یکشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-08
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 17151 |
|
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۹:۱۶ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

 گزارش واحد خبری سیده آمل به نقل از یک هموطن کرد منطقه زلزله زده بیمارستان‌های صحرایی زیادتر شده و امدادگران و پزشکان، ساکنان مناطق زلزله‌زده رایگان معالجه می‌کنند. نبود چادر تنها مشکل ساکنان هست. قرار هست از روز شنبه غرب کشور بارانی گردد و این خبر ساکنان را زیادتر نگران کرده هست. نیروهای از جانب […]

 گزارش واحد خبری سیده آمل به نقل از یک هموطن کرد منطقه زلزله زده بیمارستان‌های صحرایی زیادتر شده و امدادگران و پزشکان، ساکنان مناطق زلزله‌زده رایگان معالجه می‌کنند. نبود چادر تنها مشکل ساکنان هست.

قرار هست از روز شنبه غرب کشور بارانی گردد و این خبر ساکنان را زیادتر نگران کرده هست. نیروهای از جانب مردم در کنار امدادگران در حال پخش آب، نان و دوا میان زلزله‌زدگان می باشند.

زندگی روند دارد

با گذشت سه روز از زلزله غرب کشور، زندگانی در چادرهای زلزله‌زدگان روند دارد. مردان اهتمام می‌کنند آوار را از حیاط منزل جمع کنند و خانم ها مشغول آشپزی در بیرون چادر می باشند.

ما به چادر و دوا احتیاج داریم

احمد روی آوارهای خانه‌اش ایستاده. آنان در دهاتی قلعه‌بهادری سرپل ذهاب زندگانی می‌کنند که ۲۰نفر از ساکنان اش در زلزله به کشتن رسانده شده‌اند. هم حالا آب و مواد غذایی به دهات می‌آورند، ولی زیادتر کمک‌ها، از جانب مردم هست.» از وقت زلزله، این نخستین بار هست که برای آواربرداری، لودر به دهات آمده.

خانه‌اش را که حالا به آواری از سنگ و چوب مبدل شده، با دست نشان می‌دهد و می‌گوید: «مادرم نتوانست فرار کند و زیر آوار مرگ کرد. غیر از او ۱۹ نفر دیگر هم از ساکنان روستایمان به کشتن رسانده گردیدند. » » احمد، تاکنون مشغول آواربرداری هست. زیر آوار، علوفه دام‌هایش هست. زنده بودن آنان برای ساکنان دهات حکم زندگانی دارد.

امدادرسانی خوب تر به حادثه‌دیده‌ها

کامیون نظامی در ورودی دهاتی «الیاسی احمد» ایستاده. آ مادر او در زلزله بشدت مجروح شده هست.

یک خواهر نوزاد دارد که روز گذشته با کمک‌های از جانب مردم، شیرخشک او تهیه گردید. خانه‌های اینجا، نسبت به روستاهای دیگر، مسیر پله‌های کمتری دارد برای همین مردم موفق شدند تند به بیرون فرار کنند.»

کریم به چادرها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد:‌ «نیاز کلیدی ما چادر هست. زیادتر چادرهایی را که هم حالا داریم یا خود فامیل‌هایمان برایمان فرستاده اند یا کمک‌های از جانب مردم هست. »

نجات پسر ۲ ساله بدون ذره‌ای خراش

تمام خانه‌های دهاتی سراب دشتِ‌ذهاب، تخریب شده، حدود ۲۰ نفر بر اثر زلزله به کشتن رسانده گردیدند و ده‌ها خدشه دیده نیز برجای مانده هست. سه روز پس از سانحه، امدادرسانی به ساکنان این دهات از شرایط خوب تری بهره مند هست، ولی تاکنون احتیاج مبرم به چادرهای زیادتر، مواد غذایی، شیرخشک و دوا احساس می‌شود. سعید، هفت عضو خانواده‌اش من جمله مادر، همسر و پسرش را در زلزله از دست داده هست. کنار در آهنی ایستاده و به آوار خانه‌اش نگاه می‌کند.

خودمان شش خانواده‌ایم که در یک چادر زندگانی می‌کنیم. »

بچه او نیز زیر آوار پله گیر کرده بود، ولی بدون هیچ خراشی رهایی یافته. » صدای لودر که مشغول آواربرداری هست، شیون‌های او را برمی‌دارد و به آسمان می‌فرستد.

۸۸ به کشتن رسانده در چند ثانیه

۸۸ زیادتر خانه‌های این سه دهاتی نزدیک به هم از بین رفته و جز سنگ و خاک چیزی باقی نمانده هست.

در این سه روز، مشغول بیرون کردن اجساد، دفن آنان و آواربرداری بود. چند دستگاه کامیون و نیسان از کمک‌های دولتی و از جانب مردم در ورودی روستاها توقف کرده هست. لودرها نیز برای آواربرداری آمده‌اند.

ما ۱۱۲ نفر را از زیر آوار بیرون کشیدیم، ولی ۸۸ نفرشان من جمله چند بچه به کشتن رسانده شده بودند. ما احتیاج به چادر و دوا داریم.»

حرفه ساکنان دهات، دامداری و کشاورزی هست، ولی زلزله، زیادتر دام‌های آنان را از بین برده.

» » چند دستگاه کامیون و شماری لودر برای کمک‌رسانی و آواربرداری به دهات آمده‌اند. شرایط ساکنان خوب تر از روزهای اول سانحه هست، ولی تاکنون احتیاج به چادر، مواد غذایی و دوا ثابت هست.

سوءاستفاده از سگ‌های زنده‌یاب

تیم آنست هلال احمر من جمله نخستین تیم‌های امدادی هست که در مکان آوار حاضر می‌شود. سگ‌های تعلیم دیده به مساعدت امدادگران می‌آیند تا مکان دستخوش شدن آسیب‌دیده‌ها را شناسایی کنند. در زلزله غرب کشور هم سگ‌های زنده‌یاب شش نفر را زیر آوار شناسایی کرده و امدادگران آنان را زنده بیرون کشیدند.

اسماعیل اسکندری، ریاست تیم‌های آنست هلال احمر به خبرنگار اعزامی جام‌جم به مناطق زلزله سرپل ذهاب اظهار کرد: تیم‌های آنست و سگ‌های زنده یاب نوک پیکان عملیات امدادونجات می باشند.

وی اضافه کرد: در زلزله غرب کشور بلافاصله ۳۱ سگ زنده‌یاب همراه تیم‌های آنست در مکان حاضر شده و عملیات را آغاز کردند. در این عملیات‌ها شش نفر را توانستیم زنده رهایی دهیم. مادر و دختر بچه‌اش که زیر آوار دستخوش شده بودند شناسایی و زنده بیرون گردیدند. سه مرد و دو خانم دیگر هم زنده از زیر آوار بیرون کشیده گردیدند.

ریاست تیم‌های آنست هلال احمر دنبال کرد: پس از رهایی اشخاص زنده، عملیات برای شناسایی اجساد با مساعدت سگ‌ها ادامه پیدا کرد. ۱۸ ۱۸ جسد هم با مساعدت سگ‌ها و کوشش امدادگران از زیر آوار بیرون گردیدند. در مدت ۴۸ ساعت عملیات جست‌وجو انتهاء گرفت، ولی تاکنون تیم‌های آنست به روستاهای آسیب‌دیده سرکشی می‌کنند.

وی افزود: وقت طلایی عملیات ۷۲ ساعت هست، ولی در بعضی اتفاقات مثل زلزله بم شاهد زنده ماندن اشخاص پس از ۹ روز و رهایی آنان از زیر آوار بودیم.

در این اتفاقات می بینیم بعضی اشخاص با سگ‌های خود در مناطق زلزله‌زده حاضر می‌شوند. وقتی تیم‌های ما به مکان می‌رسند ساکنان می‌گویند که این مکان با سگ جست‌وجو شده هست از انجایی که این سگ‌ها تعلیم ضروری ندیده‌اند و امکان دارد تاکنون اشخاصی زنده زیر آوار باشند.

اسکندری اضافه کرد: بعضی سگ‌فروشان، اشخاصی که قصد خودنمایی دارند و اشخاصی که از روی ناآگاهی با سگ‌های خود در مکان زلزله حاضر می‌شوند، با این‌کار با جان مردم بازی می‌کنند. در این زلزله علاوه بر این شاهد بودیم کسی در شبکه‌های اجتماعی اظهار کرده بود با سگ زنده‌یاب مسیری غرب کشور می‌شود و هموطنان می‌توانند کمک‌های پولی خود برای زلزله‌زدگان را به حساب او واریز کنند. مردم دقت کنند در اتفاقات منحصرا تیم‌های آنست هلال احمر با سگ‌های زنده‌یاب در مکان حاضر می‌شوند و وظیفه جست‌وجو دارند.

اسکورت محموله‌های مساعدت به زلزله‌زدگان

در روزهای نخست امدادرسانی به زلزله‌زده‌ها، هجوم بعضی اشخاص به خودروهای حامل کمک‌های از جانب مردم و سازمان‌های امدادرسان از مشکلات پیش روی امدادرسانان بود که با افزایش هجوم به کامیون‌های حامل مواد غذایی و پتو، پلیس اسکورت این محموله‌ها را به عهده گرفت.

یک مقام مسئول در استانداری کرمانشاه به خبرنگار جام‌جم اظهار کرد: «متاسفانه در دو روز نخست امدادرسانی شاهد هجوم بعضی اشخاص به کامیون‌های حامل مواد غذایی و پتو و چادر در ورودی شهرهای زلزله زده بودیم. »

سومین مورد نیز تهیه امنیت محموله‌هایی هست که برای زلزله‌زده‌ها ارسال شده هست. »

صحنه‌های تلخ و شیرین

» امدادگران هلال احمر و اورژانس در زلزله غرب کشور در خلال امدادرسانی با صحنه‌هایی تلخ و شیرین مواجه گردیدند.

یکی از امدادگران هلال احمر کرمانشاه که از همان ساعات اولیه زمین لرزه خود را به سرپل ذهاب رسانده می‌گوید: وقتی خود را به روستاهای زلزله زده سرپل ذهاب رساندیم ساکنان دست به کار شده و عملیات رهایی را آغاز کرده بودند. در یکی از روستاهای کوئیک مشغول آواربرداری گردیدیم. وقتی به خانه‌اش آمدیم با تلی از آوار روبه‌رو گردیدیم. آ آواربرداری را با دقت آغاز کردیم. بعد از کنار زدن آوار با صحنه تلخی روبه‌رو گردیدیم جسد نوزادی که در آغوش مادر بود.

وی دنبال کرد: در روستایی دیگر امدادگران وقتی آواربرداری کردند با مادری روبه‌رو گردیدند که خود را مثل پلی بر روی نوزاد سه ماهه‌اش قرار داده بود.

نیروهای ارتش هم عصر سه‌شنبه موفق شدند پسر بچه‌ای را زنده از زیر آوار بیرون کنند. این بچه که سه روز با مرگ زیر آوار جنگیده بود، پس از برتری در این جدال به بیمارستان جابه جا گردید.

این اشخاص تمام زندگانی خود را از دست داده‌اند و امیدی به آینده ندارند و ضروری هست آنان را به زندگانی امیدوار کرد.

علاوه بر این مرد نیکوکاری روز گذشته سرپرستی ایتام زلزله غرب کشور را برعهده گرفت.

طپش زندگی در زیر آوار + عکس

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید