جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 14812 |
|
تاریخ انتشار : ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۹:۳۶ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: تاکنون حدود ۱۴۰ گردان الکوثر بانوان بسیج تشکیل شده است که در آینده به ۵۰۰ گردان افزایش خواهد یافت. به گزارش سیده آمل ، نقل از گروه اجتماعی دفاع پرس ـ رحیم محمدی؛ سازمان بسیج مستضعفین که پرداختن به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی از مهمترین رویکردهای آن محسوب […]

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: تاکنون حدود ۱۴۰ گردان الکوثر بانوان بسیج تشکیل شده است که در آینده به ۵۰۰ گردان افزایش خواهد یافت.

به گزارش سیده آمل ، نقل از گروه اجتماعی دفاع پرس ـ رحیم محمدی؛ سازمان بسیج مستضعفین که پرداختن به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی از مهمترین رویکردهای آن محسوب می‌شود، دارای اقشار مختلفی است که از آن جمله می‌توان به سازمان بسیج جامعه زنان اشاره کرد. سازمانی که فعالیت‌های متعددی در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی به ویژه در بخش عفاف و حجاب انجام می‌دهد؛ لذا به منظور آشنایی بیشتر با مجموعه فعالیت‌های این سازمان، با دعوتی که از «مینو اصلانی» رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور صورت گرفت، وی میهمان خبرگزاری دفاع مقدس شد و در گفت‌وگو با خبرنگار ما به سوالات مطرح شده پاسخ داد که ماحصل آن در ادامه آمده است.

دفاع پرس: مهمترین برنامه‌های سازمان بسیج جامعه زنان در سال‌های اخیر چه بوده است؟

یکی از این برنامه‌ها مقابله با آسیب‌های اجتماعی است که امسال به صورت جدی در برنامه‌های سازمان بسیج مستضعفین دنبال می‌شود و ویژه برنامه‌هایی را نیز به صورت قرارگاهی و عملیاتی در دستور کار قرار داده است؛ از جمله می‌توان به طرح مقابله با اعتیاد که بسیاری از خانواده‌ها را درگیر کرده، اشاره داشت؛ لذا ما هم در راستای همین رویکرد فعالیت‌هایی را در جهت فرهنگ‌سازی، آگاه‌سازی و مقابله با این پدیده شوم، پیش بینی کرده‌ایم.

علاوه بر این به وسیله سایت‌هایی که داریم شیوه‌های برخورد خانواده‌ها با جوانان را مدنظر قرار دادیم و کارگاه‌های آموزشی نیز داریم که طی آن خانواده‌ها با محیط‌های مخاطره‌آمیز برای جوانان بویژه مخاطرات استعمال مواد مخدر آشنا می‌شوند؛ البته در این کارگاه‌ها اقدامات پیشگیرانه برجسته‌تر دنبال می‌شود.

پرداختن به موضوع طلاق به عنوان آسیب اجتماعی که جامعه را فراگرفته نیز موضوع دیگری است که به آن توجه داریم؛ در این رابطه تقریبا دو سال است که دو طرح «دخترانه» برای آشنایی دختران بالای ۱۶ سال با مهارت‌های زندگی و طرحی نیز برای مادران داریم که طی آن مادران مهارت‌هایی را برای کمک به رفع مشکلات جوانان فرا می‌گیرند.

کار دیگری را هم با عنوان «ما زنده‌ایم» بر اساس کتاب خاطرات «معصومه آباد» به منظور پیشگیری از آسیب‌ها و هویت بخشی به دختران دنبال می‌کنیم.

در کنار این‌ها ۱۱۰ هزار حلقه صالحین را هم داریم که امسال بحث کیفی‌سازی آن‌ها را دنبال می‌کنیم و با کیفی کردن این حلقه‌ها تعداد آن‌ها حدودا به ۴۸ هزار حلقه خواهد رسید.

[تعداد گردان های الکوثر به ۵۰۰ گردان می رسد/ نظارتی بر اجرای قانون فرهنگ عفاف و حجاب وجود ندارد]

دفاع پرس: سازمان بسیج جامعه زنان در بحث ترویج فرهنگ عفاف و حجاب چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

یکی از برنامه‌هایی که پنج سال است در سطح کشور داریم، برنامه چهره به چهره است که به منظور پاسخ به شبهات دختران جوان در محلات و دانشگاه‌های مختلف برگزار می‌شود و حتی از مشاورین هم در این رابطه استفاده می‌کنیم زیرا جوانان شبهات‌شان بیشتر در موضوعاتی غیر از اعتقادی است و این هم بواسطه تحت تاثیر گرفتن از مد و شبکه‌های اجتماعی بوجود آمده؛ بر این اساس با گفت‌وگوهایی که با آن‌ها می‌شود به لحاظ روانشناختی و جامعه شناختی، آگاهی‌های لازم در خصوص تبعات هنجار شکنی داده می‌شود که اغلب هم به هشدارها توجه می‌کنند.

قرارگاه مردمی عفاف و حجاب را نیز حدود دو سال است با فرماندهی سردار فضلی راه اندازی کردیم که بسیاری از دستگاه‌ها و ارگان‌ها مانند وزارت کشور، وزارت ارشاد، نیروی انتظامی، ستاد اقامه نماز جمعه، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و غیره در این قرارگاه حضور دارند و در جلسات مشارکت می‌کنند.

همچنین پژوهشکده عفاف را داریم که دائما در حوزه حجاب کار علمی انجام می‌دهد؛ علاوه بر این، در محل این پژوهشکده، مرکز شبکه‌سازی فعالان عفاف و حجاب هم وجود دارد؛ شبکه‌ای که تعداد ۹ هزار نفر در تالارهای گفتمان مجازی آن با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

[تعداد گردان های الکوثر به ۵۰۰ گردان می رسد/ نظارتی بر اجرای قانون فرهنگ عفاف و حجاب وجود ندارد]

دفاع پرس: آیا حمایت‌هایی هم از تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب انجام می‌دهید؟

یکی از حمایت‌هایی که انجام می‌دهیم این است که با تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب توافقی را انجام دادیم تا محصولات‌شان را در همایش‌های بسیج و راهیان نور به فروش برسانند، البته در کنار این موضوع با یکی از تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب هم توافق کردیم تا دوخت انواع چادر را برای شش هزار نفر از بسیجیان آموزش دهد که بعد از طریق بانک‌های عامل بتوانیم با دریافت وام خرید چرخ خیاطی جهت استفاده این خانم‌های آموزش دیده، اقدام کنیم.

بنابراین همکاری ما با چنین تولیدکنندگانی متقابل است، بدین معنی که در مقابل حمایت‌هایی که بسیج جامعه زنان در فروش محصولات آن‌ها انجام می‌دهد، تولیدکنندگان نیز برای اشتغال‌زایی بانوان بسیجی ما را یاری می‌دهند.

دفاع پرس: شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ارشاد و سایر دستگاه‌ها در بخش ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه چه نقشی دارند؟ سازمان بسیج جامعه زنان به عنوان مجری طرح‌های عفاف و حجاب چه مطالباتی از دستگاه‌های مورد اشاره دارد؟

یکی از حلقه‌های مفقوده در شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع نظارت است؛ البته این در حالی است که بیش از ۳۰۰ وظیفه برای دستگاه‌های متولی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در قانون پیش بینی شده که این عملیاتی نیست.

چون این تعداد وظیفه برای دستگاه‌های متولی خیلی زیاد است و این باعث شده تا بعضا دستگاه‌ها به بهانه زیاد بودن وظایف از اجرای تعهدات‌شان به نوعی سر باز زنند و در کنار آن برای شورای عالی انقلاب فرهنگی هم نظارتی بر روند اجرای قانون ترویج فرهنگ عفاف و حجاب منظور نشده است.

[تعداد گردان های الکوثر به ۵۰۰ گردان می رسد/ نظارتی بر اجرای قانون فرهنگ عفاف و حجاب وجود ندارد]

در صورتی که اگر از ستاد صیانت حمایت شود، این ستاد می‌تواند دستگاه‌های متولی امر را به اصطلاح پای کار بیاورد اما متاسفانه حمایت‌های لازم از این ستاد صورت نمی‌گیرد؛ به عنوان مثال بخشنامه‌ای در اردیبهشت ۹۴ از سوی وزارت کشور صادر شد که به نوعی مکمل قانون حجاب و عفاف بود.

بخشنامه‌ای جامع بود که به عنوان نمونه در این بخشنامه درباره لباس آقایان متذکر شده که آقایان در محل کار نباید شلوار «لی» و لباس آستین کوتاه بپوشند و درباره پوشش خانم‌ها نیز مصادیق را معرفی کرده بود و حتی در مورد محیط کار نیز ذکر شده که محیط کار نباید مختلط باشد و از آن مهم‌تر منشی برای مدیران نباید از جنس مخالف استفاده شود.

از سال ۹۴ که این بخشنامه صادر شده طی جلساتی که با مدیران دستگاه‌های متولی برای پیگیری اجرای بخشنامه داشتیم، عنوان می‌کردند که چون کسی از ما صحت اجرای آن را پیگیری نکرده ما هم اجرا نکردیم؛ این در شرایطی است که وضعیت بسیاری از ادارات ما شایسته ساختار اداری تراز انقلاب اسلامی نیست.

دفاع پرس: آیا می‌توان گفت برخی از مشکلات مربوط به حوزه عفاف و حجاب مربوط به رفتارهای جامعه متدینین کشورمان است؟

بله؛ یکی از نقص‌های جامعه متدینین کشورمان کم تحرکی در ارتباط گیری است؛ لذا در خیلی از دوره‌هایی که بسیج جامعه زنان دارد، هوش هیجانی و برقراری ارتباط را آموزش می‌دهیم.

[تعداد گردان های الکوثر به ۵۰۰ گردان می رسد/ نظارتی بر اجرای قانون فرهنگ عفاف و حجاب وجود ندارد]

دفاع پرس: دستگاه‌های متعددی در حوزه عفاف و حجاب مسئولیت دارند که از میان این دستگاه‌ها فقط بسیج و ناجا عملکردهایی دارند، لذا این باعث می‌شود تا سوء استفاده کنندگان با بهره‌گیری از کم کاری دستگاه‌های مسئول موضوعاتی را در راستای ضدیت با حجاب مطرح کنند؛ حال به نظر شما این خلاء را چگونه باید بر طرف کرد؟

دستگاه‌های متعددی بر حسب قانون در حوزه عفاف و حجاب مسئولیت دارند، اما متاسفانه به مسئولیت‌های خود بی اعتنایی می‌کنند یا از آنها بازخواستی صورت نمی‌گیرد چون نهادی برای نظارت بر عملکرد دستگاه‌های مسئول در این حوزه وجود ندارد؛ اگر چه ستادی به نام ستاد صیانت در وزارت کشور وجود دارد و بعضا نظارت‌هایی را هم در این خصوص انجام می‌دهد ـ در این نظارت‌ها سازمان بسیج سه سال متوالی آن هم با فاصله بسیار از سایرین به عنوان برترین دستگاه شناخته شد ـ ولی این ستاد فاقد قدرت لازم برای وادار کردن دستگاه‌های متولی جهت فعالیت در این حوزه است.

در کنار این موضوع نقش هنر و سینما هم در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب بی تاثیر نیست؛ به عنوان مثال «هالیوود» با فعالیت‌هایی که دارد توانسته در گسترش فرهنگ غیر اخلاقی غرب تاثیر گذار باشد؛ حال سینما و هنر ما تا چه حد در گسترش پیام اخلاقی رعایت عفاف و حجاب فعال بوده است؟

سینمای ایران با تولید برخی آثار نه تنها در حمایت از عفاف و حجاب فعالیت نداشته بلکه در جهت عکس هم بوده به عنوان مثال فیلم «بی خود و بی جهت» ساخته «عبدالرضا کاهانی» فیلمی است که در واقع در تضاد با حجاب ساخته شده زیرا خانم محجبه این فیلم فردی عبوس و بد اخلاق است و دیگران را به اصطلاح «سرکار می‌گذارد» و دارای توقع نابجایی است.

دفاع پرس: یکی از فعالیت‌های بسیج جامعه زنان راه اندازی مهدهای قرآنی است؛ این مهدها با چه هدفی و به چه تعداد در کشور تاسیس شدند؟

مهدهای قرآنی را از سال ۹۰ راه‌اندازی کردیم که در حال حاضر سه هزار مهد قرآنی در مساجد مشغول فعالیت هستند. ما معتقدیم کودکان باید با محوریت مسجد تعلیم و تربیت خود را فرا بگیرند تا فردی موثر برای انقلاب واقع شوند و این هم با استقبال بسیاری از خانواده‌ها روبرو شده به نحوی که بعضا برای تشکیل کلاس‌ها با کمبود فضا مواجه هستیم، حتی در یکی از مناطق شهری هرمزگان فرهنگیان منطقه با وجود آن که آموزش و پرورش مهد دارد ولی بلا استثنا کودکان خود را در مهدهای قرآن بسیج ثبت نام کردند و این هم به دلیل اطمینانی است که مردم به اینگونه مهدها و مساجد دارند.

[تشکیل ۵۰۰ گردان الکوثر بسیج در آینده/ نظارتی بر اجرای قانون عفاف و حجاب وجود ندارد]   معتقدیم که مسجد محوری انقلاب را به پیروزی رساند و در دفاع مقدس هم با محوریت مسجد بود که توانستیم بر دشمن غلبه کنیم اما هر کجا هم از مسجد غفلت کردیم آسیب‌های آن را دیدیم.

دفاع پرس: بخشی از فعالیت‌های بسیج، فعالیت‌های دفاعی و امنیتی است که بسیج جامعه زنان با داشتن گردان‌های الزهرا (س) و الکوثر در این عرصه‌ها فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند؛ در صورت امکان درباره فعالیت این گردان‌ها توضیحی ارائه بفرمایید.

تاکنون حدود شش هزار گردان الزهرا (س) که پایگاه محور هستند را سازماندهی کردیم اما گردان‌های الکوثر که آموزش‌ها و نوع ماموریت‌های آن‌ها متفاوت است تا الان حدود ۱۴۰ گردان تشکیل شده است و بر آن هستیم تا این تعداد را به ۵۰۰ گردان برسانیم. علاوه بر این خواهران بسیجی در امنیت کشور هم مشارکت دارند.

دفاع پرس: در خصوص جمع آوری و انتشار خاطرات، اطلاعات و فعالیت‌های مرتبط با حضور زنان در دفاع مقدس چه اقدامی انجام دادید؟

در این رابطه حدود ۷۰ عنوان کتاب در سه سال اخیر درباره زنان شهید منتشر کردیم و حتی اولین کتاب دیجیتالی در حوزه دفاع مقدس را که در خصوص شهیده «فوزیه شیردل» بود را هم بسیج جامعه زنان منتشر کرد؛ اکنون در استان‌ها از هفت هزار زن شهید که اطلاعات آنها موجود است، برای حدود ۸۰۰ نفر از این شهدا کتاب‌هایی منتشر شده است. علاوه بر این با همکاری موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از هر استان مصاحبه‌هایی با خانواده، دوستان و آشنایان ده شهید صورت گرفته که هر کدام از این‌ها بخشی از تاریخ شفاهی دفاع مقدس را شکل می‌دهند.

اقدام دیگری که در همین جهت انجام می‌شود روایتگری در مناطق عملیاتی است؛ به همین منظور حداقل ۵ هزار نفر راوی تربیت شدند؛ همچنین طرح نایب شهدا را داریم.

از سوی دیگر دبیرخانه کنگره شهدای زن هم از سال ۹۰ در سازمان بسیج جامعه زنان راه اندازی شده که سال گذشته به سایت این کنگره یعنی پایگاه «زنان شهید» آمار زنان شهید جهان اسلام را هم اضافه کردیم؛ در این رابطه تاکنون مشخصات و اطلاعات هفت هزار زن شهید را جمع‌ آوری کرده‌ایم.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید