جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 31290 |
|
تاریخ انتشار : ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

قربانیان جبر زمان درکوچ عشایر برای درک درست از درد اقشار آسیب پذیر و برنامه ریزی مدون جهت رفع چالش های فرا روی آنها باید با آنها زیست و در مشکلات آنها غرق شد. نقش بانوان در توسعه چرخه اقتصادی زندگی عشایر نقشی بی بدیل و غیرقابل انکار است. زنان با اراده ای وصف ناپذیر […]

قربانیان جبر زمان درکوچ عشایر

برای درک درست از درد اقشار آسیب پذیر و برنامه ریزی مدون جهت رفع چالش های فرا روی آنها باید با آنها زیست و در مشکلات آنها غرق شد.

نقش بانوان در توسعه چرخه اقتصادی زندگی عشایر نقشی بی بدیل و غیرقابل انکار است.

زنان با اراده ای وصف ناپذیر درکنار نقشهای معمول زنانه؛ مانند همسری و مادری کردن، مدیریت قسمت عظیمی از پیش قراولی سنگر تولیدات دامی کوچ را بر عهده داشته و عاشقانه همنوا با مرد عشیره همسفر جاده های پر پیچ و خم کوچ می شوند.

به گزارش واحد خبری سیده آمل: درحالیکه ستاد ملی کرونا تصویب کرده بود عشایر یک‌ماه کوچ خود را به عقب بیندازند و به جای اردیبهشت، در خرداد روانه ییلاق شوند. خشکسالی ۱۴۰۰ این مصوبه را به چالش کشیده و در بسیاری از استان‌ها؛ کوچ زودتر از موعد همیشگی یعنی نیمه‌های اردیبهشت، شروع شد.

طبق اعلام سازمان هواشناسی، امسال اغلب استان‌ها و حتی عراق، ترکیه، سوریه، عربستان، افغانستان و بخش‌هایی از پاکستان بارندگی‌های کمتر از نرمال داشته‌اند و ایران امسال یکی از کم‌بارش‌ترین سال‌های آبی را در ۵۰ سال اخیر تجربه می‌کند.

از سویی دیگربه دلیل امکان ارتباطات فردی در زمان کوچ عشایر، سازمان امور عشایر ایران کوچ  سنتی و معمول عشایر را ممنوع کرده است.

قربانیان جبر زمان درکوچ عشایر
قربانیان جبر زمان درکوچ عشایر

۶۶ هزار کیلومتر در کشور ایل راه داریم

شاهپور علائی مقدم، رییس سازمان امور عشایر ایران؛ در همین رابطه با بیان این مطلب که ۶۶ هزار کیلومتر در کشور ایل راه داریم، اظهار داشت: درجابجایی دام ها به دلیل شیوع ویروس کرونا برای اینکه وارد محدوده های شهری و روستایی نشوند، اجبار کرده اند که عمده کوچ در سال جاری به صورت ماشینی انجام شود.

وجود ۲۴۷ هزار خانوار عشایری در کشور

این درحالیست که آمارها حاکی از وجود ۲۴۷ هزار خانوار عشایری در کشور را دارد و چه بصورت سنتی، چه مکانیزه در واقع این جمعیت زنان عشایری هستند که در معرض آسیب های مختلف اجتماعی و کاری عشایر، برای برپایی چادر و پذیرایی از مردان ایل،  پیش قراول کوچ،  خود را با وجود همه مشقات راه و زندگی خانوادگی به محل اسکان در مرتع می رساند.

قربانیان جبر زمان درکوچ عشایر

کدام مسئول در زمینه ایجاد محیط بهداشتی، بخصوص بهداشت بانوان زحمتکش این قشر از خط مقدم تولیدات دامی عشایر اقدام نموده؟ و یا چه اقدام بهداشتی برای عشایر که در (صنعت تولیدات دامی حرف اول را می زنند) صورت گرفته است؟ کدام ارگان مربوطه از بانوان کم برخوردار این قشر از خط تولیدات کشور حمایت کرد و به فکر آموزش های اولیه داشتن مهارتهای فردی، اجتماعی آنها بوده است؟ چه حمایت مالی و اقتصادی برای جلوگیری از رانت نهاده های دامی و فرآورده های دامی عشایر شد؟

با وجود این همه؛ بحران خشکسالی نیز که یکی از دغدغه های بزرگ دامداران عشایری است با کمی توجه می توانست از سوی وزارت صمت ، جهاد کشاورزی و امور عشایری برای  بهسازی چشمه های خود جوش مراتع و اسکان و ساماندهی عشایر در مسیرآبی مناسب، مدیریت شود.

 همچنین آموزشهای مهارتی تنظیم خانواده، بهداشت بانوان، احداث حمام ها ، سرویس های بهداشتی و آبشخورهای دامی می تواند کاری در شان عشایر؛ بخصوص بانوان زحمتکش دل آزرده جامعه عشایری کشور ما باشد که با توجه به این نیازهای اولیه از ۷۰ درصد از این امکانات محرومند.

اگر گوش شنوایی باشد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید