مثلث برمودای آرد ونان
مثلث برمودای آرد ونان طرح نانینویی که دردولت سیزدهم به منظور مدیریت آرد و نان، با هدف ایجاد شفافیت در زنجیره تولید، توزیع و مصرف نان و همچنین کنترل مصرف آرد یارانهای طراحی و اجراء و با نصب...
مثلث برمودای آرد ونان
طرح نانینویی که دردولت سیزدهم به منظور مدیریت آرد و نان، با هدف ایجاد شفافیت در زنجیره تولید، توزیع و مصرف نان و همچنین کنترل مصرف آرد یارانهای طراحی و اجراء و با نصب کارتخوانهای هوشمند در نانواییها و رهگیری تراکنشها به دنبال کنترل مصرف آرد یارانهای بود، به نافرجام کشیده شد و متاسفانه از آنجاییکه در ادامه ارائه هر پروژه ای پس از مدتی برخلاف انتظار جامعه در بهبود وضعیت معیشتشان به دلایل عدم نظارت صحیح دستگاههای تنظیم بازار واجرای تحکیم حکم تعزیرات، جهت جلوگیری از تخلفات و بهانه های ناترازی انرژی و قطع برق و… ما شاهد ورود پدیده دستان کثیف رانت وقاچاق کالا در همه زمینه های اقتصادی هستیم که مانند افعی از آستین کلاهبرداران سودجو بیرون می آیند و کام نه چندان شیرین زندگی مردم جامعه ما را به زهرمار می کشانند.
از نظر کارشناسان، نرخ آرد دولتی ۱۲۰۰ تومان و نرخ آرد آزاد ۱۵هزار تومان است و این تفاوت قیمت، باعث شده خروج غیرقانونی آرد دولتی از نانواییها بسیار زیاد شود؛ همچنین، حذف آرد یارانهای نهتنها به شفافسازی کمک میکند، بلکه میتواند حداقل ۳۵ درصد مصرف آرد را کاهش دهد.
پس باتوجه به ارائه نظر کارشناسان افزایش قیمت نان دور از انتظار نبود اما آیا در مدیریت نرخ این قوت لایموت که درحال حاضر تنها منبع غذایی دهکهای ۳ تا ۵ جامعه شده بهتر نیست از طریق نظارت های تعزیراتی بیشتر بر طرح نانینو، به عملکرد دستگاههای نظارتی پرداخته شود تا کمی هم بفکر قدرت توان خرید این قشر از جامعه ایران باشیم؟
به گزارش پایگاه خبری سیده آمل: با اجرایی شدن طرح مدیریت آرد مصرفی نانواها از طریق طرح نانینو که تا امروز نیز ادامه داشت و باعث شد تا کارتخوانها به بخش مهم فرایند روزمره خرید نان تبدیل شود تنها در همان مدت عمر کوتاه دولت سیزدهم با دهک های ۳ تا ۵ همراه بود.
اگر در صنعت نانوایی همچنان از کارتخوانهای ویژه به درستی استفاده می شد، تغییری اساسی در مدیریت شفاف سازی تراکنشها و بهینهسازی مصرف آرد را می توانستیم شاهدباشیم.
این دستگاهها نهتنها به شفافیت بیشتر درامور مالی کمک میکنند؛ بلکه بعنوان یک ابزار نظارتی برای جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی در مصرف سهمیه آرد دولتی نیز شناخته میشوند.
کارتخوان نانوایی برای نانوایان این امکان را فراهم میآورد تا کسبوکار خود را با دقت و شفافیت بیشتری مدیریت کنند و در عین حال تجربه خرید سادهتری برای مشتریان ارائه دهند. در این مقاله به بررسی دلایل اهمیت این دستگاه نحوه ثبت تعمیر تعویض و نکاتی پیرامون مالیات و خرید آن پرداخته خواهد شد.
هنوز ۳ماه از سال ۱۴۰۴ نمی گذرد که اعتراض مردم از گرانی نان، این قوت لایموت بالا گرفت.
اعتراضات نانوایان در واکنش به عدم پرداخت یارانه توسط دولت، افزایشِ هزینههای تولید، کاهش درآمدها، گرانی مواد اولیه، قطع برق و زیانِ مالی ناشی از این نوساناتِ برقی، عرصه را بر نانوایان تنگ کرده و وضعیت مالی نانوایان را تحت تاثیر قرار داده است. این درحالی است که فشارها به جایی رسید که دولت دیگر امکان ثابت نگه داشتن قیمت نان را نداشته و ناچار به افزایش آن شده است.
قوت لایموت یموت شد
رئیس کارگروه آرد ونان اتاق اصناف ایران بااشاره به چالشهای فعلی در نظام توزیع یارانه نان، از مدل پرداخت مستقیم یارانه به مردم و آزادسازی قیمت نان بهعنوان راهی برای ایجاد رقابت و بهبود کیفیت یاد کرد و ضمن انتقاد از نحوه اجرای طرحهای هوشمندسازی در سالهای اخیر، خواستار بازنگری در سیاستهای فعلی و بهرهگیری از تجربیات موفق سالهای ۸۹ تا ۹۲ شد.
طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان که از سال ۱۴۰۱ با هدف بهبود نظام توزیع آرد و کاهش تخلفات آغاز شد، حالا با گذشت بیش از دو سال از اجرا، با نقدهای جدی از سوی فعالان صنفی و کارشناسان حوزه نان مواجه است. این طرح با نصب کارتخوانهای هوشمند در نانواییها تلاش کرد تا از طریق رهگیری تراکنشها، مصرف آرد یارانهای را کنترل و منابع مالی دولت را هدفمندتر به دست مردم برساند.
اما با وجود برخی گزارشها از صرفهجویی در مصرف، بسیاری معتقدند این سیستم نتوانسته مانع تخلفات گسترده شود؛ بهویژه در نانواییهایی که نان سنگک دولتی عرضه میکنند شود.
رئیس اتحادیه نان سنگک تهران با انتقاد از ادامه تخصیص آرد یارانهای به نانوایان گفته است: با توجه به حجم تخلفات درحوزه فروش نان سنگک دولتی، از دولت درخواست داریم آرد دولتی را حذف کند و یارانهای که به نانواییها داده میشود، مستقیم به مردم پرداخت شود.
تفاوت قیمت آرد دولتی تا آزاد
او با اشاره به اختلاف زیاد میان نرخ آرد دولتی و آزاد افزود: نرخ آرد دولتی ۱۲۰۰ تومان و نرخ آرد آزاد ۱۵ هزار تومان است و این تفاوت قیمت، باعث شده خروج غیرقانونی آرد دولتی از نانواییها بسیار زیاد باشد. به گفته وی، حذف آرد یارانهای نهتنها به شفافسازی کمک میکند، بلکه میتواند حداقل ۳۵ درصد مصرف آرد را کاهش دهد.
محمدجواد کرمی – رئیس کارگروه آرد و نان اتاق اصناف ایران – در گفتوگوی خبری باخبرنگاران، درباره نحوه پرداخت یارانه نان به مردم وتاثیرات آن اظهارکرد:پیشنهاد مطرحشده ازسوی اتحادیه نان این است که یارانه نان مستقیماً به مردم پرداخت شود و قیمت نان نیز به نرخ واقعی برسد. منظور این است که شیوه پرداخت یارانه تغییر پیدا کند.
تکرار تاریخ فروش نان
وی ادامه داد: درحال حاضر یارانه نان توسط دولت به شکل دیگری توزیع میشود، اما این شیوه توزیع با مشکلاتی همراه است. به همین دلیل، برخی از کارشناسان معتقدند یارانه گندم باید به شکل دیگری پرداخت شود؛ به بیان دیگر، باید مانند سال ۱۳۸۹ عمل کنیم و یارانه آرد و نان را بهطور مستقیم به مردم واگذار کنیم؛ یعنی مابهالتفاوت یارانه به حساب مردم واریز شود و قیمت نان نیز واقعی شود.
کرمی تاکید کرد: این مدل باعث ایجاد رقابت در این بخش میشود. بهنظر میرسد در چنین شرایطی کنترل کیفیت و قیمت نان بهتر انجام خواهد شد، چراکه زمانی که قیمت گندم واقعی باشد، قطعاً نظارت نیز مؤثرتر خواهد بود.
وی افزود: در حال حاضر نزدیک به ۹۰ هزار واحد نانوایی در کشور فعال هستند و با اجرای این مدل، رقابت در میان آنها شکل میگیرد و نان با کیفیتتری در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
مخالفت با طرح نانینو
رئیس کارگروه آرد و نان اتاق اصناف ایران با انتقاد از نحوه اجرای طرح نانینو و هوشمندسازی یارانه آرد و نان که از سال ۱۴۰۱ اجرا شد، گفت: دولت در سال ۱۴۰۱ طرح نانینو را ارائه داد اما نتوانست آن را کنترل کند. این طرح اشتباه بود اما متأسفانه این اشتباه را نپذیرفتند. امروز هم، شرایط موجود به این دلیل است که عملاً نظارتی وجود ندارد.
وی افزود: وقتی شما میخواهید قیمت نان را واقعی کنید اما این قیمت واقعی را به نانوا نمیدهید، همین اتفاقات فعلی تکرار خواهد شد. وقتی قیمت نان بهصورت دستوری اعلام میشود، در حالی که همه میدانند این قیمت واقعی نیست و باید بالاتر باشد، طبیعی است که مشکلات و فسادهایی در این مسیر ایجاد شود. ما نمیتوانیم با زور و بگیر و ببند چیزی را درست کنیم. باید فضا را اصلاح کنیم.
راه اصلاح
کرمی با بیان اینکه راه اصلاح، واقعیسازی قیمت نان و پرداخت مستقیم یارانه به مردم است، توضیح داد: فرض کنید تفاوت قیمت نان یارانهای و نان آزادپز حدود ۵۰۰۰ تومان است. حالا اگر قیمت نان آزاد مثلاً به ۱۷ هزار تومان برسد، دولت میتواند روزانه ۱۲هزار تومان بهازای هرنفر به حساب مردم واریز کند. ۵۰۰۰تومان هم مردم ازجیب خود پرداخت میکنند. آیا مشکلی برای مردم ایجاد میشود؟ خیر.
وی تأکید کرد: در چنین شرایطی میتوان همه نظارتهای دستوری راحذف وفضا رارقابتی کرد. وقتی رقابت شکل بگیرد، قیمت نهایی ممکن است حتی کمتر از ۱۷ هزار تومان هم شود. چون در فضای رقابتی، هم قیمت قابل کنترل است، هم کیفیت و هم رضایت مردم افزایش مییابد.
وی با اشاره به عملکرد ضعیف طرح نانینو گفت: تا زمانی که تفکرمان این باشد که مثلاً دستگاه نانینو بگذاریم تا فقط بشماریم مردم چند نان با کد ملی یا کارت بانکی خریدهاند، نتیجهای حاصل نخواهد شد. نهایت این مسیر همین بود که آقای وزیر سابق جهاد کشاورزی میگفت ما الان میدانیم با یک کارت بانکی چند نان خریداری شده است. خب آخرش چی؟ چه اتفاقی افتاد؟ این اطلاعات هم امروز غلط است و این طرح به نتیجهای نرسیده.
مثلث برمودای آرد ونان
کرمی تصریح کرد: اگر واقعاً بخواهیم این سیستم را اصلاح کنیم، راهکار این است که پول را مستقیماً به حساب مردم واریز کنیم و از آن سو، قیمت نان را واقعی کنیم. در فضای رقابتی میتوان کیفیت و قیمت را کنترل و رضایت مردم را جلب کرد. در حال حاضر حدود ۲۰۰ همت یارانه پرداخت میشود، اما اگر به یک مثلث نگاه کنیم که یک ضلع آن مردم، ضلع دیگر نانوا و ضلع سوم دولت باشد، میبینیم که همه طرفهای این مثلث ناراضیاند. بنابراین، با وجود این حجم از یارانه، مشخص نیست دقیقاً دنبال چه هدفی هستیم.
تخصیص ۲۰۰همت یارانه به نان
رئیس کارگروه آرد و نان اتاق اصناف ایران با اشاره به حجم بالای یارانه پرداختی در کشور گفت: ما هر سال در بودجه کشور بخشی را به یارانهها اختصاص میدهیم. بطور مشخص، در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰۰ همت یارانه پرداخت شده است، اما در نهایت اتفاق خاصی برای مردم نیفتاده است.
قیمت تمام شده نان
وی افزود: اگرقیمت نان واقعی و تفاوت آن بهصورت یارانه به مردم پرداخت شود، مردم متضرر نمیشوند. بهعنوان مثال، اگرامروزمردم برای خرید نان ۵۰۰۰ تومان پرداخت میکنند وقیمت واقعی نان ۱۷هزار تومان باشد، دولت میتواند آن ۱۲هزار تومان تفاوت را بصورت مستقیم به حساب مردم واریز کند. در این حالت، پول در اختیار مردم قرار میگیرد و خودشان انتخاب میکنند که چه نوع نانی بخرند؛ نان لواش، بربری، سنگک یا حتی نان فانتزی. این فضا، یک بازار رقابتی ایجاد میکند.
کرمی با تأکید براینکه چنین تجربهای درکشور وجود داشته و موفق هم بوده است، ادامه داد: ما از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ این مدل را اجرا کردیم و موفق هم بودیم. نمیدانم چرا با وجود تجربه موفق آن طرح، مجدداً اشتباه میکنند و آن را با طرحهای جدید مانند طرح هوشمندسازی مقایسه میکنند. به نظر من، مقایسه طرح هوشمندسازی با آن طرح گذشته کاملاً بیاساس است.
عاقبت پروژه نانینو
وی اظهار کرد: مشکل اینجاست که افرادی که طرح هوشمندسازی را تدوین کردند، نه سواد کافی برای این کار داشتند و نه از کارشناسان و افراد با تجربه استفاده کردند. خودشان رفتند و با چند دانشجوی تازهکار طرحی را نوشتند. برای این طرح ۹۰۰ میلیارد تومان بودجه گرفتند، اما نتیجه چه شد؟ همانطور که ما از ابتدا هشدار دادیم، این طرح شکست خورد و حالا به همان نتیجه رسیدهاند.
کرمی در پایان تصریح کرد: بهصراحت میگویم که باید هرچه سریعتر دستگاههای نانینو جمعآوری شود، چراکه نه برای مردم فایدهای دارد، نه برای دولت و نه برای نانوا. جمعآوری این دستگاهها به نفع همه است؛ هم مردم، هم دولت و هم تولیدکننده.
عدم نظارت و بازرسی درست موجب تولدپدیده مافیاخواهدشد
اما آنچه که دراین بین حائزاهمیت هست، چه طرح هوشمندسازی نانینو جمع آوری شود و طرح دیگری مطرح شود، چه نشود، عملکرد نظارت درست و دقیق و بجای دستگاههای نظارتی اصناف، تنظیم بازار تعزرات حکومتی مهم است چرا که تا کنون هر پروژه اقتصادی به اسم بهبود وضعیت معیشتی مردم مطرح و وارد میدان کارزار اقتصادی شد پس از مدتی ما شاهد پدیده مافیای همان طرح بوده ایم و دستان کثیف رانت خوارها از آستین کلاهبرداران اقتصادی سربیرون آورده و شیره جان و زندگی مردم را به کام زهرکشاند.
پس لازم به ذکراست که بایدقوه قضاء درقطع یددستان کلاهبرداران ومفسدین اقتصادی قاطعانه ترعمل کند نه اینکه دستان افرادی مانند بابک زنجانی در وضعیت نابسامان اقتصاد معیشت مردم باز بماند.
مثلث برمودای آرد ونان
مثلث برمودای آرد ونان
مثلث برمودای آرد ونان
مثلث برمودای آرد ونان