پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 14060 |
|
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش سیده آمل ، عربستان پس از پایان طرح توسعه صحن مسجدالحرام اعلام کرد؛ دست‌کم ۸۰۰ هزار نفر بر شمار افرادی که می‌توانند در مراسم حج امسال شرکت کنند، اضافه خواهد کرد. این درحالی بود که نزدیک به پنج دوره از حج، کشورها با توجه به شرایط ویژه‌ی مسجدالحرام و محدود شدن فضای زیارتی […]

به گزارش سیده آمل ، عربستان پس از پایان طرح توسعه صحن مسجدالحرام اعلام کرد؛ دست‌کم ۸۰۰ هزار نفر بر شمار افرادی که می‌توانند در مراسم حج امسال شرکت کنند، اضافه خواهد کرد. این درحالی بود که نزدیک به پنج دوره از حج، کشورها با توجه به شرایط ویژه‌ی مسجدالحرام و محدود شدن فضای زیارتی و اسکان آن، مجبور شدند هر سال دست کم ۲۰ درصد از سهمیه خود را از دست بدهند. هرچند که عربستان به آن‌ها وعده داده بود این کاهش جمعیت را جبران خواهد کرد و به نظر می‌رسد از حج امسال وارد چنین فازی شده است.

براساس آماری که سازمان حج و زیارت منتشر کرده، از میان کشورهای اعزام کننده به حج، اندونزی با ۲۲۱ هزار نفر بیشترین سهم زائران امسال را دارد، پاکستان نیز با ۱۷۷ هزار نفر در جایگاه بعدی قرار گرفته و بعد از آن نیز هند با ۱۷۰ هزار حاجی، بیشترین سهم از حجاج را به خود اختصاص داده است.

بنگلادش با ۱۲۷ هزار نفر رتبه چهارم را دارد و ایران با فاصله زیاد جمعیتی به نسبتِ بنگلادش، پنجمین کشوری است که بیشترین سهم حجاج امسال را به خود اختصاص داده است. ایران امسال ۸۶ هزار و ۵۰۰ زائر به حج اعزام می‌کند و این درحالی است که سال گذشته از سهم خود محروم مانده بود و امسال بخشی از آن سهم جبران شد.

ترکیه با ۸۰ هزار زائر، نیجریه با ۷۹ هزار تن، مصر با ۷۰ هزار حاجی و الجزایر با ۳۶ هزار زائر، از دیگری کشورهایی هستند که به ترتیب بیشترین سهم حجاج را به خود اختصاص داده‌اند، هرچند که در این میان عربستان با عنوان میزبان این مراسم، سهم قابل توجهی از حجاج را همواره به خود اختصاص می‌دهد که آمار آن به ندرت، اعلام رسمی می‌شود.

مشخص کردن کشورهایی که بیشترین سهمیه حج را دارند، در شرایطی صورت گرفته که سال‌هاست وضعیت حجاج فلسطینی و سوری و امسال هم قطری‌ها چندان با ثبات و مشخص نبوده است، چرا که در برخی سال‌ها عربستان به واسطه‌ی اختلافات سیاسی، مانع ورود آن‌ها به عربستان برای شرکت در مناسک حج شده است، اتفاقی که سال گذشته نیز مشمول حال زائران ایرانی نیز شد.

سهمیه حج هر کشور براساس مصوبه سازمان همکاری‌های کنفرانس اسلامی، براساس جمعیت هر کشور تعیین می‌شود که نسبت آن یک به هزار نفر است. با این حال سهمیه‌ی برخی کشورها گویای آن است که عربستان دست‌کم در برابر متحدانش (برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس) چندان پایبند به این قانون نیست، چرا که در برخی سال‌ها سهمیه کشورهایی مثل کویت و یا امارات چند برابر نسبت جمعیتی‌شان تعیین می‌شود، برای همین هم کشورهایی مثل مالزی، اندونزی و تاجیکستان، همواره درخواست افزایش سهمیه حج داشته‌اند.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید