سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-30
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 31276 |
|
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

گوش شنوایی برای درمان درد دامداران کشورنیست مرتع تمام امید دامدار برای زنده نگه داشتن دامش هست . مراتع دشت لار، از بازه زمانی ۱۵ فروردین تا اواخرشهریور ماه ، به وسعت ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار، جهت رشد و تامین علوفه ها برای فصل پاییز به حالت قرق درمی آید. که ضلع غربی لار […]

گوش شنوایی برای درمان درد دامداران کشورنیست

مرتع تمام امید دامدار برای زنده نگه داشتن دامش هست . مراتع دشت لار، از بازه زمانی ۱۵ فروردین تا اواخرشهریور ماه ، به وسعت ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار، جهت رشد و تامین علوفه ها برای فصل پاییز به حالت قرق درمی آید.

که ضلع غربی لار با سختی های خودش، بعد از ۲۰ سال به همت خود دامداران و عشایر و شورای روستای ییلاقی آب اسک، آب رسانی شد.

با توجه به مخارج اجاره مرتع ، تامین علوفه، حقوق مرتع بان ، چوپان و هزینه های درمان دام سالم نه تنها دخل و خرج دامداران باهم هیچ همخوانی ندارد می توان به جرات گفت؛ اگر مرتع نباشد، با فروش همه گله، دامدار باز در تامین علوفه دامش دچار چالش خواهد شد.

 واگر مسئولین وزارت صمت، وزارت جهادکشاورزی، وزارت منابع طبیعی مدیریت درستی را اتخاذ نکنند همه آحاد جامعه هم برای تامین گوشت مصرفی خانوارشان با مشکل روبرو می شوند.

دامداران غازمزراع بخش لاریجان در گفتگو با سیده آمل از چالش های فراروی پیشه اجدادی خود اینگونه گفتند که: مراتع بخش لاریجان هراز را به ۳ فاز A – B – C  تقسیم بندی کردند.

مراتع را خصوصی نکنید

اگر تامین علوفه دام برعهده ما دامداران بود؛ خوب از همه اراضی برای چرای دام استفاده می کردیم ، اما با محدود کردن مراتع جهت جلوگیری از چرای بی رویه دام و ازبین رفتن طبیعت؛ عدم مدیریت سبب شد تا مرتع که جزء اموال عمومی است، بعنوان منبع درآمدی برای برخی  اشخاص خصوصی و سودجو منفعت طلب قرار گیرد که اصلا به فکر دامداران زحمت کش نباشند.

گوش شنوایی برای درمان درد دامداران کشورنیست

گوش شنوایی برای درمان درد دامداران کشورنیست

این دامداران با طرح این سوال: چرا واکسن تب برفکی دام که تا سال گذشته رایگان بود به یکباره در دوزهای مختلف از ۸۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون  و ۲۰۰ هزار تومان به دامدار فروخته می شود؟! ادامه دادند : این مبلغ یک واکسن فقط برای ۵۰ گوسفند است درحالی که یک گله گوسفند ممکن است به ۲ هزار راس گوسفند برسد و دامدار باید چه مبلغ گزافی را جدای از هزینه تزریق توسط پزشک پرداخت کند.؟

تولید کنندگان گوشت قرمز همچنین اظهار داشتند: بعد از گرانی علوفه من باب مثال: قیمت کاه به کیلویی ۴ هزار تومان و یونجه کیلویی ۲ هزار تومانی به ۶ هزار تومان رسیده و… یکی دیگر از چالش های شغل دامداری بخصوص در مناطق گرم ، بحران خشکسالی وکمبود آب هست که در همین جا از مسئولان منابع طبیعی، امور عشایر تقاضا داریم برای جلوگیری از تلف شدن دامها اقدام مدیریتی انجام دهند

چاره کار، پیگیری از وزارتخانه هاست

با توجه به مصائب عنوان شده دامداران بخش لاریجان  از عوامل آسیب های تولید، تا مصرف گوشت قرمز در بازار عرضه را می توان عدم بازرسی و نظارت درست، عدم توجه به مشکلات و مدیریتی مناسب، عدم برنامه ریزی صحیح جهت حل مشکلات و خلع ید دلالان و رانت های عرضه گوشت دانست که با نظری اجمالی می شود چاره همه این چالش ها را از سوی وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی و منابع طبیعی جستجو کرد.

دولت، برای رفع موانع تولید و جلب رضایتمندی آحاد جامعه باید هیات نظارتی را با برنامه مدون جهت ایجاد هماهنگی و همسویی این سه وزارتخانه، ترتیب دهد، تا بتوان امید را در دل تولید کنندگان کشور جوانه زد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید