شنبه, ۲ تیر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-06-22
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 36946 |
|
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

چالش ذبح دام درآمل سریال تکراری تصمیمات رابطه ای از روی سلیقه مسئولین در باز و بسته شدن تنها کشتارگاه آمل از یک دهه گذشت، کشتارگاهی که قریب به ۲۰سال هنوز بدنبال دریافت تاییدیه زمین از سوی مسئولین شهرستانی واستانی است تا کشتارگاه تمام مکانیزه صنعتی درخور شان و سلامت ۴۵۰هزار نفر شهروند آملی راه […]

چالش ذبح دام درآمل

سریال تکراری تصمیمات رابطه ای از روی سلیقه مسئولین در باز و بسته شدن تنها کشتارگاه آمل از یک دهه گذشت، کشتارگاهی که قریب به ۲۰سال هنوز بدنبال دریافت تاییدیه زمین از سوی مسئولین شهرستانی واستانی است تا کشتارگاه تمام مکانیزه صنعتی درخور شان و سلامت ۴۵۰هزار نفر شهروند آملی راه اندازی شود.

کشتارگاهی که بابسته شدنش بیکاری ۸۰ کارگر بصورت مستقیم و۲۰۰ کارگر بصورت غیرمستقیم با محاسبه به چالش کشیده شدن وضعیت خانوادگی آنها در اوضاع بد اقتصادی را منجرشد و دراین میان متاسفانه هیچ مسئول شهرستانی و استانی هم پاسخگو نبوده و بی تفاوت به این اوضاع با اهمال کاری خودسبب آسیب های بیشتر جدی تری را به حقوق شهروندی همه شهروندان آملی شده اند.

جمعی از کارگران وپیمانکاران کشتارگاه شهر داری آمل درگفتگو با پایگاه خبری سیده آمل از افزایش کشتارغیرقانونی دام وپیامدهای آن گفتند: با جلوگیری از کشتاررسمی که با حضور دامپزشک درکشتارگاه انجام میشد، آمار کشتار خانگی دام و عرضه گوشت آن با خودرو های شخصی بدون مجوز بالا رفت چون دامداران شهرستان توان زحمات متحمل از هزینه ایاب ذهاب مسیر ۷۰ کیلومتری آمل به شهرهمجوار را ندارند.

چالش ذبح دام درآمل

حسن علی نژاد یکی ازپیمانکاران کشتارگاه آمل افزود:طی انتقال دام دراین مسیر۷۰ کیلومتری دام چه سبک و چه سنگین دچار استرس و کاهش وزن می شود ضمن اینکه هزینه ایاب ذهاب دامدار و قصاب آملی برای خرید گوشت روی قیمت گوشت تاثیرگذاشته و نرخ میانگین بین ۸۰ الی ۹۰هزارتومان به قیمت گوشت سبد کالای خانوارها اجهاف می شود، لذابرای دامدار وقصاب و شهروند آملی مقرون به صرفه نیست که دامهای شهرستان با وجود کشتارگاه به روز شده آمل درشهرهمجوار کشتار شود.

ایجاد تغییرات مطلوب در کشتارگاه آمل

فضل الله نژاد یکی دیگر از پیمانکاران با انتقاد از بهداشتی نبودن و رعایت استانداردها در کشتارگاه شهرداری آمل درفرایند کشتار دام گفت: باوجود آنکه حدود ۵۰ سال از قدمت کشتارگاه شهرداری آمل می‌گذرد، اما این کشتار گاه در طی این سال ها از نظر بهداشتی و استانداردهای محیط زیست به وضعیت مطلوب قابل قبولی رسیده است.

وی اضافه کرد:درسال‌های گذشته دامپزشکی به بهانه‌های واهی مبنی براینکه کشتار دام در کف زمین صورت می‌گیرد و بهداشتی نیست، توسط پیمانکار کشتارگاه با اعتبار ۲۵میلیارد ریالی ازکف به بالا و بصورت مکانیزه شده و حتی بخش فاضلاب وتصفیه‌خانه نیز سیستم‌ های قدیمی کنار گذاشته‌شده و خود ما هم که در این مجموعه کار می‌کردیم از بوی بد تصفیه خانه دارای مشکل بودیم، درحال حاضر با فیلترهای استاندارد ارتقاءیافته وزیر نظر شبکه بهداشت‌ودرمان و نیز اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آمل هست ودیگر از بوی تعفن و بد تصفیه‌خانه و آزار دهنده بودن گذشته خبری نیست.

چالش ذبح دام درآمل

پیمانکاران کشتارگاه شهرداری آمل با اطمینان دادن از بهداشتی شدن این کشتارگاه تصریح کردند: شرایط کنونی این کشتارگاه مثل قبل آزار دهنده نیست، ما ازحدود ۱۲ سال گذشته که در این کشتارگاه مشغول به کارهستیم، هرسال وضعیت کشتارگاه آمل نسبت به گذشته کاملا تغییر کرده و درمسیر استانداردسازی پیش‌رفته است؛ درحال حاضر حتی خون آبه و آلایش های دام و هدایت آن به تصفیه خانه و انباشت در محیط بیرون کشتارگاه که قبلا باعث آزار ساکنان اطراف کشتارگاه می‌شد، به طور کامل جمع آوری و تحویل شرکت های مربوطه برای فرآوری پودر خون و استفاده های کشاورزی در شهرهای دیگر می‌شود و خوشبختانه بوی بد وتعفن آنها هم وجود ندارد.

تاکید امام جمعه آمل و شورای تامین شهرستان آمل مبنی بر باز بودن کشتارگاه دام این شهرستان است.

واگذاری زمین کشتارگاه صنعتی آمل به سرمایه گذاران جدید

فرماندارویژه شهرستان آمل هم در پیگیری مجدانه درخصوص آخرین وضعیت کشتارگاه شهرداری آمل گفت: وضعیت جمعیتی و مصرف گوشت در شهرستان آمل به نسبت شهرهای دیگر استان کاملا متفاوت است و اینکه اصرار شود ، گوشت مورد نیاز شهرستان از شهرهای دیگر تامین شود، منطقی و عقلانی نیست.

ذات الله زارعی، بااشاره به اینکه تعطیلی کشتارگاه شهرداری آمل که تنها کشتارگاه دام دراین شهرستان است، درمقطع کنونی به صلاح نیست، اضافه کرد: البته این به معنای عدم رعایت موازین بهداشتی و زیست محیطی توسط کشتارگاه شهرداری آمل نیست، اما تاکید ما هم  بر رعایت همه این موارد است.

دلیل بسته شدن کشتارگاه آمل به بیان دامپزشکی مازندران

مدیرکل دامپزشکی مازندرانی درخصوص تعطیلی کشتارگاه شهرستان آمل اذعان داشت: با عنایت به ضوابط و قوانین سازمان دامپز شکی در مورد حضور دائمی ناظرین بهداشتی در کشتارگاه (بخش خصوصی و دولتی ) و همچنین نظارت عالیه بر فرآیند نظارت اداره کل دامپزشکی برابر ماده ۷و ۸آیین نامه نظارت بهداشتی مصوب هیئت وزیران و همچنین آیین نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون سازمان دامپزشکی برای حضور در کلیه واحدهای تحت نظارت جهت بررسی فرآیند بهداشتی تولید و جلوگیری از تخلفات و تهدید بهداشتی و در راستای ایجاد امنیت غذایی پایدار، این اداره کل را موظف دانسته برای حضور در کلیه اماکن موضوع ماده ۲ آیین نامه نظارت بهداشتی اقدام و درصورت احراز هرگونه تخلف اقدامات قانونی لازم را انجام دهد.

انجام کارشناسی محیط

دکتر حمزه آقاپور کاظمی اظهارکرد: همچنین برای حضور درکلیه اماکن موضوع ماده ۲(چه در قالب بازدید هماهنگ شده و چه در قالب سرزده) نیاز به هماهنگی و دستور از اشخاص و نمایندگان دولتی ندارد. شایان ذکر است برابر ضوابط و قوانین سازمان دامپزشکی مسئولیت تامین بهداشت فرآورده های خام دامی تولیدی از مراحل، پرورش، تولید،استحصال،عمل آوری، بسته بندی، نگهداری، توزیع،عرضه وحمل و نقل هرگونه فرآورده بامنشاء دامی و سایر فعالیت های مرتبط، برعهده سازمان دامپزشکی است.

چالش ذبح دام درآمل
چالش ذبح دام درآمل

این مسئول بااشاره به کشتارگاه سنتی دام  آمل به لحاظ جغرافیایی درمنطقه شهری چاکسر  قرار دارد و  مقابل واحدهای صنعتی فاقدحداقل‌های ساختاربهداشتی است، تصریح کرد: بدلیل فقدان سیستم تصفیه فاضلاب، روزانه صدها هزار لیتر پساب و خون حاصل از کشتار دام را وارد رودخانه و کانال پایین دست می‌کند.

به گفته آقاپور کاظمی؛ تردد خودروهای حمل دام زنده و کشتارشده که منجر به ایجاد آلودگی خون، ضایعات کشتار، ضایعات غیر خوراکی، … می‌شود؛ می‌تواند عامل مهمی در انتقال بیماری های خطرناک مشترک بین انسان و حیوان شود.

وی با تاکیدبر اینکه کارشناسان بهداشت محیط می‌گویند که پساب و خون‌آبه‌های کشتارگاه بدلیل پراکنده شدن باکتری‌ها و ویروس‌های بیماری زا و آلوده شدن آب‌های سطحی و زیرزمینی و تجمع حیوانات موذی، سلامت افراد جامعه را به شدت تهدید می‌کند، ادامه داد:همچنین آنان معتقدند پساب کشتارگاه علاوه بر تخریب محیط زیست انسانی، بطور چشمگیری اکسیژن محلول در رودخانه‌ها و آبراهه‌ها را کاهش می‌دهد و باعث از بین رفتن ماهیان و آبزیان می‌شود.

نتایج بازدیدهای کارشناسان

مدیرکل دامپزشکی مازندران بابیان اینکه کشتارگاه دام شهرستان آمل برابر بازدید های مکرر از گذشته، حال حاضر و آخرین بازدید صورت گرفته در تاریخ ۱۸/۰۱/۱۴۰۳ فاقد ساختار فنی و بهداشتی از قبیل ضوابط استقرار بهداشتی اماکن دامی و صنایع وابسته برابر ماده ۲ آیین نامه نظارت بهداشتی بوده است؛ در مکاتبات متعدد قبلی ذکر شده و برابر شرایط اعلامی واحد بعنوان تهدید علیه بهداشت عمومی تلقی می‌شود.

این مسئول اظهارداشت: واحد مذکور فاقد هر گونه پروانه بهداشتی تاسیس وبهره برداری از اداره کل دامپزشکی استان بوده و با توجه به استقرار در داخل شهر فاقد شرایط اخذ پروانه بهداشتی(تاسیس و بهره برداری) نیز است، که برابر ماده ۱۰وماده۱۱آیین نامه نظارت بهداشتی مصوب هیئت وزیران و ماده ۱۵ آیین نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون سازمان دامپزشکی کشور و مکاتبات متعدد سازمان دامپزشکی کشور،  معاونت امور شهری وزارت کشور ، مصوبه کمیته ساماندهی کشتارگاه دام استان و شورای تامین استان  می‌بایست نسبت به تعطیلی واحد اقدام شود.

شروع فصل گرما و افزایش هوای نامطبوع

آقاپور کاظمی با اشاره به اینکه با شروع فصل گرما این مشکلات می‌تواند تبعات زیادی پیدا کند، خاطرنشان کرد: ضمن اینکه اهالی محل نیز در مکاتبات متعدد نسبت به عدم رعایت موازین و قوانین بهداشتی برابر ضوابط ابلاغی سازمان دامپزشکی(استقرار واحد درشهر،بوی نامطبوع، امکان انتقال و انتشاربیماری،آلودگی زیست محیطی، تجمع حیوانات موذی، سگ‌های ولگرد، امکان رخداد بیماری و همه‌گیری با توجه به ارتباط مستقیم و ترددهای متعدد خودرو در محدوده شهری و…) را انجام داده که متعاقب آن پیگیری‌های  لازم از سوی این اداره کل انجام شده است.

این مسئول یادآور شد: در راستای جلوگیری از تنش‌های اجتماعی نیز این اداره کل علی‌ رغم وظایف رسمی درهماهنگی با فرمانداری،نشست های متعدد بافرمانداراین شهر ستان در راستای انجام اقدامات لازم جهت تعطیلی کشتارگاه اقداماتی صورت گرفت که شامل موارد زیر می‌شود.

الف)بازدیدفرماندارشهرستان آمل از نزدیکترین کشتارگاه صنعتی در راستای ایجاد هم افزایی.

آیا کشتارگاه شهر همجوار متعهدانه عمل می کند؟

ب) انعقاد قرارداد اتحادیه قصابان با یک کشتارگاه دام که در آن کشتارگاه متعهد شد در راستای تامین گوشت ضمن اختصاص ماشین حمل اختصاصی برای آمل (اقدام کرده) و به کارگیری افراد شاغل با سرویس ایاب و ذهاب در آنجا اقدام نماید و همچنین سایر موارد که در چندین بند قید شده که نهایتا به تامین بهداشتی وکیفی گوشت شهرستان کمک می‌کند. ضمن اینکه اکثر واحدهای قصابی آمل که قصد ارائه خدمات بهداشتی و با کیفیت را داشته در کشتارگاه بابل کشتار کرده و بخشی نیز از استان گلستان گوشت تامین می‌کند و افرادی محدود جهت ادامه فرآیند کشتار خارج ضوابط و اخذ درآمدهای خارج از چهارچوب اصرار به ادامه فعالیت دارند.

ج) شایان ذکر است در راستای ایجاد اشتغال بیشتر ، بهره برداری بهتر و کمک به تامین و توزیع فرآورده های خام دامی به فرماندار شهرستان این پیشنهاد ارائه شد که مکانی را به میدان عرضه فرآورده‌های خام  تبدیل که مرکزی جهت توزیع فرآورده خام در غرب استان و انتقال محموله به تهران بوده (با توجه به عدم وجود) که ضمن کمک به استان، ضمن ایجاد اشتغال بیشتر،  بازدهی بهتری نیز خواهد داشت.

موافقت احداث کشتارگاه صنعتی جدید

د) شایان ذکراست بنا به اظهار فرماندار و نماینده شهرستان که اعلام نمود در صورت موافقت با احداث کشتارگاه صنعتی دام بنده خودم نسبت به تعطیلی واحد اقدام می‌نمایم که علی‌رغم نیاز شهرستان و استان به ایجاد کشتارگاه مستقل، در کمیته ماده ۱۱ هوای پاک استان با احداث کشتارگاه صنعتی در شهرستان آمل موافقت گردید که تا کنون شخصی جهت احداث آن مراجعه نکرد.

ذ) همکاری و هماهنگی جهت انتقال زمان اجرای مصوبه کمیته ساماندهی دام استان برابر دستور شورای تامین استان درراستای جلوگیری ازتنش اجتماعی درزمان انتخابات و ماه مبارک به ۲۱/۰۱/۱۴۰۳ که هر چند در حدود یکماه تعطیلی کشتارگاه قبل از مصوبه شورای تامین استان، شهرستان به هیچ عنوان از جهت تامین گوشت قرمز دچار مشکل نشد.

اتمام مهلت کاری کشتارگاه آمل

به گفته مدیرکل دامپزشکی مازندران، در استان‌های دیگر مانند استان گیلان با احداث سه کشتارگاه صنعتی تمام کشتارگاه های سنتی در راستای ایجاد امنیت غذایی تعطیل شد این درحالی است که در استان مازندران با وجود سه کشتارگاه صنعتی تنکابن، بابل وساری و پیشرفت فیزیکی ۹۰و۷۰ درصدی  احداث کشتار گاه های چالوس وقائم شهر  ۱۸ کشتارگاه سنتی مازندران تعطیل شد اما کشتارگاه سنتی آمل بدلایل مختلف و ملاحظات اجتماعی همچنان فعالیت غیر بهداشتی را ادامه می‌داد که  ادامه وضعیت مذکور منجر به تعطیلی آن شد.

حرف آخر

ولی با تمام این تفاسیر دامداران و پیمانکاران شهرستان آمل موارد فوق را دلیل بر نادیده گرفتن حقوق شهروندان آملی ها وخانواده های کارگران بیکار این کشتارگاه و افزایش قیمت گوشت ناشی از حمل آن به شهر مجاور و اجهاف مدیریت کشتارگاه آن شهر مبنی بر گرفتن آلایش های دام درحال ذبح دامدار آملی ندانسته و از مسئولین ذی ربط شهرستان و کشور رسیدگی عاجل و بجای پاک کردن صورت مساله حل مشکل مطالبات شهروندان آملی را دارند.

چالش ذبح دام درآمل

 چگونه چالش ذبح دام درآم

چالش ذبح دام درآمل

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید