شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-04
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 35998 |
|
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۰۱ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

دلبرانه تاریخ ایران درآمل هویت هرجامعه ای به پیشینه آن جامعه برمی گردد و حفظ میراث فرهنگی، گویای عقلانیت اصالت جامعه مدنی ملتهاست. «خانه قریشی» ازمجموعه عمارت های قجری شهرستان آمل با ویژگی های ارزشمند و منحصر به فرد خود از بناهای تاریخی استان مازندران به شمار می رود. این عمارت عصر قاجار با ۴۰۰ […]

دلبرانه تاریخ ایران درآمل

هویت هرجامعه ای به پیشینه آن جامعه برمی گردد و حفظ میراث فرهنگی، گویای عقلانیت اصالت جامعه مدنی ملتهاست.

«خانه قریشی» ازمجموعه عمارت های قجری شهرستان آمل با ویژگی های ارزشمند و منحصر به فرد خود از بناهای تاریخی استان مازندران به شمار می رود.

این عمارت عصر قاجار با ۴۰۰ متر زمین و ۲ طبقه بنای ۱۸۰ متری دربافت کالبد قدیم آمل، نیاکی محله، مسیر پشت امامزاده ابراهیم قرار گرفته که یکی از ثروت های فرهنگی شمال کشور محسوب می شود، با تزیینات و مصالح بی نظیر، نمایش تشعشعات نورخورشید از پنجره های ارسی این عمارت تلفیقی ازصنعتکاری چوب و شیشه، چشم هربیننده ای را می نوازد و مجذوب این هنراصیل مختص ایرانی می کند که در حفاظت و نگهداری خود نیازمند دست نوازش ایرانی عاشق هنر و معماری های میراث فرهنگی ملی است تا درآغوشش آرام گیرد و دوباره جلوه نمایی کند.

سعید سلیمانی کارشناس میراث فرهنگی درگفتگو با پایگاه خبری سیده آمل از واگذاری عمارت قریشی خبرداد و گفت: حتی خانه های امروزی نیز براثر گذشت زمان نیازمند مرمت و بازسازی هستند و خانه قریشی ها هم با گذشت چند قرن و داشتن مسالح منحصر به فرد خود همچنان سرپا ایستاده و با کمی توجه و مرمت می تواند به چرخه حیات قجری خود برگردد و با مدیریت و برنامه ریزی درست مکان فرهنگی برای ایجاد کسب و کار فرهنگ دوستان قرار گیرد.

دلبرانه تاریخ ایران درآمل

این کارشناس فرهنگی درتوصیف بیشتر این بنای تاریخی ادامه داد: خانه قریشی ها با ۲ طبقه که طبقه فوقانی عمارت، شاه نشین محسوب می شد، طبقه پایین هم محل زندگی خدمه و حشم بود که در زمان پهلوی شاه نشین ها نیز بدلیل کهولت سن در طبقه پایین ساکن شدند.

به گفته سلیمانی حیات عمارت درآن دوران دارای سرداب و محل طبخ غذا بود که با گذشت زمان روی سرداب را پوشاندند و فضاهای دیگر مانند سرویس بهداشتی را در حیات اضافه کردند.

وی همچنین افزود: پنجره های ارسی طبقه فوقانی کار هنری بی نظیر تلفیقی از هنر چوب و شیشه است که بدون کاربرد چسب و میخ و تنها با قطعات هندسی چوب به شکل زبانه بهم متصل شد.

مرمت میراث فرهنگی

سعید سلیمانی خاطرنشان شد: سقف این بنا با پوشش سفال و چوبهای ازدار بصورت خرپا های هلالی سنتی در یک دوره توسط میراث فرهنگی مرمت شد.

مزایده و اشتغالزایی فرهنگی، هنری مبراث فرهنگی

کارشناس میراث فرهنگیبا تاکیدبراینکه قسمت اعظم بنا درسالهای قبل بازسازی شده است، اذعان داشت:در طرح ساماندهی بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور شرایط را برای کاربری بهتر عموم و استفاده علاقمندان به تاریخ و فرهنگ ملی مهیا ساخت تا با شرکت درمزایده از طریق صندوق احیای میراث فرهنگی یا مراجعه به اداره میراث فرهنگی شهرستان آمل این بنا را در طولانی مدت تحویل گرفته و با لحاظ شرایط حفظ و نگهداری آن برای کاربری پذیرایی اقامتی کوتاه مدت بهره برداری نمایند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید