چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-24
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 13607 |
|
تاریخ انتشار : ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش سیده آمل، هر چه از مصائب تولید، فروش و صادرات محصولات کشاورزی داخلی هرچه بگوییم باز هم کم است. از پسته و زعفران گرفته تا انواع میوه، سبزی، صیفی، غلات و… همگی با مشکلات فراوانی همراه است؛ برخی در بازار داخل مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و برخی نیز به دلیل نبود بسته‌بندی مناسب […]

به گزارش سیده آمل، هر چه از مصائب تولید، فروش و صادرات محصولات کشاورزی داخلی هرچه بگوییم باز هم کم است. از پسته و زعفران گرفته تا انواع میوه، سبزی، صیفی، غلات و… همگی با مشکلات فراوانی همراه است؛ برخی در بازار داخل مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و برخی نیز به دلیل نبود بسته‌بندی مناسب با قیمت ارزان صادر می‌شود.
زعفران از جمله محصولاتی است که با تولید سالانه بیش از ۳۵۰ تن زعفران مقام اول تولید و تجارت این محصول در جهان را به خود اختصاص می‌دهد، زعفران ایرانی به ۴۶ کشور دنیا صادر می‌شود.
 بیش از ۹۵ درصد از زعفران جهان در ایران تولید می‌شود اما ارزش افزوده این محصول نصیب کشورهایی نظیر اسپانیا (بزرگ‌ترین واردکننده زعفران ایران) می‌شود در صورتی که بیشترین زحمت برای طلای سرخ در ایران کشیده می‌شود چراکه برای به دست آوردن یک کیلوگرم زعفران خشک باید کشاورزان ساعت‌ها ۱۷۰ هزار دانه گل را از کلاله جدا و با حساسیت بالایی خشک کنند.
این در حالی است که اسپانیا به عنوان عمده‌ترین واردکننده زعفران ایرانی بزرگ‌ترین صادرکننده این محصول در جهان به شمار می‌رود. چین، استرالیا، هلند و یک کشور آفریقایی نیز به کاشت و تولید زعفران مشغولند و رقبای ایران هستند.

به گفته فعالان بازار  ایران زعفران را کیلویی ۲تا ۳هزار دلار می‌فروشند، اسپانیا این محصول را پس از بسته‌بندی با برند خود کیلویی ۵ تا ۶هزار دلار در بازارهای جهانی می‌فروشد. یکی از آفت‌های این محصول ارزشمند و صادراتی کشور این است که پیاز زعفران ایرانی به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود و افغانستان یکی از کشورهای خریدار پیاز زعفران ایران است و در تولید این محصول پیشرفت‌هایی داشته است، هرچند این کشور نمی‌تواند رقیب ایران باشد اما به هر حال رقبای تولید را هر چند کوچک نباید نادیده گرفت و مهم‌تر از همه اینکه پیاز زعفران ایرانی ثروت بخش کشاورزی و کشاورزان است که جلوگیری از خروج این محصول را بر مسئولان امر ضروری می‌سازد.

هرچند اخیراً خروج پیاز زعفران از استان‌های خراسان شمالی و جنوبی مجاز اعلام شده و این امر به قاچاق پیاز زعفران دامن زده اما پودر زعفران همچنان همراه مسافر از کربلا و مکه به کشور وارد می‌شود…

در کنار واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، وزارت صنعت و تجارت طی مصوبه‌ای، اخیراً ورود زعفران و پودر آن را نیز آزاد کرده است، به طوری که سازمان توسعه تجارت با قرار دادن این کالا در اولویت دهم کالایی، وارداتش را با ارز متقاضی آزاد کرده است.
واردات این کالا در شرایطی که فقط سه ماه (مهر) به فصل برداشت زعفران باقی مانده، نه تنها موجب نابسامانی بازار و کاهش قیمت‌ها می‌شود بلکه زعفران‌کاران را نیز متضرر کرده و بازار زعفران‌های وارداتی و بی‌کیفیت و قطعاً ارزان داغ‌تر می‌شود.

اقتصاد مقاومتی و واردات زعفران

امسال دومین سالی است که رهبری شعار سال را اقتصاد مقاومتی برگزیده‌اند، البته دولتی‌ها در پایان سال گذشته لیستی از اقداماتشان را برای پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی منتشر کردند اما برخی از تصمیمات با این سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبری در تضاد است.

 آزاد‌سازی واردات محصولی مانند زعفران که ۹۵ درصد بازار جهانی به آن تعلق دارد در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، در ماه‌های نزدیک به برداشت محصول اقدامی غیرمنطقی و به قول وزیر صنعت، حرام است که متأسفانه از سوی وزارت صنعت ابلاغ شده است.

در این میان سکوت وزارت جهاد کشاورزی که خود را متولی و حامی تولید می‌داند نیز جای سؤال دارد. اکنون که خبر آزاد‌سازی واردات زعفران رسانه‌ای شده  مجلس و سازمان‌های نظارتی باید وارد عمل شوند تا ضمن لغو این مصوبه، از آشفتگی بازار این محصول پر‌سود کشور دفاع کنند.
همچنین استانداران خراسان شمالی و جنوبی نیز باید از اختیارات خود استفاده و وزارت صنعت را مجبور به لغو این مصوبه کنند چراکه با رسیدن نخستین محموله زعفران بی‌کیفیت چینی، افغانی و… به بازار ایران نه تنها زعفران‌کاران متضرر می‌شوند بلکه احتمال ادغام شدن زعفران ایرانی و خارجی و به هم ریختن بازار زیاد است، از این رو ضرورت دارد وزارت جهاد کشاورزی، انجمن زعفران ایران و استانداران و… هر چه سریع‌تر نسبت به لغو مصوبه واردات زعفران اقدام کنند.


 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید