شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-20
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 13842 |
|
تاریخ انتشار : ۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

طی گزارشی از سیده آمل ،سعید طهماسبیان دبیر جشنواره روز جنگلبان در گفت‌وگو یی اظهار داشت : با اشاره به اینکه روز جهانی جنگلبان برای اولین بار در ۳۱ جولای ۲۰۰۷ توسط اتحادیه بین‌المللی جنگلبان و به مناسبت پانزدهمین سال تاسیس این اتحادیه نامگذاری شد، وی افزود : اتحادیه بین‌المللی جنگلبان یک سازمان غیرانتفاعی است […]

طی گزارشی از سیده آمل ،سعید طهماسبیان دبیر جشنواره روز جنگلبان در گفت‌وگو یی اظهار داشت : با اشاره به اینکه روز جهانی جنگلبان برای اولین بار در ۳۱ جولای ۲۰۰۷ توسط اتحادیه بین‌المللی جنگلبان و به مناسبت پانزدهمین سال تاسیس این اتحادیه نامگذاری شد،

وی افزود : اتحادیه بین‌المللی جنگلبان یک سازمان غیرانتفاعی است که به منظور افزایش سطح آگاهی و حمایت از کار و فعالیت‌های با اهمیت برای حفظ میراث طبیعی – که توسط جنگلبانان و محیط بانان در حال انجام است- ایجاد شده است. این سازمان در سال ۱۹۹۲ تاسیس شد و حدود ۶۳ انجمن از ۴۶ کشور در سطح ۶ قاره در آن عضو شده‌اند.

طهماسبیان با بیان اینکه نقش و اهمیت منابع طبیعی و محیط زیست بر هیچ‌کس پوشیده نیست، تصریح کرد: با توجه به مفاهیم توسعه پایدار، جنگل‌ها میراث گذشتگان ما نیست بلکه امانت نسل‌های بعدی در نزد ماست بنابراین لازم است محیط زیست و منابع طبیعی به‌درستی حفظ ،استفاده و توسعه داده شوند. آموزه‌های گرانقدر دین اسلام و آخرین دستاوردهای علمی و فنی در زمینه مدیریت اصولی منابع و افزایش بهره‌وری حاکی از آن است که لازم است حداکثر تلاش جهت استفاده درست و اصولی از این منابع در راه رسیدن به اهداف متعالی و درست به عمل آید.

طهماسبیان در ادامه اظهار کرد: سطح منابع طبیعی کشور حدود ۱۳۵ میلیون هکتار برآورد شده است که بیش از ۸۰ درصد از عرصه کشور تحت پوشش اراضی ملی و دولتی است و متولی حفاظت از این عرضه گسترده، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است. پاسداری از این نعمت خدادادی نیاز به جنگلبانانی متخصص، متعهد و توانمند دارد که بتوانند ضمن ایستادگی در مقابل عوامل مهاجم طبیعی و انسانی، عرصه‌های منابع ایران را حفظ کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ جنگلبان برای حفاظت و صیانت از عرصه‌های طبیعی و انفال در حال تلاش هستند، گفت: تا به حال ۱۵ شهید و بیش از ۵۰۰ مجروح در حال ایثارگری و دفاع از حریم طبیعت تقدیم کشور شده است.

دبیر جشنواره روز جنگلبان با بیان اینکه در سراسر جهان جنگلبانان در خط مقدم مبارزه برای حفاظت از میراث طبیعی هستند و در این راه شجاعت‌ها و فداکاری‌های بسیاری داشته و متحمل رنج‌های زیادی گشته‌اند، تصریح کرد: نتیجه فعالیت‌ها و اقدامات آنها به قدری حائز اهمیت بوده است که نمی‌توان تصور کرد که عرصه‌های طبیعی و حفاظت شده بدون حضور آنان امروزه در چنین وضعیتی قرار داشت.

طهماسبیان ضمن تاکید بر اهمیت و حضور جنگلبانان و نوع فعالیت آنان همچنین افزایش آگاهی و شناخت مردم نسبت به جنگلبانان گفت: روزی به عنوان روز جهانی جنگلبان در روزشمار جهانی به ثبت رسیده است تا اهمیت جایگاه و نقش جنگلبانان در ذهن‌ها باقی بماند. این روزفرصتی است برای ادای احترام برای کسانی که در حین انجام وظیفه مجروح شده و یا به مقام شهادت رسیده‌اند.

دبیر جشنواره روز جنگلبان در ادامه تصریح کرد: در همین راستا تشکل مردم نهاد «جمعیت حامیان زمین» با حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، دبیرخانه سازمان‌های مردم نهاد تخصصی منابع طبیعی کشور در نظر دارد برای نخستین بار اقدام به برگزاری همایش و جشنواره روز جنگلبان کنند.

وی آگاه‌سازی و معطوف کردن اذهان عمومی به مقام، جایگاه و سختی‌های شغل جنگلبان، ایجاد انگیزه کاری در جنگلبانان کشور و ایجاد فضایی بهتر برای طرح دغدغه‌های آنان، ارتقای جایگاه جنگلبانان در نظام حقوقی، اداری و اجتماعی، پاسداشت سالانه مقام شهادت و ایثارگری و جنگلبانان و گسترش مناسبت‌های حوزه منابع طبیعی و تبدیل آن‌ها به پویش‌های اجتماعی و فرهنگی و مردمی را از جمله اهداف این جشنواره دانست و گفت: این جشنواره سه بخش فراخوان قهرمان جنگل، فراخوان انتخاب جنگلبان نمونه و فراخوان انتخاب فیلم موبایل جنگلبان دارد و در این جشنواره از کمپین «من یک جنگلبانم» توسط هنرمندان رونمایی می‌شود.

قابل به ذکر است ؛جشنواره ملی روز جنگلبان ۹مرداد سال جاری برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان تا ۳۰ تیر ۹۶ فرصت دارند که با مراجعه به سایت www.iranianRangers.ir آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید