باشعارزدگیهای سیاسی واجتماعی کسی بیدارنمی شود

باشعارزدگیهای سیاسی واجتماعی کسی بیدارنمی شود

برنامه گفتگومحورحول شخصیت سالک ربانی علامه حسن زاده آملی بمناسبت چهلمین روز ارتحال این عالم جهان شمول با حضور دانش آموختگان از محضر استاد حسن زاده آملی، آقایان: اسماعیل منصوری لاریجانی، یزدانپناه نیاکی، حسن رمضانی، عباسی خراسانی، در مصلی شهرستان آمل برگزارشد.

گزارش واحد خبری سیده آمل: منصوری لاریجانی بعنوان دبیر برنامه با طرح چگونگی روش عالم ربانی وسالک توحیدی از نگاه قرآن و روایات به استناد آیه شریفه قرآن این گفتگو را اینچنین آغاز کرد: ما کان لبشر ان یعطی الله کتاب والحکم والنبوه ثم یقول بالناس کونوا بعباد لی من دون الله ولاکن کونوا ربانی بین و ما کنتم تعلم کتاب وما کنتم تدرسون” هیچ بشری را ما بعنوان نبی، رسول، کتاب وحکمت و نبوت ندادیم ، مگر سلوک درعمل که حضرت استاد در ۳۸ جا از آثار خود، جهات مختلف این آیه راموردبررسی قرارداده است

باشعارزدگیهای سیاسی واجتماعی کسی بیدارنمی شود

وی با اشاره به اینکه انسانهای بزرگ دراندیشه خود طلوع می کنند و هیچ گاه غروب ندارند بلکه طلوع در طلوع هستند، چراکه آفتاب معرفت را غربی نیست، به سیره عملی علامه حسن زاده پرداخت وگفت:باشعارزدگیهای سیاسی و اجتماعی کسی بیدار نمی شود،برای ما مازندرانیها وقاحت دارد که انجمن ایران شناسی فرانسه “هانری مرگان” فرانسوی یا ” عثمان یحیی مصری آثار آقای ما و علامه ملی را جمع کرده بعد به چاپ رساندند و برای ما بفرستند ولی درکتابخانه های کشورما آن کتابها به ندرت پیداشود.

مقام علامه حسن زاده آملی ازبیان شاگردانش

درادامه منصوری،از دانش آموختگان محضر علامه حسن زاده آملی خواست تا عالم ربانی وسالک توحیدی را از زبان علامه حسن زاده آملی بازگو کنند.

حجت الاسلام رمضانی باتشکر ازمردم آمل و بیت علامه اظهار داشت: برخی ازعرفا مراحل سیرو سلوک را ۳۰ منزل می دانند، ۳۰ مرغی که ۳۰ مرغ می شود، از ۳۰ مرغ اولیه، سی آن جدا و مرغ آن جداست یعنی آن جمعیت را به وحدت رساندن ؛ مصداق سوره نمل که به آیه ۳۰ رسیدیم یعنی به مسندالعرض استادمان می رسیم که نسبتش به حضرت سلیمان می رسد.

این شاگرد با معرفت، مشرب علامه حسن زاده را همانند مشرب حضرت سلیمان در آیه “بسم الله الرحمن الرحیم” سوره نمل دانست و ادامه داد: این مشرب در آیه شریفه”بسم الله الرحمن الرحیم”برپایه ۲رحمت است ۱- رحمت رحمانیه ۲-رحمت رحیمیه که رحمت رحیمیه در ادب استادمان متبلور بود.

حجت الاسلام عباسی خراسانی، دیگردانش آموخته علامه حسن زاده آملی در تعریف عالم ربانی اضافه کرد: عالم ربانی یعنی کسی که علمش در عملش، اورا به خدا رسانده است و مربوب ربوبیت متعلم اوست .

وی همچنین تصریح کرد: ما عالم داریم تا عالم؛ عالم به امر خدا، عالم به فقه، عالم به اصول و تفسیر، حتی عالم به عرفان نظری و علم عرفان عملی که همه آنها عرفان هستند.اما عالم ربانی چیزدیگریست .

عباسی خراسانی در ادامه تعریف از عالم ربانی بیان داشت: عالم ربانی، یعنی به رب خاص خود رسیده است، به لقاء رب خود دست یافته است، یعنی عالم خدا محور و خدا آشنا و همه چیزش در رب خلاصه می شوداقراء بسم ربک” که باید قرائت ما، نوشتن ما، تدریس ما، تحصیل ما اسم رب بوده باشد

وی باطرح این سوال که آیابرای کسب علم باهر ورقی که می زنید حجابی ازشما برطرف شد؟یا با ادامه تحصیل حجابی بر حجابهای شماافزوده شد؟خاطرنشان کرد:آشنایی با اصطلاحات و عبارات و برگرداندن ضمیر به مرجعش عقده گشایی ازعبارات فنی است و اگر این هدف از تحصیل شماست باید جمع کرد و رفت، این علمی نیست که به عمل رسد.

باشعارزدگیهای سیاسی واجتماعی کسی بیدارنمی شود

حجت الاسلام عباسی خراسانی هدف از کسب علم را آشنایی با اصطلاحات برای کم شدن حجابها و اتصال به لقاءالله دانست و عنوان کرد: درس آموختن مقدمه ای است تا عالم شویم و سالک کسی است که باعلم خود درمسیرسیروسلوک الی الله گام  می گذارد و به طرف او حرکت می کند.

وی از مراحل توحید به مرحله اول آموزش خداشناسی به آموزش اولیه والدین اشاره سپس مرحله دوم توحید را اینگونه شرح داد: وحدت وجود یک حقیقت یکپارچه همه جارا پرکرده است و بقیه هرچه هستند شهود او و آیات او و تجلیات اوست و این توحیدنابی است که اهل معرفت به آن دست می یابند. یعنی توحیدی که خدا را درهمه جا و درهمه کس ببیند وبه شهود رسیده باشد که از مفهوم و دانستن علم متعارف فراتر رفته و چشم دل باز شده باشد و خداراببیند.

سپس حجت الاسلام یزدانپناه این گفتگو را با محوریت عالم ربانی توضیح داد: عالم ربانی یعنی با رب نسبت پیدا کردن و با رب نشسته است، و رب در او جلوه کرده است که با علم عادی نمیشود عالم ربانی شدبلکه مراوده مع الله باید همیشگی باشد تابه حقیقت خلق و خوی ربانی و خدایی پیداکند همان که استاد ما درعمل و رفتار از خود بروز می داد.

درپایان منصوری لاریجانی در جمعبندی این گفتگو با محوریت علامه حسن زاده آملی تاکیدکرد: حضرت استاد درهمه جا قدم او ، قلم او ، نفس او توحیدی بوده یعنی خدا را به مردم نشان میدهد ، اگر بنده واقعی شویم همه جا خدانما می شویم علامه ما نه رسانه ای داشت نه سایتی اما موج معرفتی که از حضور ایجاد کرد دلهای مشتاق را بسوی خود گرد آورد و این طریقت می تواند الگویی برای زندگی همگان شود

باشعارزدگیهای سیاسی واجتماعی کسی بیدارنمی شود

About گلناز پیغمبرزاده

Check Also

نقش معماران درساخت وسازاستاندارد

نقش معماران درساخت وسازاستاندارد

نقش معماران درساخت وسازاستاندارد مجموعه معماری الون بجز زمینه های طراحی و معماری ساختمان در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *