخت مولاوردی و جمعی دیگر از اعضای هیات دولت حضور داشتند.


 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید