چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-24
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 15376 |
|
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۷:۳۵ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: تفکر صنعت گردشگری در مازندران شکل نگرفته است. به گزارش سیده آمل ، «دلاور بزرگ‌نیا» در نشست خبری با اعضای انجمن صنفی خبرنگاران غرب مازندران که به‌مناسبت روز جهانی گردشگری برگزار شد با اشاره به قابلیت‌های غرب استان در حوزه گردشگری اظهار کرد: در آمایش سرزمین […]

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: تفکر صنعت گردشگری در مازندران شکل نگرفته است.

به گزارش سیده آمل ، «دلاور بزرگ‌نیا» در نشست خبری با اعضای انجمن صنفی خبرنگاران غرب مازندران که به‌مناسبت روز جهانی گردشگری برگزار شد با اشاره به قابلیت‌های غرب استان در حوزه گردشگری اظهار کرد: در آمایش سرزمین که به تصویب رسید اولویت اصلی برای توسعه و برنامه‌ریزی در این محور در زمینه ارتقای اجتماعی، فرهنگی، معیشت و اشتغال، گردشگری و صنعت گردشگری در غرب مازندران است.

وی با بیان این‌که در صنعت گردشگری همانند سایر صنایع باید به فکر تولید محصول بود، افزود: محصولات فراوانی در استان مازندران به‌خصوص در غرب استان قابل تعریف است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با بیان این‌که صنعت گردشگری باید از نگاه آمدزایی کفایت اقتصادی جامعه محلی باشد، تصریح کرد: شعار امسال روز جهانی گردشگری «گردشگری پایدار، برای توسعه» است و این یعنی دیگر بحث مسافر و توریست نیست بلکه باید به آن به‌عنوان فرصت ویژه نگریست تا همه آنچه که نیاز میزبان است خدماتی ارائه شود که سودآوری داشته و منابع درآمدی قابل توجه داشته باشد.

بزرگ‌نیا خاطرنشان کرد: اگر قرار است رفت و آمدها از شکل ساده خارج شود جامعه میزبان باید خود را کاملاً آماده کند و محیط پیرامون، محیط زیست و داشته‌های فرهنگی و آموزش دست‌اندرکاران مد نظر قرار گیرد و همه تأسیسات گردشگری اعم از جاده‌سازی و محیط‌زیست و … در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: در شهرها و کشورهای سرآمد حوزه گردشگری به بهانه‌های متعددی از مردم پول می‌گیرند، و این یعنی گردشگری در آن کشور به صنعت تبدیل شده است و در کشور ما نیز پتانسیل وجود دارد اما تفکر گردشگری صنعتی به شکل جدی نداشتیم بنابراین باید در این نوع نگاه تغییر ایجاد کرد.

این مسئول با تأکید بر این‌که باید نگاه صنعتی به گردشگری را جدی گرفت، تصریح کرد: صنعت گردشگری صنعت فرابخشی است، چون در این صنعت با انسانی روبرو هستیم که قصد جابجایی دارد و برای این کار باید صنایع و خدمات ویژه‌ای دخیل شوند.

بزرگ‌نیا با اشاره به این‌که باید در پازل گردشگری هر قطعه‌ای وظیفه خود را به‌درستی بداند، گفت: این امر تنها با نگاه صنعت گردشگری محقق می‌شود.

وی با ابراز تأسف از این‌که طرح جامع گردشگری نداریم، افزود: ما نیاز به کاهش زمان اخذ مجوزها در حوزه گردشگری داریم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران خاطرنشان کرد: امروز گردشگری به‌عنوان سومین منبع درآمدی محسوب می‌شود و این یعنی این صنعت، صنعت پاکی است، چون بجای از میان بردن محصولات در صدد حفظ و ارتقای آن بر می‌آئیم و هم این‌که برای این نسل و نسل های بعدی قابل استفاده است و این همان توسعه پایدار است.

بزرگ‌نیا افزود: نگاه ما در حوزه گردشگری فعال کردن انجمن‌های صنفی و واگذاری کار به بخش‌های خصوصی و افزایش نگاه نظارتی است و بوم‌گردی هم نقش مهمی در صنعت گردشگری داشت.

وی با اشاره به فعال شدن بوم‌گردی طی مدت ۱.۵ گذشته در استان گفت: طی این مدت ۱۰۵ پروانه صادر شد که با اجرای طرح بوم‌گردی گردشگر با رسومات و فرهنگ‌های منطقه آشنا می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از صدور ۵۳ مورد موافقت اصولی در بحث سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۱۹ مورد نهایی شد.

بیش از ۳۹ میلیون اقامت در شب طی ۶ ماه امسال

بزرگ‌نیا در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: آمار گردشگران داخلی در ۶ ماهه نخست امسال ۳۹ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۲۴۲ نفر شب اقامت بود که نسبت به سال پیش ۸ درصد رشد داشت هم‌چنین حضور گردشگران خارجی تاکنون در سه ماه  در مجموع ۵۸۰۵ نفر بودند.

وی با بیان این‌که رویدادهای فرهنگ بومی در سراسر استان در حال ارتقا است، تصریح کرد: در ۶ ماهه امسال ۹۶ مورد جشن‌ها و آئین‌های بومی برگزار شد که هم به طبیعت توجه دارد و هم زمینه انتقال شادی و نشاط در جامعه بوده و سبب سرزندگی و نشاط می‌شود.

این مسئول یادآور شد: امروزه مدیریت شهری نیز به گردشگری توجه دارد و این یعنی مدیران شهری نیز در حال توجه به گردشگری شهری هستند.

بزرگ‌نیا گفت: امسال در استان ۴۰ هزار شغل به‌عنوان نقطه‌ای برای تلاش جهت اشتغال جوانان و افراد بیکار در نظر گرفته شد که گردشگری ۱۹۳۰ مورد از این شغل‌ها را تعهد کرد و امروز به ۴۷ درصد تعهدات عمل شد و تا پایان سال بدون شک از این رقم می‌گذرد.

وی افزود: در حوزه میراث‌فرهنگی موزه‌های استان ارتقای خوبی داشت و نهادهای دولتی و خصوصی فضای موزه‌ای و پراکندگی را به‌درستی پیش بردند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به این‌که در ۶ ماهه نخست امسال ۴۶ اثر ثبت ملی شد و ۴۶ اثر نیز در دست بررسی است، خاطرنشان کرد: بسیاری از شهرهای استان داشته‌های خود را جدی نگرفتند در حالی که فضای اشتغال وجود دارد.

وی تصریح کرد: برای نخستین بار در تاریخ گردشگری استان سه هیئت بزرگ دانشگاه ترکیبی با دنیا  کاوش‌های باستان‌شناسی دارند که در جنت رودبار، کیاسر و غار کمیشان در حال انجام است و این کاوش‌ها در شمال کشور تاکنون صورت نگرفته بود.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید