پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 34003 |
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

نقدی بر عملکرد رسانه‌ها یک مدرس ارتباطات در نقد عملکرد رسانه‌ها درحوادث اخیر معتقد است: ساختار رسانه درایران بطورزیربنایی مشکل دارد. این نقدهمواره وارد بوده و کاملا هم زیرساختی است و تا زمانی که مکانیزم‌های تولید اطلاعات کامل اصلاح نشود، نه تنها در بحران‌هایی شبیه به حوادث اخیر، بلکه در شرایط عادی هم این وضعیت […]

نقدی بر عملکرد رسانه‌ها

یک مدرس ارتباطات در نقد عملکرد رسانه‌ها درحوادث اخیر معتقد است: ساختار رسانه درایران بطورزیربنایی مشکل دارد. این نقدهمواره وارد بوده و کاملا هم زیرساختی است و تا زمانی که مکانیزم‌های تولید اطلاعات کامل اصلاح نشود، نه تنها در بحران‌هایی شبیه به حوادث اخیر، بلکه در شرایط عادی هم این وضعیت آن‌طور که باید و شاید، سامان نخواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری سیده آمل: حمید ضیائی‌پرور – مدرس ارتباطات – در ادامه مطلب بالا اضافه می‌کند: دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و سیاست‌هاست که ثابت است. این مسائل در همه دولت‌ها وجود داشته ولی نگاه دولتمردان به رسانه هم از همین زاویه مشکل دارد. تا این ساختار اصلاح نشود، نه ما رسانه‌ی قدرتمند خواهیم داشت و نه مرجعیت رسانه‌ای به کشور برخواهد گشت.

وظیفه رسانه کشف حقیقت است

این پژوهشگر رسانه و فضای مجازی درباره‌ی نقد عملکر رسانه‌ها در حوادث اخیر، اظهار کرد: درباره حوادث اخیر و عملکرد رسانه‌ها، به چند موضوع می‌توان اشاره کرد؛ اولین موضوع بحث عملکرد صداوسیما به عنوان رسانه‌ای جریان اصلی در ایران و به عنوان رسانه‌ای است که بیشترین پوشش و فراگیری را دارد.

نقدی بر عملکرد رسانه‌ها

ضیائی پرور در نقد عملکرد صداوسیما اظهار کرد: به نظر می‌رسد متولی بخش زیادی از روشن نشدن ماجرای مهسا امینی در چند روز نخست، رسانه جریان اصلی ـ یعنی صداوسیما ـ بود. به این دلیل که یکی از کارکردهای اساسی رسانه‌های جریان اصلی (mainstream) روشن کردن حقایق است، حتی اگر مسئول مربوطه نخواهد. در بسیاری از کشورهای دنیا وقتی اتفاقی می‌افتد، لزومی ندارد که پلیس یا دستگاه مربوطه که مسئول آن کار است، اجازه اطلاع‌رسانی بدهد. فرض کنید ماجرا سرقت از بانک است. آیااگرقراربود بانک تاابداطلاع‌رسانی نکند،رسانه‌ها بایدتاابدهمین‌طور سکوت کنند؟وظیفه رسانه کشف حقیقت است.

به گفته ضیائی‌پرور روزنامه‌نگاری تحقیقی «investigative journalism» یعنی پیدا کردن حقیقت بر اساس فکت‌های واقعی و ارائه آن به مردم. این اولین خطایی بود که در صداوسیما رخ داد و نیروی انتظامی هم با توجه به اینکه اطلاع‌رسانی به موقع نکرد، در این ماجرا مقصر است و این نافی معذوریت رسانه‌ای نیست.

صداو سیما می توانست دربیان روایت اول، ابتکارعمل را بدست بگیرد

این مدرس ارتباطات دومین مساله را بحث رسانه‌های رقیب و لزوم به دست گرفتن روایت اول از سوی رسانه‌های جریان اصلی عنوان کرد و در این زمینه توضیح داد: معمولا در بحران‌ها و حوادثی که رخ می‌دهد و به طور کلی اخبار بد، رسانه‌ای که روایت اول را منعکس کند، جریان اطلاع‌رسانی را به دست می‌گیرد. گفته می‌شود اساسا در حوزه جنگ‌های شناختی و جنگ‌های نرم رسانه‌ای، آن رسانه‌ای پیروز است که روایت اول را از ماجرا بگوید، حتی اگر حقیقت را نگوید و اخبار جعلی بدهد. ولی همین که روایت می‌کند مخاطب را به سمت خود جذب می‌کند. صداوسیما می توانست در بیان روایت اول، ابتکار عمل را به دست بگیرد که باز هم این کار صورت نگرفت.

نقدی بر عملکرد رسانه‌ها

وی درادامه درنقد عملکرد صداوسیما همچنین بیان کرد: برخی اتفاقاتی که در فرانسه، آمریکا و کشورهای پیشرفته جهان رخ می‌دهد، خیلی بدتر از اغتشاشات اخیر ایران است. به عنوان مثال در فرانسه ماجرای جلیقه زردها را به یاد دارید. ماه‌ها این ماجرا ادامه داشت اما در چنین ماجراهایی شبکه‌های تلویزیونی دوربینشان را وسط اغتشاشات و پخش زنده رویداد می‌برند و در دنیای رسانه‌ها آزاد هستند. رسانه‌های جریان اصلی ابتکار عمل را به دست می گیرند و دو طرف ماجرا را بی‌طرفانه روایت می کنند. در چنین فضایی اصلا جایی برای شبکه‌های اجتماعی، معاندین، فیک‌نیوزها و جنگ روانی باقی نمی‌ماند. اگر در ایران مجبور می‌شویم اینترنت را قطع کنیم و مجبور می‌شویم واکنش‌های این‌چنینی نشان دهیم، به این دلیل است که صداوسیما وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهد.  

در همین زمینه بخوانید:

* محمد خدادی: مخاطبِ امروز محکوم به دیدن صداوسیما نیست/رسانه را با مدل گذشته اداره نکنیم

خودما باعث شدیم ، مخاطب به سمت شبکه های خارجی برود

ضیائی‌پرور درباره‌ی عملکرد صداوسیما افزود: نکته دیگر اینکه صداوسیما چون رقیب داخلی ندارد، هر طور که عمل کند، برنده است و همیشه هم بابت نقشی که ایفا می‌کنند از خود تشکر می کنند، چون رقیب داخلی ندارند. اجازه بدهند تلویزیون خصوصی راه بیفتد تا بعد متوجه بشوند اطلاع‌رسانی یعنی چه؛ البته صداوسیما رقیب خارجی دارد. شبکه‌های ماهواره‌ای که به هر حال فعالیت می‌کنند و راست و دروغ را به هم می‌بافند و تا حد زیادی جریان مرجعیت خبری و رسانه ای را به دست می‌گیرند و وقتی مخاطب را جذب کردند آن وقت هر چه دلشان می‌خواهد می‌گویند؛ بنابراین نباید از آن‌ها گله داشت که چرا روایت غلط و فیک‌نیوزها و اخبار نادرست را روایت کرده است. خود ما باعث شدیم که مخاطب آن سمت برود و طبیعی است که آنها هم از آن طرف پول می‌گیرند و اصلا منافع ملی ما برای آنها مهم نیست؛ در نتیجه راست و دروغ را به همدیگر می بافند.

رسانه های ما دریک هفته اول بحران، باسکوت محض ماجرا را دنبال کردند

این پژوهشگر رسانه در ادامه در نقد عملکرد مطبوعات و خبرگزاری‌ها در حوادث و بحران‌ها، تصریح کرد: ماجرای شلیک به هواپیمای اکراینی و همچنین این ماجرای اخیر، نشان داد که در یک هفته‌ی اول رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌های ما حرفی برای گفتن ندارند و به عبارت دیگر این رسانه‌ها تلاش چندانی برای روشن کردن واقعیت‌ها و حقایق نکردند و باسکوت محض ماجرا را دنبال کردند وحتی همین حالاهم بعداز گذشت چند هفته از ماجرا روایت‌هایی را از رویدادها بیان می‌کنند که اغلب روایت‌هایی یک سویه به ماجراست و دیدگاه‌های مخالفان و منتقدان و نگاه‌هایی که وجود دارد را مطرح نمی‌کنند. آنها حتی جلسه‌ای را که با۲۰ استاد برجسته دانشگاه، ماجرا را نقد و بررسی می‌کند را هم کامل منتشر نمی‌کنند و این نشان می‌دهد رسانه‌های ما حتی ظرفیت تولید و انتشار اطلاعات برای بحث‌های گفتمانی، نخبگانی و مباحث فکری را ندارند.

رسانه های ما دراتفاقات اخیر نمره قبولی نگرفتند.

این پژوهشگر ارتباطات در بخش پایانی این گفت وگو درباره ی عملکرد ژورنالیست‌ها در شرایط موجود،اظهارکرد:دراتفاقات اخیرازهمان روزهای اول تعدادازعکاسان مطبوعاتی، خبرنگاران و فعالان رسانه دستگیر شدند. اینها افرادی هستند که در بحران کارشان همین است. چرا بایدیک عکاس مطبوعاتی را که در تمام بحران‌ها حضور داشته و بارها جایزه دریافت کرده دستگیر کنند. کسی که کار حرفه‌ای انجام می دهد. این نشان می‌دهد که سازمان‌های پلیسی امنیتی یا دستگاه‌های دیگر ما وظایف اصلی رسانه را نمی‌شناسند. انجمنی هم که نداریم صدایش دربیاید و البته انجمن روزنامه‌نگاران استان تهران بیانیه‌ای دادند اما جایی نبود که منتشر بشود. در مجموع به نظر می‌رسد مجموع رسانه‌های ما اعم ازصداوسیما،خبرگزاری‌ها، مطبوعات، انجمن‌ها و نهادهای صنفی و حتی نهادهای مسئول در حوزه مطبوعات و رسانه که الی‌ماشاء‌الله زیاد هم هستند، نمره قبولی را نمی‌گیرند و نتیجه این شده است که عمده مخاطبان و مردم مرجع دریافت اطلاعت و اخبارشان رسانه‌های خارجی باشد. که طبیعتا آنها هم هیچگاه دلشان برای ما نمی سوزد.

ضیائی‌پرور ادامه داد: این نقد همواره وارد بوده و کاملا هم زیرساختی است و تا زمانی که مکانیزم‌های تولید اطلاعات کامل اصلاح نشود نه تنها در بحران‌هایی شبیه به حوادث اخیر بلکه در شرایط عادی هم این وضعیت آنطور که باید و شاید سامان نخواهد گرفت. دولت‌ها می‌آیند و می روند و سیاست‌هاست که ثابت است. این مسائل در همه دولت ها وجود داشته ولی ساختار رسانه در ایران به طور زیربنایی مشکل دارد و نگاه دولتمردان هم به رسانه هم از همین زاویه مشکل دارد و تا این ساختار اصلاح نشود نه ما رسانه قدرتمند خواهیم داشت و نه مرجعیت رسانه‌ای به کشور برخواهد گشت.

بفرمایید مردم چگونه با مسئولان گفت و گو کنند

وی همچنین با اظهار امیدواری از رفع سریع محدودیت‌های اینترنتی و پلتفرم‌های اجتماعی گفت: به ویژه پلتفرم‌های اجتماعی که مکان گفت‌وگو بین حاکمیت و مردم‌اند. رییس قوه قضائیه مطرح کرده است که ما از گفت‌وگو استقبال می‌کنیم. بفرمایید مردم چطورباشما گفت‌وگو کنند. یکی ازابزار مردم شبکه‌های اجتماعی است. اگر می‌خواهند فضای نقد و گفت‌وگو و مطالبه در جامعه راه بیفتد لازمه‌ی آن این است که پلتفرم‌های اجتماعی جهانی برای مردم در ایران باز شود و امکان بحث و گفت و شنود وجود داشته باشد. متاسفانه از پلتفرم‌های داخلی استقبال نمی‌شود؛ نه تنها به دلیل اعتمادسنجی که به این دلیل که ظرفیت فنی ندارند و جواب نمی‌دهند این میزان کاربر در آن وجود داشته باشند؛ چه برسد به آن که در آن کنش و فعالیت داشته باشند.

نقدی بر عملکرد رسانه‌ها
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید