جمعه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-20
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 37468 |
|
تاریخ انتشار : ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۶ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

قابل توجه انبوه سازان نشست هم اندیشی پاک سبک با هدف بازنگری بررسی و تحلیل سبک ساخت و سازهای منطبق با موقعیت زیست بوم جغرافیایی و تاریخی شهرآمل به همت مجموعه معماری الون(ELEVEN) باحضور مهندس بهمنی ریاست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آمل و سلیمانی از کارشناسان این اداره ومحمودی پاتی عضو […]

قابل توجه انبوه سازان

نشست هم اندیشی پاک سبک با هدف بازنگری بررسی و تحلیل سبک ساخت و سازهای منطبق با موقعیت زیست بوم جغرافیایی و تاریخی شهرآمل به همت مجموعه معماری الون(ELEVEN) باحضور مهندس بهمنی ریاست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آمل و سلیمانی از کارشناسان این اداره ومحمودی پاتی عضو شورای اسلامی شهرآمل درتالار بزرگ اهورا برگزارشد.

مهدی بهمنی بابیان اینکه درکاووش اخیر یافته های خوبی از تاریخ آمل بدست آورده شد، ادامه داد: این یک گام بزرگ مثبتی برای شناساندن تاریخ فرهنگ تمدن آمل هست چون هم دربحث هنر وهم معماری وهم دیرینه شناسی حرفهای زیادی دارد.

به گزارش پایگاه خبری سیده آمل:بهرام شعبانی، مدیریت مجموعه الون با اشاره به موضوعات مهم در ساخت و سازها و شهرسازیهای غیراستانداردامروزی از ناهمگونی نماهای ساختمانی مازندران با جغرافیای منطقه گفت: چرا همه نماهای ساختمانی آمل به سبک کلاسیک هست؟ در حالیکه پیشینه شهر ما به تاریخ ۲۰۰۰ ساله برمی گردد.

عدم وجود فضای اطلاع رسانی درست درخصوص ساخت و سازها

وی در طرح سوال خود، پاسخ داد: باتوجه به تاریخ شگفت انگیز ما، کسی آثار این شهر را دریکجا به شهروندان و مهندسین انبوه ساز معرفی نکرد.

شعبانی ابرازداشت: مجموع عوامل تغییرات سبک اصیل ایرانی شمال کشور به سبکی نامانوس سبب شد تا چهره بصری شهرآمل به مرور زمان و نامحسوس بخود رنگ بیگانه بخودبگیرد.

مدیریت مجموعه الون همچنین تصریح کرد: درحوزه معماری ساختمانی در منطقه ما رسانه ای وجود ندارد که بصورت تخصصی در مورد آینده پژوهی در معماری و ساختمان آگاهی بدهد.

بهرام شعبانی با استقبال از پذیرفتن مقاله و طرح در زمینه معماری ساختمان خاطرنشان شد: هراستاد عزیزی که در حوزه میراث آثار تاریخی دانشی دارد با ما ارتباط بگیرد.

قابل توجه انبوه سازان
قابل توجه انبوه سازان
seyyedeamol.ir

در ادامه ریاست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آمل نیزبا تقدیر از برگزاری این هم اندیشی اظهارداشت: ما یک دستگاه دولتی هستیم که معمولا هم از لحاظ بودجه و هم از لحاظ امکانات و تولید محتوا قیدو بندهای خاص خودش را دارد.

دست یافته های کافرکی هراز

وی اعلام کرد: ما ۲سال اخیر در ۳فصل بحث پژوهش و کاووش را در حوزه تاریخی داشته ایم بخصوص در بخش دست یافته های محور هراز درقالب غارهای کافرکلی که باستان شناسان ما درفصل سوم آن مشغول به کار هستند.

بهمنی بابیان اینکه درکاووش اخیر یافته های خوبی از تاریخ آمل بدست آورده شد، ادامه داد: این یک گام بزرگ مثبتی برای شناساندن تاریخ فرهنگ تمدن آمل هست چون هم دربحث هنر وهم معماری وهم دیرینه شناسی حرفهای زیادی دارد.

مهدی بهمنی اذعان داشت: سابقه حضورانسان درشهرآمل به ۳۲ هزارسال قبل برمیگردد وبحث شهرنشینی و تمدن ما هم به ۵الی۷ هزارسال هست و نزدیک به ۳هزارسال است که نام آمل به همین سبک و سیاق قراردارد.

وی همچنین تاکیدکرد: برای رسیدگی به آثارتاریخی تنهامیراث فرهنگی بعنوان دستگاهی که شرح وظایف مشخص دارد نمی تواند کارساز باشد، مخصوصا خود شهروندان و شهرداریها برای حفظ آثار و میراث فرهنگی خیلی می توانند موثرواقع شوند.

چالش کمبود بودجه برای حفظ میراث فرهنگی

بهمنی به کمبود بودجه نگهداری از آثار و بناهای تاریخی اشاره کرد و گفت: آنچه وزارتخانه برای نگهداری آثارتاریخی در کل کشور از دولت دریافت می کند بسیارناچیز است که ارزش آن تنها به ۳۵هزارتومان در روز می رسد که حتی برای حقوق نگهبانی آن نمی رسد.

رئیس میراث فرهنگی بیان کرد: مادر شهر آمل بیش از ۳۰۰ اثر ثبتی و حفاظتی داریم که برای حفظ و نگهداری همه آنها بودجه کلان می خواهد و سال گذشته در کمیته فرهنگی شهرستان تقریبا یک میلیاردو۷۰۰ میلیون تومان تصویب شد که از آن مبلغ فقط ۸۰۰ میلیون تومان تحقق و تخصیص پیداکرد.

وی درخصوص ورود مسافران به شهرهای ساحلی و خروجی آنها می گوید: ماباید از ورود مسافران درآمد پایدار داشته باشیم، آنچه که شهرداریهای ما به آن نیاز دارند اما با وجود سوئیت های غیرمجاز چگونه میراث فرهنگی از ورود توریست می تواند بهره مند شود؟ و جز زباله از ورود مسافران چه عایدی برای میراث فرهنگی استان دارند؟

قابل توجه انبوه سازان

به گفته مهدی بهمنی شهرداری محترم برای صدور پروانه ساخت از میراث فرهنگی استعلام می گیرد و صراحتا داخل این مجوزها ذکر شده که استفاده از نمای سنگی، نمای شیشه ای ، نمای کامپوزیت ممنوع هست. آیا شهرداریها این آیین نامه ها را اجراء می کنند؟ ازطرفی سازنده ها هم ذائقه مشتری را درنظر می گیرد و بیس سنتی هم که سازنده را ملزم به ساخت بنایی که با معماری متعارف چه از لحاظ نمای ساختمان چه از لحاظ معماری داخلی باشد، وجود ندارد و اینها همه دلایلی بر تخریب چهره بافت شهرتاریخی آمل شده است.

لزوم همکاری و هماهنگی دستگاههای اجرایی شهرستان

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری درپایان بااظهارامیدواری ازهمکاری مدیران دستگاههای اجرایی بخصوص شهرداریها یادآورشد: اگر در۲حوزه حفظ میراث فرهنگی و گسترش صنایع دستی همکاریهای همه جانبه باشد قطعا ما می توانیم در حوزه گردشگری نیز موفقیت های خوبی را حاصل نماییم.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید