جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 14803 |
|
تاریخ انتشار : ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش سیده آمل ، مدرس دانشگاه پیام‌نور و کارشناس اقتصاد گفت: فقر خشن، فقر مطلق و فقر نسبی از انواع تعریف شده برای فقر است. «یاشا سلیمانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: خط فقر یا آستانه فقر حداقل درآمدی است که برای زندگی در یک کشور خاص در نظر گرفته می‌شود و […]

به گزارش سیده آمل ، مدرس دانشگاه پیام‌نور و کارشناس اقتصاد گفت: فقر خشن، فقر مطلق و فقر نسبی از انواع تعریف شده برای فقر است.

«یاشا سلیمانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: خط فقر یا آستانه فقر حداقل درآمدی است که برای زندگی در یک کشور خاص در نظر گرفته می‌شود و نیز گام اول در تشخیص فقیر از غیر فقیر معیاری است که بر اساس آن بتوان تعیین کرد چه کسی فقیر است و چه کسی فقیر نیست که این معیار در مطالعات خط فقر نامیده می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: مارتین راوالیون خط فقر را به‌صورت مخارجی که یک فرد در یک زمان و مکان معین برای دسترسی به یک سطح رفاه مرجع متحمل می‌شود، تعریف می‌کند. افرادی که به آن سطح رفاه دسترسی ندارند، فقیر و کسانی که به این سطح رفاه دسترسی دارند، غیر فقیر تلقی می‌شوند.

وی با اشاره به انواع فقر، افزود: خط فقر خشن یا گرسنگی، پائین‌ترین رده‌های درآمدی یک جامعه را شامل می‌شود، خط فقر خشن هنگامی کاربر دارد که معیارهای خط فقر نسبی و حتی فقر مطلق پاسخ‌گو نباشد.

سلیمانی با بیان این‌که خط فقر مطلق و شدید از دیگر شاخص‌های خط فقر است، خاطرنشان کرد: این خط فقر عبارت است از مقدار درآمدی که برای تأمین حداقل نیازهای فردی در یک جامعه لازم است و عدم تأمین آن موجب می‌شود فرد مورد بررسی به عنوان فقیر در نظر گرفته شود که افرادی که زیر خط فقر مطلق قرار دارند توانایی تأمین حداقل نیازهای اساسی خود را ندارند و به‌طور مطلق فقیر محسوب می‌شوند.

این کارشناس اقتصاد تصریح کرد: خط فقر نسبی یکی دیگر از شاخص‌ها است به‌طوری که خط فقر نسبی عموماً به‌صورت درصد معینی از میانه (آمار) توزیع درآمد(یا هزینه) جامعه در نظر گرفته می‌شود و افرادی که درآمد(یا هزینه) آن‌ها پائین‌تر از این آستانه قرار می‌گیرد، فقیر محسوب می‌شوند. افرادی که زیر این خط فقر قرار می‌گیرند فقیر مطلق نیستند، بلکه در مقایسه با دیگران فقیر محسوب می‌شوند.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید