پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 13743 |
|
تاریخ انتشار : ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۹:۴۸ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش سیده آمل ، تکدی گری یکی از عوامل معضلات اجتماعی در سطح شهر می باشد که تخلفات فروش مواد وخود فروشی و بزهکاری های دیگر رانیز تحت پوشش قرار می دهد تکدی‌گری یا متکدی کلیدواژه‌ای که در لغت‌نامه‌های فارسی بر گدایی و گدایی شونده آمده و امروز در نظام اجتماعی  نوعی معضل شده […]

به گزارش سیده آمل ، تکدی گری یکی از عوامل معضلات اجتماعی در سطح شهر می باشد که تخلفات فروش مواد وخود فروشی و بزهکاری های دیگر رانیز تحت پوشش قرار می دهد

تکدی‌گری یا متکدی کلیدواژه‌ای که در لغت‌نامه‌های فارسی بر گدایی و گدایی شونده آمده و امروز در نظام اجتماعی  نوعی معضل شده که در کنار منبع درآمد عده‌ای افراد سودجو با تشکیل تیم های تکدی گری و سوءاستفاده از بچه های معصوم و زنان بیگناه دست به ناهنجاری های اجتماعی زده علاوه بر مخدوش نمودن چهره زیبای شهرمان ، امنیت جامعه شهری را نیز تهدید می کنند

متکدیان را  از مدخل ورودی و خروجی شهر می توان مشاهده نمود تا هر کوچه و خیابانی که محل عبور مردم هست و حتی روشی برای شناسایی منازل خالی برای سرقت نیز می باشد

برای ساماندهی و جلوگیری از این سودجویان بارها در فرمانداری ویژه شهرستان آمل، جلسات متعددی مبنی بر ستاد ساماندهی متکدیان تشکیل شد و حتی این شهرستان پایلوت شهرهای مرکزی مازندران بر جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان در شش شهر این استان قرار گرفت .

اما تاکنون در این زمینه موفقیتی حاصل نشده و همچنان متکدیان با جولاندهی و هدایت تیمی کودکان متکدی بر افزایش اروز افزون معضل اجتماعی در شهرستان آمل دامن می‌زنند.

به همین منظور جلسه‌ای از سوی فرمانداری ویژه آمل با حضور اعضای ستاد ساماندهی متکدیان در این شهرستان برگزار و با برگزاری مانور استانی بر جمع‌آوری متکدیان پیگیری این ستاد مورد بررسی قرار گرفت.

معاون استاندار و فرماندار ویژه آمل چهارشنبه شب در این جلسه با اشاره به اینکه تکدی‌گری به نوعی بزه و جرم شناخته شد و وجودشان در سطح شهر موجب نارضایتی مردم شده است، گفت: جلسات متعددی مبنی بر ساماندهی و رسیدگی بر امور جمع‌آوری متکدیان در این شهرستان صورت گرفته اما تاکنون به طور جدی موفق نبوده‌ایم.

سیدجعفر رسولی ادامه داد: در گذشته متکدیان به صورت سنتی بوده و فقط در نقاط خاصی مستقر و تکدی می‌پرداختند؛ این افراد در روزهای عادی تعدادشان کم بوده و بیشترشان شهرستانی بودند و تنها در برخی از فصول سال یا ایام عید و تعطیلات تابستان متکدیان مهاجر حضور داشتند که در برخی از نقاط شهر با وضعیت جسمی ناجور به تکدی می‌پرداختند که تعداد آنها از تعداد انگشتان کمتر بود.

وی با بیان اینکه اکنون کار متکدیان به گونه‌ای شده که به درب منازل رفته و با درب باز منزلی بدون اطلاع داشتن صاحب‌خانه به دزدی می‌پردازند که این وجه خوبی ندارد، افزود: از سوی وزارت کشور دستورالعمل ساماندهی متکدیان بر مبنی تشکیل کارگروه ساماندهی داده شد تا آنها جمع‌آوری، تفکیک شده و شناسایی و تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی قرار گیرند، اما آنهایی که به صورت حرفه‌ای فعالیت دارند باید به صورت قانونی برخورد شود.

رسولی با تاکید براینکه برای جمع‌آوری این افراد در شهرستان مکانی در نظر گرفته شد، یادآور شد: برای نگهداری از آنها در آن مکان دستور به ارائه پیمانکار داده شد همان‌گونه که این کار در ساری در حال انجام است اما تاکنون قدم مثبتی در آمل از سوی شهرداری یا دستگاه‌های مرتبط صورت نگرفته است.

معاون استاندارمازندران گفت: در جلسات متعدد مقرر شد شهرداری به عنوان میزبان شش شهر مازندران پایلوت جمع‌آوری متکدیان شده بود تا به ارائه مکان و پیمانکار برای نگهداری متکدیان اقدام کند که تاکنون تحقق نیافته است.

وی با تاکید براینکه حضور برخی از این متکدیان را از کشورهای همسایه چون افغانستان و پاکستان در سطح شهر وجه خوبی برای آمل ندارد، عنوان کرد: برخی از این متکدیان حرفه‌ای به این کار می‌پردازند و در صورت کمک نکردن مردم، آنها را تهدید و دردسر ایجاد می‌کنند.

رسولی خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی باید به جمع‌آوری متکدیان بپردازد و دستگاهی که بر وظیفه خود انجام نمی‌دهد تذکر لازم داده شود زیرا عدم ورود این دستگاه بر دیگر مشکلات شهر دامن می‌زند.

پیگیری جدی نیروی انتظامی و شهرداری بر جمع‌آوری متکدیان در آمل

دادستان آمل نیز با بیان اینکه تکدی در تعریف دستگاه قضایی به دو معنی کلاشی و متکدی بوده که در معنی قانون هر کلاشی نمی‌توان متکدی عنوان کرد: برخی متکدی کلاش و برخی کلاش‌ها متکدی هستند، بیان کرد: در قانون برای کلاش‌ها سه ماه حبس تعیین شده ومتکدیان نیز به لحاظ جرم، عادت گفته می‌شود بنابراین اگر جرم‌شان تکرار شود دستگیر می‌شوند.

علی طالبی با اعلام اینکه در ماده ۷۱۲ و ۷۱۳ نیز تاکید بر جرم تکدی‌گری آمده و براساس ماده ۷۱۲ مجرمین به عادت امرارمعاش بپردازند سه ماه حبس و اموال برگردانده می‌شود، افزود: در ماده ۷۱۳ نیز کسانی که در اجرای هدف از کودکان و صغیر استفاده ببرند سه ماه الی دو سال حبس می‌شوند.

وی گفت: در رویکرد جدید از خانم‌هایی که اقدام به فال بینی و طالع بینی در سطح معابر می‌کنند بدلیل اخذ مالی از وجود مردم کلاشی محسوب می‌شود و به نوعی شبه کلاهبرداری است و سه ماه حبس دارد.

طالبی با بیان اینکه سو نیت و مال‌بری دیگران به منظور امرارمعاش از سوی متکدیان شهر خودمان و یا شهرهای مجاور باید برخورد جدی صورت گیرد و نیروی انتظامی ورود یافته تا تعیین تکلیف شود، عنوان کرد: برای رسیدگی بر متکدیان مربوط به شهر نیز باید شهرداری و بهزیستی ورود یابند زیرا برخی از این افراد واقعا توانایی مالی ندارند و مجبور به تکدی می‌شوند اما افرادهایی مثل عمو رجب با درآمد میلیونی ماهانه جمع‌آوری شوند.

دادستان آمل با تاکید براینکه باید در اولویت ستاد ساماندهی از سوی دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهردای شناسایی این متکدیان باشد و به نوعی اول شناسنامه‌دار و کد هویتی داده شود، تصریح کرد: اگر چه ۹۰ درصد متکدیان پولی مسلک و مهاجر هستند.

وی خاطرنشان کرد: برخورد مقابله با متکدیان از سوی نیروی انتظامی باید ادامه یابد و برای نتیجه‌گیری بر این امور جلسات تداوم یافته و گزارش کار از سوی دستگاه‌ها داده شود.

هدایت تیمی کودکان متکدی در سطح شهر آمل

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان آمل نیز با اشاره به شرح وظایف این سازمان مبنی بر جمع‌آوری متکدیان یادآور شد: طبق مکاتبات در این زمینه ساختمانی در روستای درویش‌خیل بخش دابودشت این شهرستان با نام مرکز حیات نو خریداری و بازسازی شده است.

وحید حسین‌زاده با بیان اینکه برای جمع‌آوری و نگهداری متکدیان بایستی قراردادی از سوی شهرداری صورت می‌گرفت، گفت: ساختمان حیات نو می‌توان به چند منظوره استفاده برد و از آن با عنوان گرم‌خانه به کار گرفت و خانواده‌هایی که جایی برای یک شب ندارند یا کارتن خواب‌ها را در آنجا استقرار داد.

وی با اشاره به اینکه توجه به درآمد روزانه ۱۰۰ هزار تومان از سوی متکدی توجیهی ندارد که شهرداری با این هزینه به نگهداری آنها بپردازند، یادآور شد: با توجه به مانور اخیر و جمع‌آوری ۱۲ نفر بیشتر این افراد قزوینی بودند.

حسین‌زاده با اعلام براینکه از بین آنها دو بچه حرفه‌ای بودند که طی هفت ساعت کار با یکی از این دو نفر از سوی کارشناسان بهزیستی متوجه شدیم که در یکی از روستاهای محمودآباد زندگی می‌کند و مهاجر بلوچ است، ادامه داد: همچنین یکی دیگر با پیگیری‌ها و بررسی‌ها در خیابان امام رضا(ع) در یک منزل تیمی زندگی می‌کند که چند کودک از سوی شخص یا اشخاصی هدایت می‌شوند، این مورد همچنان در دست بررسی است تا ورود جدی یابیم.

وی با اشاره به جمع‌‌آوری طالع‌بینان و فال‌گیران عنوان کرد: با وجود حضور آنها در دو نقطه شهر امام‌زاده عبدالله و مرکز شهر اقداماتی انجام شده و یکسری جمع‌آوری و تذکر داده شد تا با ورود مجدد به این کار برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

حسین‌زاده با بیان اینکه حضور کودکان خیابانی به عنوان تکدی با آن شرایط حتی مسئولان شهر را تحت تاثیر قرار می‌دهند که برای جلوگیری از این امر باید فرهنگ‌سازی در سطح شهر صورت گیرد تا بر عدم کمک به این افراد از سوی مردم انجام شود، خاطرنشان کرد: به منظور ریشه‌کنی بر این معضل اجتماعی باید ساماندهی و و تکدی‌گری از سوی دستگاه‌ها به صورت تداوم صورت گیرد و این کار حائز اهمیت است؛ مانورها نیز به صورت هفتگی یا ماهانه برگزار شود.


    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید