نقش اتاق بازرگانی درصادرات
- شناسه خبر: 35191
- تاریخ و زمان ارسال: 11 تیر 1402 - 07:05
نقش اتاق بازرگانی درصادرات
به گفته رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران باتوجه به اینکه سطح اشتغال واحد های مرغداری جزء اختیارات شورای برنامه ریزی هر استانی هست، طی جلسات متعدد در استان متوجه شدیم با تفویض چنین اختیاراتی در مازندران در ۱۰ سال اخیر در این راستا کاری انجام نگرفت.
گزارش پایگاه خبری سیده آمل:امیر میران آملی، رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران درگفتگو باخبرنگاران با تاکیدبر اینکه همیشه مطالبه گری درست ما را به مقصد می رساند افزود: خیلی از موارد تجاری و بازرگانی در قوانین ملی ما هست که دراستان پیگیری نشده بود تا اینکه از طریق دفتر بازرگانی آمل در این حوزه ورود پیدا کردیم و اتفاقات خوبی رقم خورد.
سامانه بازارگاه و ایجاد چالش تجاری
وی با بیان اینکه اگر سامانه بازارگاه درست پیاده و اجراء می شد امروزدر صادرات تولیدات کشور مشکل نداشتیم، تصریح کرد: با وجود مشکلات بروکراسی که دراتاق بازرگانی مازندران هست، از ۷۰۰ میلیون دلار صادرات سال گذشته مازندران تنها ۲۷۰ میلیون دلار صادرات استان به ثبت برسد و مابقی از طریق استانهای همجوار به اجراء درآمد.
قیمت کالاهای اساسی بصورت دیکته شده است
میران آملی به قیمت های دیکته شده کالاهای اساسی از سوی دولتمردان اشاره کرد و گفت: نقش حضور مسئولین اتاق بازرگانی در جلسات تجاری بعنوان ناظر بوده و وظیفه اش ارائه راهکار و برنامه ریزی تسهیل در کارهای اجراییست.
پس از۱۰ سال تفویض اختیار در مازندران انجام شد.
به گفته رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران باتوجه به اینکه سطح اشتغال واحدهای مرغداری جزء اختیارات شورای برنامه ریزی هر استانی هست، طی جلسات متعدد در استان متوجه شدیم با تفویض چنین اختیاراتی در مازندران در ۱۰ سال اخیر در این راستا کاری انجام نگرفت.
الحاق بخش کشاورزی به اتاق بازرگانی
در ادامه این گفتگو محمود ابراهیمی دبیر کارگروه اتاق بازرگانی نیز بیان کرد: از سال ۱۳۴۱ قانون تاسیس اتاق بازرگانی و صنایع و معدن بعنوان پارلمان بخش خصوصی شکل گرفت و درنهایت سال۱۳۹۱ عنوان بخش کشاورزی هم به این اتاق اضافه شد.
رویکردهای قانونی اتاق بازرگانی مازندران
دبیر کارگروه اتاق بازرگانی استان احیاء و محقق شدن مصوبات برنامه های اجرایی را از اهداف اولیه اتاق دانست و اذعان داشت: ۴ رویکرد درقوانین اتاق بازرگانی پیگیری می شود که عبارتند از: ۱- قانون مستمر فضای کسب و کار ۲- قانون حداکثری استفاده از توان تولید و رقابت پذیربودن تولید ۳- ارتقاء نظام مالی و سرمایه گذاری درکشور که از رسالتهای اتاق هست و ۴- قانون اجرای سیاستگزاری کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است.
تشکیل ۱۴ کارگروه اقتصادی در اتاق بازرگانی
وی در ادامه به رویکرد اول اتاق بازرگانی پرداخت و ابراز داشت: سال ۱۴۰۱ در ذیل کارگروه کمیسیون کشاورزی، کارگروه تخصصی بخش خصوصی را هم راه اندازی کردیم و به تبع آن کارگروه صنعت و ۱۴ تشکل از بخش کشاورزی را در زیر مجموعه آن بعنوان اتاق فکر به مدد کارگروهها آوردیم.
تشکل های حاضر در اصناف اتاق بازرگانی
مهندس ابراهیمی انجمن مرغداران گوشتی، تعاونی مرغداران، اتحادیه های دامپروری، اتحادیه باغداران و گل و گیاه و تعاونی زنبورداران را جزء تشکل های حاضر در اصناف اتاق بازرگانی معرفی کرد.
وی رویکرد دوم اتاق را شناسایی چالش های فضای کسب و کار در بخش های مختلف عنوان و ادامه داد: مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز در جذب سرمایه گذار از دغدغه های اتاق بازرگانی است که می تواند فصل رابطی بین مسئولان کشوربا سرمایه گذاران بخش خصوصی باشد.
جذب سرمایه گذار برای سرمایه گذاری دربخش لاریجان
دبیر کارگروه اتاق بازرگانی با اعلام آمادگی گرفتن ارتباط باسرمایه گذاران و جذب آنها، اضافه کرد: به همین منظور درنشستی که با مسئولان بخش لاریجان آمل داشتیم با توجه به ظرفیت های بالا و پتانسیل موجود این بخش که متاسفانه کمتر به آن توجه شده است مصوب شد مسئولین لاریجان لیستی ازجذابیت های سرمایه گذاری این بخش را بما بدهند تا با رای زنی توسط دوائر ذی ربط؛ اهم از: جهادکشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست اتاق همیاری و مساعدت خود را اعلام می کند.
عملکرد کاری اتاق بازرگانی درسال ۱۴۰۱
وی در راستای برنامه های کاری اتاق بازرگانی استان مازندران به آمار عملکرد سال گذشته اتاق بازرگانی پرداخت و عنوان کرد: درکنار همه موارد فوق اتاق از حیث چارت تشکیلاتی کارهای روتینی را انجام داد که از جمله صدور کارت بازرگانی به تعدا ۱۸۳ فقره و صدور گواهی مبداء و مقصد تعداد ۱۴۸۶ فقره که باید توسط خود اتاق انجام می شدتا شرکت های قادر به صادرات از این مرحله عبور کنند به انجام رسید و در سال جاری ۱۴۰۲ نیز تاکنون ۳۸ فقره تمدید و صدور کارت و ۳۵۳ فقره هم صدور گواهی نامه انجام دادیم.
نقش اتاق بازرگانی درصادرات
محمودابراهیمی بااشاره به تعددتعامل چندگانه با کشور های مختلف درحوزه CIS وکشورهای خلیج اعلام کرد: طبیعتا فعالیت درحوزه صادرات از کارهای مهم اتاق بوده که دراین راستا با کشورهای آذربایجان، ازبکستان، امارات، مالزی،قطر، عراق، بحرین، آلمان، کانادا و روسیه تعاملات تجاری داشته ایم.
اهد اف اتاق بازرگانی
این دبیر کارگروه اتاق بازرگانی در مازندران هدف جدی اتاق را مطالبه گری در چهارچوب قانون و ایجاد تشکلهای مرتبط برای جذب سرمایه گذار و فعالان اقتصادی عنوان و خاطرنشان شد: برای رسیدن به یک نقطه اوپتیم و شبکه ای نیاز به ۲ مولفه مهم داریم ۱- تعامل و ۲- تحمل تا بتونیم به نتایج خوبی برسیم.
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد