یکشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-08
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 18874 |
|
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۶:۴۶ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

مدیر عامل اتحادیه گل و گیاه کشور گفت: ساخت گلخانه در مازندران با گذشت زمان از حالت سنتی در حال خارج شدن است. به گزارش واحد خبری سیده آمل؛مهدی شریفی مدیر عامل اتحادیه گل و گیاه کشور  در حاشیه بگشایش نمایشگاه گل و گیاه زینتی در آمل میزان قاچاق گل به کشور را نامشخص دانست […]

مدیر عامل اتحادیه گل و گیاه کشور گفت: ساخت گلخانه در مازندران با گذشت زمان از حالت سنتی در حال خارج شدن است.

به گزارش واحد خبری سیده آمل؛مهدی شریفی مدیر عامل اتحادیه گل و گیاه کشور  در حاشیه بگشایش نمایشگاه گل و گیاه زینتی در آمل میزان قاچاق گل به کشور را نامشخص دانست و گفت: تولیدکنندگان داخل کشور تمام هم و غمشان را می‌گذارند تا در ماه‌های نزدیک به عید دست‌رنج زحمت‌ خود را ببینند و گل را به فروش برسانند.

به گفته وی در ماه‌های نزدیک به عید گل‌های قاچاق به سمت بازار سرازیر می‌شود و هیچ اراده‌ای برای سر و سامان دادن به این وضعیت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه درباره مبارزه با قاچاق گل تنها مصاحبه و حرف می‌شنویم و امری انجام نمی‌شود، افزود: واردات گل از طریق کولبر‌ها در غرب کشور انجام می‌شود و از سوی دیگر به‌راحتی از مبادی رسمی و گمرک هم این اتفاق می‌افتد.

مدیر عامل اتحادیه گل و گیاه کشور با اشاره به اینکه دائما جلساتی را با ستاد مبارزه با قاچاق کالا داریم، گفت: معاون باغبانی و وزیر جهاد کشاورزی به جد پیگیر موضوع هستند و امیدواریم این معضل بزرگ برای کشور حل شود.

شریفی افزود: به دلیل اینکه تولیدات کشور مطابق استاندار‌های جهانی نبود مشتریان به سمت دیگر بازار‌های جهانی که تولیدشان مطابق استاندار‌ها بود رفتند و از بازار گل ایران فاصله گرفتند.

وی با بیان اینکه باید تمهیداتی دیده شود تا دوباره مشتریان به سمت بازار ایران جذب شوند، گفت: برگزاری نمایشگاه‌های استاندار در جذب مشتریان خارجی می‌تواند بسیار موثر باشد، اما متاسفانه نمایشگاه‌های اخیر تنها در جهت برگزاری یک نمایشگاه برگزار می‌شود که در نهایت به نتیجه خاصی هم نمی‌رسد.

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه کشور با بیان اینکه تولیدکنندگان باید به سمت مکانیزه کردن تشکیلات خود بروند تا بتوانند هزینه‌ها را کاهش دهند، افزود: کشاورزان تا به حال توجهی به مکانیزه کردن گلخانه‌های خود نداشتند، اما در مدت اخیر این موضوع مورد توجه قرار گرفته است که به جرات می‌توان گفت که هزینه‌های تولید را بسیار کاهش می‌دهد.

شریفی با اشاره به اینکه اکثر گلخانه‌های کشور قدیمی هستند و سازنده گلخانه خوب در شمال کشور نداشته و نداریم، گفت: اکثر گلخانه‌ها به صورت سنتی ساخته می‌شود و کار را به یک جوشکار نا وارد می‌سپارند، اما در برخی مناطق دیگر همانند اصفهان، سازندگان گلخانه حرفه‌ای عمل می‌کنند که در نهایت هزینه ساخت گلخانه کاهش می‌یابد و به استاندار‌ها هم نزدیک‌تر است.

وی افزود: با گذشت زمان ساخت گلخانه در مازندران از حالت سنتی در حال خارج شدن است که انتظار داریم به استاندار‌های مدنظر هم نزدیک شوند.

شریفی با بیان اینکه اتحادیه گل و گیاه کشور در سال ۱۳۷۲ تشکیل شد، ادامه داد: به دلیل مشکلات خاصی که مدیران قبلی آن به وجود آورده بودند، غیر فعال شده بود، اما طی یک سال و نیم اخیر با کمک اعضای اتحادیه برای رفع مشکلات صنفی احیا شد.

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه کشور با اشاره به اینکه با توجه به میزان واردات و قاچاق گل به کشور، وضعیت پرورش گل در آینده نگران کننده خواهد بود، تاکید کرد: انبوه تولید به دلیل قاچاق گل به کشور در دست تولیدکننده می‌ماند و به دلیل عدم وجود برنامه ریزی برای صادرات گل و نبود بازار خوب در چندسال اخیر وضعیت در آینده نگران کننده خواهد بود.

وی با اعلام اینکه وزارت جهادکشاورزی مجوز واردات تولیدات جدید را می‌دهد، گفت: گل‌هایی که به صورت قاچاق وارد می‌شوند هزینه تولید آن در کشور زیاد است و به دلیل وجود واسطه‌های زیاد با قیمت بسیار بیشتر از آنچه که تولیدکننده به واسطه می‌دهد به دست مشتری می‌رسد و همچنین سود زیاد ناشی از قاچاق موجب می‌شود که این امر ادامه داشته باشد.

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه کشور با اشاره به اینکه تولیدکننده در طی سال با ضرر گل را می‌فروشد، گفت: فروشنده مجبور است برای جبران ضرر گاهی قیمت گل را به واسطه مناسبت‌ها کمی افزایش دهد که این موضوع به صادرات لطمه می‌زند و زمانیکه شما قراردادی امضا می‌کنید تا در طی سال گل را به دست مشتری برسانید تغییر قیمت و نبود گل موجب لطمه به مشتری می‌شود.

وی گفت: تعداد گلخانه‌های کشور پراکنده است و آمار دقیقی در دست نیست، اما ۴ هزار هکتار سطح زیر کشت در کشور وجود دارد که ۱۵۰۰ هکتار آن در سطح مازندران است.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید