یکشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-08
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 25899 |
|
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۹:۲۲ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

کشمکش کارشناسان باموافقان انتقال آب خزربه فلات ایران به گزارش واحد خبری سیده آمل:بحث انتقال آب دریاچه خزر به فلات مرکزی ایران سالهاست که مورد بحث قرار گرفته است به طوری که در مهر امسال کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران با طرح انتقال آب خزر به کویر به همراه ۵۰ نماینده مجلس شورای […]

کشمکش کارشناسان باموافقان انتقال آب خزربه فلات ایران

به گزارش واحد خبری سیده آمل:بحث انتقال آب دریاچه خزر به فلات مرکزی ایران سالهاست که مورد بحث قرار گرفته است به طوری که در مهر امسال کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران با طرح انتقال آب خزر به کویر به همراه ۵۰ نماینده مجلس شورای اسلامی مخالفت کردند اما این در حالی است که عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست با طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی موافق است.

این داستان به حدود ۱۰ سال قبل برمی‌گردد، زمانی که وزارت نیرو از پروژه‌ای برای انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی خبر داد اما با وجود مخالفان این طرح لغو شد و مجدد این طرح دوباره بر سر زبان ها افتاد به طوری که مخالفان این طرح معتقدند انتقال آب از خزر به فلات مرکزی ایرانی آثار زیست محیطی مخربی همچون نابودی جنگل‌های هیرکانی برجا می گذارد.

طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی تا مدت‌ها معلق ماند تا این‌که در پی مصوبه هیأت دولت در سفر استانی سمنان در چهاردهم دی ۱۳۸۹ و در دولت دهم به وزارت نیرو و سرانجام در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ به شرکت «توسعه منابع آب و نیروی ایران» به‌عنوان مجری ابلاغ شد.

به گفته برخی از کارشناسان اجرای این پروژه، ممکن است مسئولان ایران را نسبت به پروژه انتقال آب عادت بدهد و از این به بعد به جای حل ریشه‌ای مسائل به این گونه روش‌ها روی بیاورند.

«نه» کارشناسان به انتقال آب از خزر

دلاور نجفی کارشناس ارشد منابع طبیعی محیط زیست طی گفت‌وگویی در مخالفت با اقدام سازمان محیط زیست، گفت: اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی بسیار خطرناک است چرا که انجام چنین طرحی باید از دریای عمان به دلیل اقیانوس بودن انجام شود. سطح آب دریای خزر حدود ۲۸ تا ۳۰ متر از آب‌های آزاد پایین‌تر است، به همین دلیل انتقال آب بدون پمپاژ مقدور نخواهد بود.

او ادامه داد: انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران به ویژه استان سمنان خیانت محض است، چرا که از لحاظ ملاحظات و ارزیابی‌های فنی، اقتصادی و محیط زیستی مقرون به صرفه نبوده و خسارت بسیاری را به بار خواهد آورد.

شوخی خطرناک با خزر / آیا سرنوشت دریای خزر همانند دریاچه ارومیه می شود؟ /وعده سرخرمن انتقال آب دریای خزر

نجفی اضافه کرد: در طول مسیر پیشنهادی برای اجرای این طرح پنج ایستگاه پمپاژ در حوزه استان مازندران پیش‌بینی شده، اما هیچ گونه امکان مطالعه نقشه قابل بررسی برای نحوه انتقال نیروی برق به این ایستگاه‌ها در مناطق جنگلی داده نشده است.

این کارشناس زیست محیطی اضافه کرد: از سوی دیگر از هر ۵ لیتر آب دریا ۲ لیتر قابل شیرین‌کردن و ۳ لیتر شورآبه و پساب است. محیط زیست باید پیش‌بینی کند که با این حجم شورآبه و پساب قرار است چه کار کند.

اما رئیس سازمان محیط زیست اجرای این پروژه را بلامانع دانسته و گفته است ضوابط زیست محیطی مورد نظر این طرح براساس تفاهم صورت گرفته در صورتجلسه کمیته ارزیابی ظرف مدت یک ماه به وزارت نیرو ابلاغ خواهد شد.

انتقال آب از دریای مازندران به سمنان، مهاجرت نامتوازن جمعیت را به استان سمنان تشدید می‌کند، به طوری که شیرین کردن آب شور دریای مازندران شروع فرآیندی خطرناک در تخریب وسیع محیط زیست منطقه دشت مازندران است.

این کار علاوه بر پرهزینه بودن موجب می‌شود تا زندگی حدود چندین میلیون نفر ساکنان در دشت ساحلی گرگان، مازندران و گیلان نیز به تدریج در معرض خطر قرار گیرد. انتقال آب از دریای مازندران به سمنان در درجه اول به ضرر خود مردم استان سمنان و در مرحله بعد موجب آسیب به محیط زیست و زندگی مردمان مازندران است.

برخی دیگر از کارشناسان نیز بر این باورند که اجرای پروژه مذکور دریای خزر را به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار می کند و بر این موضوع تاکید می کنند که آب مورد نیاز استان سمنان می تواند از طرق دیگری مانند سد لار یا حتی مدیریت مصرف در این استان تامین شود.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید