جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 15209 |
|
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۸:۲۲ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش سیده آمل استفتائات جدید (مهر ماه) مقام معظم رهبری به شرح ذیل می باشد : شک در خواندن صیغه نذر س. اگر کسی شک کند که صیغه نذر را خوانده یا نه، عمل به آن واجب است ؟ ج. در فرض شک وظیفه‌ای ندارد. مقدار امر به معروف و نهی از منکر س. […]

به گزارش سیده آمل استفتائات جدید (مهر ماه) مقام معظم رهبری به شرح ذیل می باشد :

شک در خواندن صیغه نذر

س. اگر کسی شک کند که صیغه نذر را خوانده یا نه، عمل به آن واجب است ؟

ج. در فرض شک وظیفه‌ای ندارد.

مقدار امر به معروف و نهی از منکر

س. آیا با دیدن هر گناهی از فرد باید به او تذکر بدهیم؟ و آیا اگر بدانیم با تذکر ما آگاه نمی‌شود باز هم باید تذکر بدهیم؟

ج. اگر شرایط امر به معروف و نهی از منکر، از جمله احتمال تاثیر فراهم باشد، واجب است وگرنه وظیفه ای ندارید.

امر به معروف و نهی از منکر بعد از انجام عمل

س. آیا امر به معروف و نهی از منکر قبل و حین ترک معروف یا انجام معصیت واجب است یا بعد از انجام هم لازم است؟

ج. بعد از انجام گناه، اگر قصد استمرار او بر گناه احراز شود، امر به معروف یا نهی از منکر واجب است و در غیر این صورت واجب نیست.

خود برتربینی در امر به معروف و نهی از منکر

س. آیا امر به معروف و نهی از منکر با حالت خودبرتربینی صحیح است؟

ج. خودبرتربینی مانع صحت امر به معروف نیست؛ البته سزاوار است امر کننده به معروف خود را برتر از کسی که مرتکب منکر شده است نداند، زیرا هر چند گناه کسی که مرتکب آن شده است مورد رضای خدا نیست ولی چه بسا گناه‌کار صفاتی داشته باشد که به خاطر آن صفات محبوب خداوند باشد، همچنان که ممکن است امر کننده به معروف، صفاتی داشته باشد که به خاطر آن مبغوض خداوند باشد.

دل شکستگی ناشی از امر به معروف و نهی از منکر

س. اگر بر اثر امر به معروف و نهی از منکر دل کسی بشکند، آیا نهی‌کننده از این بابت مسئول است و باید جبران کند؟

ج. امر به معروف و نهی از منکر واجب است و مجرد آنچه در سؤال آمده مانع انجام واجب نمی شود. هر چند باید با رعایت مراتب به نحوی امر و نهی کند که کمترین اذیت را به دنبال داشته باشد.

معیار کثیر الشک

س. مبنای تشخیص کثیر الشک بودن چیست و آیا کسی که در چند نماز پیاپی سه بار شک کرده کثیرالشک به حساب می آید؟

ج. معیار در آن صدق عرفی کثیر الشک است و بعید نیست کسی که سه بار در یک نماز یا در سه نماز پشت سر هم شک کند، کثیر الشک صدق کند البته به شرطی که منشأ شک او غضب، ترس و پریشانی حواس نباشد.

شروط حق المارّه

س. لطفاً بفرمایید اگر باغی حصار و دیوار داشته باشد، استفاده از میوه های آن به عنوان حق المارّه جایز است؟

ج. ورود به باغ بدون رضایت مالک جایز نیست، اما استفاده از میوه های باغ که در مسیر راه است برای کسی که در مسیر خود به آن برخورد کند اشکال ندارد، مشروط به اینکه: اولاً به قصد استفاده از میوه به آن مسیر نرفته باشد و ثانیاً به درخت آسیب نرسانده و شاخه‌های آن را نشکند و ثالثاً همانجا میوه را خورده و با خود همراه نبرد و رابعاً بنابر احتیاط علم نداشته باشد که صاحب درخت از این کار اکراه دارد.

پرورش حیوان مجهول المالک

س. اگر کسی جوجه ای را در خانه ای که در آن مشغول به کار است پیدا کند و جویای صاحب آن بشود اما کسی را نیابد و آن جوجه را نگه داشته و بزرگ کند، گوشت آن بر او حلال میشود یا خیر؟ حکم آن جوجه که حال بزرگ شده و نسل زیاد کرده چیست؟

ج. در فرض مرقوم جوجه مجهول المالک محسوب می شود و باید به عنوان صدقه به فقیر بدهد، در صورتی که کوتاهی کرده و صدقه نداده و این جوجه بزرگ شده است، تخم آن و نسلی که از تخم آن به وجود می آید نیز مجهول المالک است و باید به فقیر داده شود.

زکات در صورت استفاده از مراتع دولتی

س. اگر مراتع بیرون روستا را از دولت اجاره کنم و گوسفند را در آن بچرانم، آیا به این گوسفندان زکات تعلق می‌گیرد؟

ج. اگر مراتع یاد شده زمینی است که در آن کشت نشده است، زکات تعلق می‌گیرد.

فضله موش در برنج

س. اگر در برنج پخته شده فضله موش پیدا شود حکمش چیست؟

ج. نجس و خوردن آن حرام است.

هک کردن وای فای

س. آیا هک کردن وای فای دیگران حرام است؟ و اگر هک کنیم باید حلالیت بگیریم؟ و در صورت لزوم حلالیت گرفتن اگر شخص را نشناسیم یا سخت پیدا شود باید چه کار کنیم؟

ج. جایز نیست و برای استفاده باید از صاحب آن رضایت بگیرید و اگر از پیدا کردن شخص مأیوس هستید، قیمت مقدار مصرفی را از طرف او به فقیر صدقه دهید و احتیاط در اجازه از حاکم شرع است.

طلا برای نوزاد پسر

س. نظر به اینکه طلا بر جنس مذکر حرام است آیا پلاک آیه مبارکه «و ان یکاد …» از جنس طلا که هنگام تولد نوزاد پسر به لباس وی آویخته می شود مشکل شرعی دارد یا خیر؟

ج. استفاده از طلا برای نوزاد منع شرعی ندارد.

شرط بندی در تیر اندازی

س. آیا شرط بندی در تیر اندازی با تفنگ بادی جایز است؟

ج. شرط بندی بین مسابقه دهندگان با هر وسیله ای که موجب تقویت بنیه دفاعی و نظامی است ـ اگرچه تفنگ بادی باشد ـ، اشکال ندارد.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید