گرچه با روند کاهشی نرخ تورم، درصد افزایش حقوق کارکنان نیز رو به کاهش بوده ولی در هر حال مجموع هزینه های دولت در اعتبارات جاری و پرداخت حقوق و دستمزد همواره با افزایش سالانه همراه بوده و عمده بودجه سالانه را صرف میکند.
به گزارش سیده آمل ، منابع عمومی که بودجه سالانه دولت را تامین میکند عمدتا صرف دو بخش هزینه میشود؛ اعتبارات جاری و عمرانی. اعتبارات عمرانی که صرف پروژهها و امور زیرساختی و عمرانی می شود و حداکثر رقم مصوب آن در بودجههای سالانه حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری بوده است. اما اعتبارات جاری دولت همواره بخش اعظم منابع عمومی را در خود هضم میکند به طوری که اولویت پرداختها در اعتبارات هزینهای قرار خواهد گرفت.
گذری بر تغییرات اعتبارات هزینهای (جاری) دولت طی سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ نشان میدهد که این رقم از حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بالغ بر ۲۵۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. سهم عمدهای از اعتبارات هزینهای و رقمی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد آن را مجموعه حقوق و دستمزدی که به کارکنان خود در طول یک سال پرداخت میکند تشکیل میدهد. این رقم حقوق و دستمزد سالانه و با مبنای اصلی تورم شامل افزایش نیز میشود.
از سال ۱۳۹۲ تاکنون با توجه به تحولاتی که نرخ تورم داشته است درصد افزایش حقوق نیز متغیر بود به طوری که با شیب کاهشی نرخ تورم درصد افزایش حقوق در هر سال نیز کاهش یافته است، به طوری که با ریزش تورم از حدود ۳۵ درصد تا پیش بینی ۹ درصدی در سال آینده میزان افزایش حقوق نیز از حدود ۲۵ درصد در سال ۱۳۹۲ به نرخی بین پنج تا ۱۰ درصد در سال ۱۳۹۷ خواهد رسید.
تغییرات افزایش حقوق از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶
سال | نرخ تورم بانک مرکزی (درصد) | درصد افزایش حقوق (درصد) |
۱۳۹۲ | ۳۴.۷ | ۲۵ |
۱۳۹۳ | ۱۵.۶ | ۲۰ |
۱۳۹۴ | ۱۱.۹ | ۱۴ |
۱۳۹۵ | ۹ | ۱۲ |
۱۳۹۶ | ۸ | ۱۰ |
۱۳۹۷ | ۹ | ۵ تا ۱۰ |