یکشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-08
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 21460 |
|
تاریخ انتشار : ۰۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۹:۲۶ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

اگر غدیر به معنای اسم مکان گودالی با این نام است ،در همان تقدیر بشریت و جهانیان از فرش تا عرش قدیر شد.چرا که ،هر انسانی برای خود خط مشی و اعتقاداتی دارد که به آن باور قلبی اش پایبند می باشدو همان ،سبب امتیاز درجه انسانیت او امی شود. یادداشت سیده آمل به مناسبت […]

اگر غدیر به معنای اسم مکان گودالی با این نام است ،در همان تقدیر بشریت و جهانیان از فرش تا عرش قدیر شد.چرا که ،هر انسانی برای خود خط مشی و اعتقاداتی دارد که به آن باور قلبی اش پایبند می باشدو همان ،سبب امتیاز درجه انسانیت او امی شود.

یادداشت سیده آمل به مناسبت عید غدیر خم : سر منشاء اعتقاد به علی (ع) با قبول اصول دین شکل می گیرد همان اصولی که از توحید –نبوت – امامت – عدل – معاد شکل گرفته و غیر قابل تقلید است

و در این بین اصل امامت با باورقلبی و اعتقاد به اصل ولایت همراه می باشد چرا که ولایت قدسی پروردگار یکتا در جهان غیر شهود و عالم ماوراء ، بر روی زمین به جانشین اصلح ومورد اعتمادش ؛یعنی پیامبران تفویض شده تا به ختم رسل محمد مصطفی(ص) برسد و این ولایت با امامت و رهبری امیرالمومنین و اولادش ادامه می یابد

واقعه غدیر مهر اکمال دین بود اگر به اهمیت آن واقف بودند و آن را حفظ می کردند واقعه عاشورا و شهادت امام حسین و یاران با وفایش شکل نمی گرفت

برای اشاعه فرهنگ غنی اسلام محمدی هم تاریخ گواه بر حقانیت مسلمانان است هم قرآن استناد محکمی بر این مهم

ریشه دو  شاخه شدن اسلام به شیعه و سنی هم از اعتقاد بر غدیر نشات گرفته اگر شیعه به معنای پیرو آمده ، شیعیان پیرو و پایبند همان دستور الهی به پیامبرش محمد مصطفی(ص) در غدیر خم می باشند ولا غیر  . واهل تسنن رهروان کسانی که امام علی (ع) را خلیفه چهارم که این متناقض با امر الهی است

 الا ایهحال  ما در مجال روز غدیر به استنادآیاتی چند ازقرآن رجوع می کنیم باشد تا ره پویان بر حقش به آن بیشتر توجه کنند .

پیامبر اکرم (ص) بعد از اینکه در حجه الوداع، مناسک حج را بطور کامل بجا آورد و آثار جاهلیت را نابود کرد و حجرالاسود را در مکان اصلی خود قرار داد، یک روز در مکه اقامت گزیدند، در این حال جبرئیل، آیات اول سوره عنکبوت را نازل کرد و در آیه ۳

سپس ازطرف خداوند به پیامبر (ص) دستور داد که باید علی بن ابی‌ طالب(ع( را به جانشینی خویش معرفی کنید ومردم با توجه به آن به فتنه مبتلی می­شوند.

قبل از واقعه غدیر، دستور غیر علنی خداوند برای تعیین جانشینی علی(ع) به پیامبر (ص) داده شد.عایشه و حفصه این خبر را برای پدران خود فاش کردند(درحالی که پیامبر به آنها دستور داده بود که تا قبل از دستور علنی خداوند آن خبر را برای کسی فاش نکنند)و آنها به کمک منافقین دیگر نقشه قتل پیامبر (ص) کشیدند. در این لحظه جبرئیل با این آیات نازل شد:

به پروردگارت سوگند، (درقیامت) از همه آنها سوأل خواهیم کرد(۹۲) از آنچه عمل می­کردند!(۹۳)آنچه را مأموریت داری، آشکارا بیان کن؛ و از مشرکان روی گردان (و به آنها اعتناءنکن)(۹۴) ما شر استهزاء کنندگان را از تو دفع خواهیم کرد(۹۵)

خداوند به پیامبر (ص) دستور داد تا مردم را به ولایت علی (ع)خبر دهد و از سوئی آیه اطاعت از اولی الامر نازل شد و این درحالی بود که مردم تردید داشتند که خداوند به پیامبر (ص) دستور داد تا ولایت اولی الامر را تفسیر کند و شخص ولی که کسی جز علی بن ابی‌ طالب (ع) نیست را به مردم معرفی نماید.در این موقعیت پیامبر خوف داشت که منافقین بر علیه اواقدامی کنند و کار ایشان ناتمام شود، پس خداوند این آیه را نازل نمود:

ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده­ است، کاملا (به مردم) برسان؛ و اگر نکنی،رسالت او را انجام نداده­ ای. خداوند تو را از(خطرات احتمالی) مردم، نگاه می­دارد؛ و خداوندجمعیت کافران (لجوج) را هدایت نمی­کند.

بعد از اینکه پیامبر (ص) در حضور مسلمانان ولایت علی (ع) را اعلام نمود، این آیه نازل شد.

امروز، کافران از (زوال) آیین شما مأیوس شدند؛بنابراین، از آنها نترسید؛ و از (مخالفت) من بترسید!امروز، دین شما را کامل کردم؛ و نعمت خودرا بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم.

بعد از واقعه غدیر خم هنوز پیامبر (ص) به مدینه نرسیده بود که عده­ ای از منافقین (خلفای غاصب ویارانشان) تصمیم به قتل پیامبر (ص) گرفتند. پیامبر (ص) آگاه شد و آنان را رسوا نموده وبازخواست کرد، در حالی که آنان بر انکار آن طرح قسم می­خوردند:

خداوند نیز این آیات را نازل کرد: به خدا سوگند می­خورند که (در غیاب پیامبر (ص)، سخنان نادرست) نگفته­ اند؛ در حالی که قطعا سخنان کفر آمیز گفته­ اند؛ و پس از اسلام آوردنشان، کافر شده­ اند؛ و تصمیم (به کارخطرناکی)گرفتند، که به آن نرسیدند. آنها فقط از این انتقام می­گیرند که خدا و رسولش، آنان را به فضل و کرم خود، بی­نیاز ساختند و (با این حال) اگر توبه کنند، برای آنها بهتر است؛ و اگر روی گردانند، خداوند آنها را در دنیا و آخرت، به مجازات دردناکی کیفر خواهد داد؛ و در سراسر زمین،نه ولی و حامی دارند و نه یاوری.

ت بیان شده در مورد واقعه غدیر- آیا
۲ – آیات سوره عنکبوت
۳ – آیات آخر سوره حجر
۴ – آیه ابلاغ از سوره مائده
۵ – آیات ۱-۲ و ۵۱-۵۲ سوره قلم
۶ – آیه اکمال دین از سوره مائده
۷ – آیه درخواست عذاب
۸ – آیه ۲۰ از سوره سبأ
۹ – آیه ۷۴ سوره توبه

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید