پیچ جاده انحرافی هراز درپیچ تامین بودجه
- شناسه خبر: 32263
- تاریخ و زمان ارسال: 13 آذر 1400 - 11:20
- نویسنده: گلناز پیغمبرزاده
پیچ جاده انحرافی هراز درپیچ تامین بودجه
با یک حساب سرانگشتی ساده و کنترل ثبات نرخ بازار می توان برآورد هزینه پروژه های عمرانی را درسطح کشور بهتر مدیریت کرد.
۱۵ سال پیش همزمان با کلید خوردن طرح چهار بانده شدن جاده هراز و عملیاتی شدن پروژه ملی سد مخزنی هراز، پروژه جاده جایگزین (انحرافی) نیز مطرح شد تا با بالا آمدن آب سد و زیر آب رفتن جاده منگل هراز این مسیر ۱۱ کیلومتری بتواند جایگزینی برای مسیر فعلی شود و بار ترافیکی را هدایت کند.
امابا گذشت ۱۲ سال از اجرای آن به دلیل کمبود بودجه ماشاهدبلاتکلیفی پروژه های ملی این شاهراه ترانزیت جاده ای هستیم که بحث جاده انحرافی با پیچ و شیب تند غیراستاندارد ۱۹ درصد جاده ای نه تنها گره ای را از این پروژه ها بازنکرد بلکه با باز شدن آن بصورت مسکن موقتی در پیک ترافیکی روزهای تعطیل امکان بروز حادثه ای است که تاواقع نشودکارشناسان ساده انگار بی تدبیر به عمق فاجعه پی نخواهند برد.
و باید مسئولین امربدانند انتظارهموطنانی که به انحاء مختلف مالیاتهای گوناگونی رابرای عمران کشور متقبل می شوند جهت داشتن جاده ای با زیرساخت آسفالت مناسب و مهندسی استاندارد جهانی بی راه نیست.
وعده های نافرجام
مهرماه سال ۹۸ مهدی رازجویان، معاون عمرانی استانداری مازندران پس از بازدید میدانی از اجرای سد مخزنی هراز و جاده انحرافی آن درگفتگو با سیده آمل در جمع خبرنگاران با دادن وعده هایی اذعان داشت: درحال حاضرجاده انحرافی درمرحله ساخت پل قوسی است که پیش بینی می شود تا پایان آذر ماه امسال به اتمام رسیده و به بهره برداری رسد.
اکنون با گذشت ۲ سال از آن آذرماه در جلسه بازبینی چالش های فرا روی جاده انحرافی و سدمخزنی منگل هراز سرهنگ مرتضی میرزایی، فرمانده انتظامی مازندران عضوکمیسیون ایمنی استان،به غیراستاندارد بودن این مسیر ۱۱ کیلومتری و بهره برداری آن درپیک ترافیکی روزهای تعطیل اینگونه می گوید که: این جاده درصورت ضرور با رعایت همه نکات ایمنی و نصب سرعت کاه؛ با حضور نیروی انسانی پلیس راهور بصورت مقطعی بهره برداری خواهد شد.
پیچ جاده انحرافی هراز درپیچ تامین بودجه
این درحالیست که مهندس احمد توکلی، مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل ونقل ترافیک استانداری مازندران درگفتگو با سیده آمل از اصلاح شیب بالای ۱۹ درصد جاده انحرافی خبرداد و افزود: مسیر اصلی این جاده مشکلی نداشته و از مسیر جاده روستایی پرم؛ شیب تند ۱۹ درصد با مهندسی فنی به شیب ۱۵ درصد اصلاح شد که با اضافه نمودن سرعت کاه از بروز حوادث جاده ای آن کاهش می یابد.
این کارشناس امورفنی جاده ای همچنین اظهار داشت :عامل اصلی کندی کاردراجرای پروژه های ملی ندا شتن بودجه کافی برای اتمام کار است
علیرضاشریعت، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهر ستان آمل نیز دراین جلسه یادآورشد: این روزها حال مردم به دلیل فوت جوانشان بخاطر عدم رعایت ایمنی جاده ای چندان خوب نیست و متاسفانه این مختص جاده هراز هم نبوده و ما درآمل سه مشکل جدی و اساسی جاده ای هراز، جاده قدیم آمل به بابل و جاده آمل تا چمستان را داریم.
شریعت در ادامه با بیان اینکه درست است، پروسه هراز؛ ترافیک سنگینی را برای مردم ایجاد کرده اما در آینده با اتمام این پروژه ها اتفاقات خوبی خواهد افتاد تصریح کرد: اگر قرار بود این مسیرانحرافی با هزینه ۱۵ میلیاردی استفاده نشود؛ چرا این مسیر راعملیاتی کردیم پس باید درحال حاضربا تدابیردرست برای کاهش بارترافیکی در روزهای تعطیل بصورت مقطعی از آن بهره برداری شود تا وقت کمتری را از مردم ما در ترافیک جاده ای گرفته شود
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد