پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل

پایگاه خبری تحلیلی سیده آمل

  • خانه
  • بین الملل
  • ایران
  • مازندران
  • سیاسی
    • سیاست خارجی
    • سیاست داخلی
    • گزارش تحلیلی
  • اقتصادی
    • ارتباطات و فن آوری اطلاعات
    • اشتغال
    • بازرگانی
    • تولید
    • عمران
  • اجتماعی
    • آموزش و پرورش
    • انتظامی
    • حوادث
    • محیط زیست
  • فرهنگی
    • ادبیات/کتاب
    • دینی مذهبی
    • رسانه
    • گردشگری/میراث
  • هنری
  • ورزشی
    • ورزش بانوان
  • علمی
    • پژوهش
    • علم فن آوری ایران
    • علم وفن آوری جهان
  • سلامت
  • اخبار بورس
شهریور ۲۸, ۱۴۰۴
  • صفحه اول
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی
  • ورزشی
  • هنری
  • مجلس
  • یادداشت
  • طاها ستاره شمالی
  • اخبار بورس
  • بین الملل
  • درباره ما
به قلم دکتر ابراهیم حسینی- کارشناس اقتصادی

به قلم دکتر ابراهیم حسینی- کارشناس اقتصادی

دکتر ابراهیم حسینی- کارشناس اقتصادی به گزارش واحد خبری سیده آمل ؛ شاید بتوان مهمترین مشکل انسان امروزی در کشوری با مختصات و مشخصات ایران را انبوهی اطلاعات و ضروری‌ترین مهارت مورد نیازش را، مهارت...

گلناز پیغمبرزاده
کد خبر :18470 ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
چاپ

دکتر ابراهیم حسینی- کارشناس اقتصادی

به گزارش واحد خبری سیده آمل ؛ شاید بتوان مهمترین مشکل انسان امروزی در کشوری با مختصات و مشخصات ایران را انبوهی اطلاعات و ضروری‌ترین مهارت مورد نیازش را، مهارت تشخیص اطلاعات درست از غلط و به عبارتی انتخاب اطلاعات دانست.

در این وضعیت بغرنج، رسانه‌ها – اعم از دیداری، شنیداری، مکتوب و مجازی – هم با تهدیدهای بالقوه مواجهند و هم با فرصت‌های طلایی. تهدید بالقوه‌شان ناظر به از دست دادن سرمایه اجتماعی‌شان – یعنی خیل مخاطبان – و فرصت طلایی‌شان به معنی افزایش اعتماد و اقبال اجتماعی – به معنی افزایش مخاطب – است.

در دورۀ «هر انسان، یک رسانه» و در زمانه «رسانه بازی» و «رسانه سازی» برخی ابزارهای رسانه‌ای – به طور مشخص شبکه‌های اجتماعی – خواسته یا ناخواسته ارکان حیاتی و هویتی کشور را به بازی گرفته‌اند و بدون توجه به آثار و تبعات این «خبر بازی» و «خبرسازی» به انتشار مطالبی می‌پردازند که در هیچ دستگاه عقلی و انسانی، قابل پذیرش نیست.

در تهران، برف سنگینی می‌بارد، تمام امور تحت تأثیر قرار می‌گیرند، از جمله پرواز هواپیماها دچار اختلال و تأخیر می‌شود. مسافران در فرودگاه در بلاتکلیفی آزاردهنده‌ای قرار می‌گیرند، به طور طبیعی اعتراض می‌کنند. این اعتراض در داخل سالن‌های انتظار بروز می‌یابد. در آن سالن چند بانک کشور شعبه و دستگاه خودپرداز هم دارند. خبری که تولید و منتشر می‌شود، ورشکستگی بانکی را اعلام می‌کند که شعبه و دستگاه خودپردازش در محل اعتراض مسافران بلاتکلیف به تأخیر در پرواز هواپیماست!!

آیا این «خبر بازی» و «خبر سازی» نیست؟ آن بانک که قریب ۹۰ سال است در افزایش اعتماد اجتماعی و سرمایه اجتماعی کوشیده است، قربانی چه چیزی می‌شود؟! جز بی‌اخلاقی؟ جز فهم نادرست از یک رویداد؟!

در این وانفسا که آلودگی هوا به ناکارآمدی دولت ربط داده می‌شود!! و در زمانه‌ای که تسویه حساب‌های شخصی در ملأعام و در رسانه‌های مجازی انجام می‌شود، وضعیت سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی به دستگاه‌ها و سازمان‌های خدماتی و حساس چه می‌شود؟

آنها که مدام رویاهای غیرانسانی و غیراخلاقی و مغرضانه خود را، در قالب خبر، گزارش و عکس منتشر می‌کنند و البته با ناشیانه‌ترین روش‌ها، سعی در ناامیدسازی و مأیوس کردن مردم نسبت به شرایط اقتصادی، وضعیت بانکها و بازار پول و سرمایه – به رغم سامان دهی بازار غیر متشکل پولی توسط دولت و بانک مرکزی – دارند، آیا فقط لحظه‌ای به آثار و تبعات اقداماتشان می‌اندیشند؟

کانال‌های تلگرامی در اختیار دشمنان این مرز و بوم و رسانه‌های مزدبگیر و تابلودار بیگانه که هرلحظه، خبر ورشکستگی و خروج منابع از فلان بانک را در بوق می‌کنند، تا چه اندازه وجاهت رسانه‌ای و اجتماعی دارند؟

حتماً در دستگاه‌های عالی نظارتی، امنیتی، نظامی و انتظامی کشور، این امور پایش و رصد می‌شوند و حتماً اقدامات لازم برای جلوگیری از این مسموم‌سازی گسترده فضای ذهنی جامعه انجام می‌شود امّا روی سخن در این مقال، با کسانی است که بدون داشتن مهارت انتخاب اطلاعات و بدون کمترین معرفت رسانه‌ای، اخبار دروغ و ناامیدکننده عوامل صهیونیسم و امپریالیسم جهان را بازنشر می‌کنند.

در هر جامعه‌ای با هرشرایطی، حتماً اشکالاتی وجود دارد. هر حکومت و هر دولتی، حتماً نارسایی و کاستی و نقص دارد. آیا راه رفع مشکلات، انعکاس نارسایی‌ها، بیان کاستی‌ها، انتقاد و آگاه‌سازی افکار عمومی، دروغ‌سازی و سلب اعتماد اجتماعی به نهادهای اقتصادی و مورد اعتماد مردم است؟

تکلیف با کانال‌های تلگرامی مزدور، سایت‌های مزدور داخلی و خارجی و شبکه‌های گسترده آمریکایی – صهیونیستی مشخص است. روی سخن با خیل افراد و رسانه‌هایی است که ناخواسته و از روی جهل به خدمت دشمنان دین و میهن و مردم در آمده‌اند. باید از اینان پرسید اَین تَذهبون؟ به کجا می‌روید؟…

در آستانه ورود به چهل سالگی جمهوری اسلامی ایران، حداقل انتظار از رسانه‌ها و مخاطبان میلیونی، بلوغی به اندازه چهل سال دشمنی دشمنان و مقاومت مردمان این دیار است. در دوره‌ای که «رسانه‌سازی» و «رسانه‌بازی» بزرگترین بحران جامعه است و عده ای سخت می‌کوشند آدرس غلط بدهند و بحران را متوجه دارایی مادی و اجتماعی مردم کنند.

با استناد به چهل سال تجربه، با هم از این بحران نیز عبور خواهیم کرد، به شرطی که مهارت تشخیص و گزینش اطلاعات را بیش از پیش بیاموزیم و به کار بندیم.

اخبار دیگر

اجرای پروژه سامانه هوشمند نظارت وپایش تصویری درمازندران
قبلی

اجرای پروژه سامانه هوشمند نظارت وپایش تصویری درمازندران

تشت رسوایی خودروسازان از بام افتاد!
بعدی

تشت رسوایی خودروسازان از بام افتاد!

هیچ نظر! یکی از اولین.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

  • تربیتی به وسعت جهان
  • “موبایل موسوی” عبرت جوانان
  • تاکیدبر گزارش‌دهی عوارض دارو
  • شبی باآینده سازان موسیقی آمل
  • باهمدلی آینده ساز باشیم
  • دیگرحلواحلوا دهانمان راشیرین نمی کند
  • ۴۲۰۰صیاد درمازندران فعال هستند
  • ترمیدورطلایی شدن والیبال آمل
  • لزوم ورود وقف های جدید
  • ضرورت تولیدعلم ازمنابع قدیم درحوزه
  • نقش مرزبانان عقیدتی درجامعه
  • کسب مهارت درحوزه های علمیه
  • مدارس بموقع شروع خواهندشد
  • عنوان رازهای نگفته چاکسرآمل
  • خوداشتغالی عامل رشد اقتصادی

پایگاه خبری تحلیلی سیده آمل

  • صفحه اول
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • فرهنگی
  • ورزشی
  • هنری
  • مجلس
  • یادداشت
  • طاها ستاره شمالی
  • اخبار بورس
  • بین الملل
  • درباره ما

جهت ارتباط با مدیر سایت و یا سفارش تبلیغات در سایت و ارسال اخبار با شماره 09112210914 و یا 09364131095 تماس بگیرید.

تمامی حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی سیده آمل محفوظ است