یکشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-08
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 15946 |
|
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گفته‌ی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس، هر ۳۳ دقیقه به طور میانگین یک فوت براثر حوادث رانندگی برون‌شهری در ایران ثبت می‌شود که خسارت اقتصادی آن بین ۱.۳ میلیارد تا ۳ میلیارد تومان ارزیابی شده است. به گزارش واحد خبری سیده آمل ، به نقل از اداره کل راهداری و […]

به گفته‌ی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس، هر ۳۳ دقیقه به طور میانگین یک فوت براثر حوادث رانندگی برون‌شهری در ایران ثبت می‌شود که خسارت اقتصادی آن بین ۱.۳ میلیارد تا ۳ میلیارد تومان ارزیابی شده است.

به گزارش واحد خبری سیده آمل ، به نقل از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، علی‌رضا سیاهپور با اشاره به گستره‌ی خسارت‌های ناشی از حوادث رانندگی و با اشاره به اینکه انسان، جاده و خودرو نقش‌های محوری را در وقوع حوادث رانندگی دارد، به تشریح جزئیات این عوامل پرداخت.

وی در خصوص نقش خودرو در تصادفات گفت: تا کنون با یک حادثه جاده ای برخورد نکرده ایم که خودرو به عنوان عامل تصادف در نظر گرفته شده باشد ، حال آنکه همه از شرایط ایمنی برخی خودروها که تعدادشان نیز بسیار زیاد است آگاه هستیم .

سیاهپور نقش جاده در وقوع حوادث را ۵ تا ۲۰ درصد اعلام و اضافه کرد: مهندسی راه و محیط اطراف آن شامل نقاط پرتگاهی، شیب عرضی معکوس، بخشنده نبودن شیب شیروانی جاده ها، اختلاف ارتفاع جاده با شانه راه،  تقاطع‌های غیراستاندارد، غیرمجاز و نامناسب و همچنین دوربرگردان هایی که غالباً به دلایل تامین نشدن منابع لازم به شکل غیراستاندارد احداث می‌شود و در برخی محورها وجود دارد، در وقوع حوادث رانندگی تاثیرگذار است.

وی اضافه کرد: برای ایمن سازی نقاط پرتگاهی با اجرای خاکریز، نصب گاردریل و نیوجرسی (دیوارهای بتنی جدا کننده) اقدامات مناسبی صورت گرفته و راهداری استان در تعامل با سایر دستگاه ها همچنان با جدیت خاص در حال ارتقاء سطح ایمنی این نقاط است .

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس همچنین با اشاره به اهم و گستردگی فعالیت ها علیرغم کمبود اعتبارات گفت: برخی از راه ها در سطح استان به عنوان راه روستایی و فرعی ساخته شده اما دارای ترافیک راه فرعی و اصلی و بزرگراهی است، از اینرو ارتقاء (سطح) مشخصات فنی راه ها مورد توجه ویژه  قرار داشته و در برخی نقاط، ضرورت دارد راه های روستایی به فرعی و راه های فرعی به اصلی و راه های اصلی به بزرگراهی ارتقاء یابد .

سیاهپور در خصوص اهمیت هوشمندسازی در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس و کاهش حوادث ترافیکی گفت: هوشمندسازی و استفاده از فناوری های نوین همواره مدنظر راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس بوده که سامانه های هوشمند ثبت تخلف ( ۱۳۶ سامانه فعال کنونی) نظارت تصویری، توزین در حال حرکت، کننرل مکانیزه بارنامه  خودروهای سنگین، تردد شمارها ، سامانه ارتباطی ۱۴۱ و سامانه هوشمند سپهتن بخشی از این موارد است.

وی در خصوص نقاط پرتصادف و دارای استعداد تصادف در استان فارس گفت: تمامی نقاط پرتصادف، آشکارسازی و اقدامات اولیه ایمن سازی آنها انجام شده است و برای رفع آنها با توجه به نیاز اعتباری، در حال پیگیری وانجام اقدامات عملیاتی هستیم .

مدیرکل راهداری فارس گفت: ۴۰ نقطه از نقاط پرتصادف در جاده‌های فارس، محورهایی است که نیاز به ارتقاء از ۲ خطه به چهار خطه دارد.

سیاهپور با اشاره به سهم بیش از ۷۵ درصدی عامل انسانی در حوادث ترافیکی، گفت: در ده سال گذشته که به عنوان “دهه ایمنی راه‌ها” نامگذاری شده، کاهش تصادفات در هر سال به طور متوسط بین ۷ تا ۱۰ درصد بوده است.

او خاطرنشان کرد: به دلیل ارتقاء ایمنی راه‌ها، حضور مستمر پلیس و اقداماتی از این دست، اکنون نیاز به “مشارکت هرچه بیشتر عموم مردم” داریم تا با اصلاح “فرهنگ ترافیک و رانندگی” خود، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی به کمک دولت در راستای کاهش تصادفات و تلفات رانندگی اقدامات موثری انجام شود و این جز با “تعامل تمام دستگاه‌ها و مشارکت عموم مردم و آموزش همگانی” مقدور نیست.

سیاهپور گفت: در ۲۰ سال گذشته به طور متوسط هر سال در کشور ۲۰ هزار نفر براثر حوادث رانندگی کشته شده‌اند که این تعداد در ۱۰ سال گذشته به ۱۶ هزار نفر کاهش یافته است.

به گفته مدیرکل راهداری فارس، به طور متوسط در کشور روزانه ۴۳ نفر در تصادفات کشته می‌شوند؛ براین اساس هر ۳۳ دقیقه شاهد مرگ یک ایرانی براثر حادثه رانندگی برون‌شهری هستیم؛ این موضوع تبعات سنگینی را به همراه دارد.

سیاهپور گفت: اقتصاددانان معتقدند اگر سن هر متوفی را ۳۵ سال در نظر بگیریم، خسارت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تا ۳ میلیارد تومانی را به اقتصاد ملی وارد می‌کند که این خسارت ۵ تا ۷ درصد تولید ارزش ناخالص ملی محسوب می‌شود حال آنکه خسارت‌های وارده به بخش اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز غیرقابل جبران است .

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید