چرایی گرایش مردم به رسانه های بیگانه
- شناسه خبر: 30250
- تاریخ و زمان ارسال: 18 آذر 1399 - 11:30
- نویسنده: گلناز پیغمبرزاده
چرایی گرایش مردم به رسانه های بیگانه
از دیرباز، رخدادهای بزرگ در فضای جامعه معمولاً سریعتر منتشر میشدهاند و امروزه با توجه به گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات، شبکههای اجتماعی و مفهوم جدیدی با عنوان “شهروند خبرنگار”، اثرگذاری رسانههای سنتی و رسمی کاهش یافته و وقایع مهم و خاص، با سرعت غیرقابل باوری با روایتها و تعابیر مختلف منتشر می شوند که این جریان، مدیریت افکار عمومی را سخت و تا حدودی ناممکن کرده است.
تحلیلی از حمید یزدانیان دکترای امنیت ملی و مشاور رییس و دبیر کمیته درآمد زایی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور درگفتگو باخبرنگار سیده آمل در راستای سواد رسانه ای:در گذشته به ارباب رسانه، بایدها ونبایدهایی ابلاغ و با اهرم مقررات، بخشنامهها و قوانین از انتشار اخبار کذب، جلوگیری میشد و درواقع، افکار عمومی توسط رسانههای شناسنامهدار مدیریت میشدند. اما امروزه، نه تنها روایتهای متفاوتی از یک حادثه توسط عناصر داخلی با اهداف و اغراض گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و… منتشر می شود بلکه با توجه به شرایط ویژهی جمهوری اسلامی ایران و نبرد سنگین رسانهای و مرموز غرب و شرق علیه ما، در مقاطع بحرانی، اخبار و تحلیلهایی توسط خودیها در فضای رسانهای منتشر می شود که ساخته و پرداختهی معاندین و دشمنان قسمخوردهی نظام میباشند.
وی همچنین افزود: این پدیده در حوادث ناگوار سالهای اخیر از زلزله و سیل گرفته تا شهادت شهید سردار سلیمانی و شهید فخریزاده به وضوح قابل مشاهده است. نکته قابل تامل در بحران رسانهای پس از شهادت شهید فخریزاده این بود که حتی قدرت تشخیص رسانهی ملی نیز در انبوه اخبار درست و نادرست دچار نقصان گردید؛ تا حدی که به صحبت حاج قاسم با سردار نوعیاقدم عنوان التماس دعای حاج قاسم به شهید فخریزاده داده و کلیپ مربوط را با همین عنوان قبل از اخبار ۲۰:۳۰ منتشر می کنند. نمونهای دیگر این که فایل صوتی سخنان آیتالله صمدی آملی پیرامون کرونا در قالب سخنان شهید فخریزاده به وفور در فضای مجازی دست به دست میشود.
نیازسنجی امروزجامعه رسانه ای کشور،آموزش خبرنگاراختصاصی بحران
یزدانیان در ادامه گفت: رسانهای از الکترونیکی و اتوماتیک بودن تمام فرآیند ترور صحبت میکند و رسانهای از حضور و اقدام ۲ یا ۳ عامل انسانی. اخبار رسانهی بعدی نیز از حضور ۱۲ عامل انسانی و چندین خودرو دیگر در صحنهی عملیات ترور علاوه بر نیسان آبی جاسازیشده حکایت دارد.
دولتمردی از اطلاع کامل نظام اطلاعاتی کشور از مکان و محدودهی زمانی ترور قبل از حادثه میگوید و قصور حفاظت شخصیتها را برجسته مینماید و رسانهای هم اهمال دولتمردان در حفاظت از اطلاعات شخصی دانشمندان هسته ای را متذکر میشود.
این پژوهشگر عرصه امنیتی با اشاره بر اینکه طرفداران دولت فعلی به سهلانگاری حفاظتی دولت قبلی خرده میگیرند و دولتهای قبلی نیز هر یک با دیدگاه و شکلی دیگر انگشت قصور و خطا را به سوی دیگری نشانه میروند خاطر نشان کرد: آنچه که در این فرآیندها دچار آسیب میشود منافع ملی و امنیت کلان کشور است.
وی تصریح کرد: کشورهایی که سابقهی بیشتری در مدیریت بحرانها، چه از جنس بحرانهای طبیعی و چه از جنس بحرانهای سیاسی _ امنیتی دارند، راهکارهای مختلفی برای پیشگیری از این آشفتگی رسانهای ارائه دادهاند.آنها خبرنگاران اختصاصی بحران تربیت میکنند.
دکتر یزدانیان بیان داشت: خبرنگاری که قبل، حین و پس از بحران با تسلط بر فضای رسانهای و افکار عمومی، بتواند بحران را مدیریت رسانهای نماید، به نحوی که هم اهداف حاکمیت تامین شود و هم امید و مشروعیت عمومی محفوظ بماند.
در کشورهای مذکور همزمان با بحران، مدیران ارشد میدانند که اطلاعرسانی بحران باید توسط این دسته از خبرنگاران صورت بگیرد و ایشان هستند که میبایست سخنگوی سازمانی باشند که مدیریت بحران را بر عهده دارد تا به این ترتیب، از بیان فیاالبداهه و بدون تامل و درنگ مطالب اجتناب شود.
وی با طرح این سوال مهم و اساسی که در شرایط فعلی چه باید کرد و راهکار برونرفت از این وضعیت چیست گفت: پاسخ “ارتقای سطح اعتماد عمومی در جامعه” است.
چرایی گرایش مردم به رسانه های بیگانه
این فعال رسانه ای ادامه داد: کیفیت ارائهی خدمات به مردم توسط دستگاهها، شفافیت، پایبندی به قانون، وجدان کاری و امانتداری در مسئولان، پاسخگویی مناسب، عدالت اجتماعی، کاهش فساد اداری، شایستگی و شایستهسالاری، صداقت و راستگویی، تقید به اصول اخلاقی، پیوند تنگاتنگ با مردم، مشارکت دادن مردم و خیرخواهی برای شهروندان عوامل موثری در این اعتمادسازی و تقویت آن محسوب میشوند.
یزدانیان در خاتمه تاکید کرد: اگر این اعتماد ایجاد شود، مردم کمتر به سمت رسانههای بیگانه رفته و نیاز خبری و تحلیلی خود را از رسانههای خودی تامین میکنند.
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد