سواد رسانهای؛ ظرفیتی برای تبدیل تهدید به فرصت
- شناسه خبر: 14754
- تاریخ و زمان ارسال: 20 شهریور 1396 - 07:48
به گزارش سیده آمل ، در همایش سواد رسا نهای مطرح شد:
سواد رسانهای؛ ظرفیتی برای تبدیل تهدید به فرصت
عضو شورای عالی فضای مجازی کشور در همایش سواد رسانهای، سواد اینترنتی را ظرفیتی برای تبدیل تهدیدها به فرصتها عنوان کرد و گفت: باید با استفاده صحیح و افزایش سواد رسانه ای، نهایت بهرهبرداری را از این فضا داشته باشیم.
به گزارش ایسنا، همایش فعالان سواد فضای مجازی سراسر کشور امروز ـ ۲۰ شهریور ماه ـ با حضور سید مرتضی موسویان (مشاور وزیر ارشاد و رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال)، دکتر حسن خجسته (رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات)، گیتا علی آبادی (رییس دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها)، محمد خدادی (مدیر عامل ایرنا)، محمد حسین فرهنگی (عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی) و جمعی از فعالان فضای مجازی کشور در مجموعه فرهنگی باغ زیبا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
حجت الاسلام سیدرضا عاملی در همایش فعالان سواد فضای مجازی سراسر کشور اظهار کرد: موضوع سواد رسانهای را با تاخیر شروع کردیم ولی خوشبختانه به سرعت رشد کرد و حرکت این مهم در کشور رو به جلو است.
وی با ارائه آماری از مصرف بالای اینترنت در دنیا گفت: در حال حاضر حجم زیادی از اشتغال، در فضای مجازی در حال گسترش است. تعداد کاربران فیسبوک به ۲ میلیارد رسیده و کاربران اینترنت از مرز سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون گذشته است. همچنین اقتصاد اینترنت از ۵ تریلیون دلار فراتر رفت و اقتصاد پنجم جهان است و سرمایه گذاریهای بزرگ مربوط به دادههای بزرگ است.
عاملی الگوریتمی بودن را به معنای با برنامه عمل کردن، سیستم داشتن و یافتن راه حل در بن بستها و تامین آرمان دانست و یادآور شد که امکان تامین خواستههای به ظاهر دست یافتنی، در محیط عددی با خلق الگوریتم امکان پذیر میشود. در جهان عینی، فیزیکی و حضوری با نظارت الگورتیم داده مبنا، تضمین الگوریتمیها از یک ماهیت دوتایی صفر و یک برخوردار هستند و فضایی را ایجاد میکنند که در الگوی تعریف شده همیشه یک اتفاق مشابه محقق میشود. در واقع این نوع استاندارد کردن یک مسیر یا یک اتفاق قطعی است.
این استاد دانشگاه افزود: الگوریتمها موجودات زنده ساختگی هستند که میتوانند مسیر تبعیض آمیز ایجاد کنند و با زبان عدالت نگارش شوند. یکی از بحرانهای نظام اداری نداشتن مسیر است و ۸۵ درصد اظهار میکنند که نظام اداری با عدم شفافیت روبرو است.
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی کشور، گره زدن سواد رسانهای به تقویت شغل و مهارت و در عین حال زندگی در محیط سالم و ایمن فضای مجازی و گره زدن سواد به شناخت چالشها و پلیدیهای فضای مجازی را دو رویکرد مهم سواد مجازی عنوان و در عین حال مطرح کرد: زندگی بدون سواد الگوریتمی قدم گذاشتن در تاریکی و راه رفتن در مسیر باتلاق است. در این میان نیروی کار خلاق و آموزش دیده نقش مهمی در ادامه مسیر دارد. متاسفانه دانشگاههای ما در حوزه سواد جدید فصای مجازی دچار بحران بوده و هر روز در حال عقب افتادن از این دانش است. تمام فناوریهای قدیم از جمله فکس و ویدئو، تک محصولی بودند، از این رو این محصولات قابل مقایسه با اینترنت و فناوریهای جدید نیستند.
عاملی تاکید کرد: امروز باید به سمت و سوی توسعه سازمانهای مجازی حرکت کنیم و خود را از قافله فناوریهای اطلاعات و ابزار روز عقب نرانیم.
وی یکی از قابلیتهای مهم سازمانهای مجازی را کاهش آسیبها و تخریب محیط زیست دانست و افزود: سواد اینترنتی ظرفیتی برای تبدیل تهدیدها به فرصت است. راه حل فردی، راه حل اجتماعی و راه حل ساختاری را به عنوان سه توصیه مطرح میکنم که افزایش سواد، مهارت، معرفت و افزایش توانایی شغلی هم به عنوان راه حل فردی محسوب میشود.
عاملی همچنین علاوه بر ایجاد اکوسیستم جدید از طریق اینترنت سالم و ایمن و اندیشه سالم و پاک به عنوان راه حل اجتماعی، بازسازی نظام حکمرانی بر مبنای مدل دو فضایی و یکپارچه پیشرفت پایدار در ایران را نیز به عنوان راه حل ساختاری برشمرد.
عضو شورای عالی فضای مجازی کشور در ادامه صحبتهایش سواد اینترنتی را ظرفیتی برای تبدیل تهدیدها به فرصت ها عنوان کرد و تاکید کرد: باید با استفاده صحیح و افزایش سواد رسانهای، نهایت بهرهبرداری را از این فضا داشته باشیم.
وی در آخر با بیان اینکه رییس جمهور باید برای تغییر نظام ساختاری اقدام کند، افزود: رییس جمهور باید قد قامت الصلاه بگوید و یک تغییر نظام ساختاری را محقق کند؛ چرا که نظام ساختاری ما نیازمند تغییر اساسی است تا جایی که سازمان فناوری اطلاعات نیازمند بازسازی جدی است. باید تمام نظامهای کارشناسی ما تغییر کند و این در حالی است که این اتفاق حتی در سازمان فناوری ارتباطات نیفتاده است. معلمان و اساتید ما نیز باید تغییر کنند و برای این مهم نیاز به راه حل ساختاری داریم.
اقدامات سختگیرانه در حوزه سواد رسانهای جواب نمیدهد
محمدحسین فرهنگی ـ عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ـ هم در همایش فعالان سواد فضای مجازی سراسر کشور با بیان اینکه افقهای جدیدی در قانون برنامه ششم توسعه کشور ترسیم شده است، گفت: در این برنامه شاهد رشد ۱۹.۴ درصدی بودجه هستیم که این بخش یک جهش فوق العاده را شاهد خواهد بود.
فرهنگی در همایش فعالان سواد فضای مجازی سراسر کشور در سخنانی اظهار کرد: کسی که در هر زمینه و حوزه دنبال تحول و تغییر است باید به علم روز به ویژه فناوری اطلاعات و سواد رسانهای آشنایی داشته باشد و برای رسیدن به اهداف باید با ابزارهای لازم راه غلبه بر موانع را نیز بداند.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز سرعت تحولات در فضای مجازی به بالاترین حد رسیده، از این رو بخشهایی از جامعه به خوبی از این ظرفیت استفاده کرده و برخی نیز نتوانستهاند به خوبی از این فرصت استفاده کنند. مهم این است که چارهای جز هماهنگ شدن با فناوریهای روز دنیا را نداریم و باید همگام و همراه تحولات در عرصه فناوری اطلاعات حرکت کنیم.
فرهنگی در عین حال تاکید کرد: در این عرصه مهم فناوری اطلاعات، نیازمند آموزش و برنامه ریزی جامع و کامل با توجه به آینده این عرصه هستیم.
او سپس اظهار کرد: بومیسازی سواد رسانهای نیازمند توجه بر اعمال نظر و تلاش ویژه است. شناسنامه دار کردن محتوای دیجیتال اصلی مهم است. شورای عالی فضای مجازی فرصتی از سوی مقام معظم رهبری به این حوزه بوده که بتواند اقدامات لازم را انجام دهد.
فرهنگی بیان کرد: در حوزه قانونگذاری و تصمیمگیری در حوزه حقوقی کارهای زیادی انجام شده است که متکی بر سواد مجازی است. همچنین در قانون برنامه ششم توسعه که از ابتدای سال جاری لازم الاجراست برای همه بخشها رشدی دیده شده که متوسط میانگین رشد بخشهای مختلف کشور هشت درصد بوده اما تنها بخشی که رشد آن با جهش فوقالعادهای پیش بینی شده است چیزی حدود نوزده و چهار درصد است.
عضو هیات رییسه مجلس یادآور شد: در مجلس قوانین مختلفی در این حوزه وجود دارد که تجارت الکترونیک (مصوبه ۱۷ دیماه سال ۸۲)، قانون جرایم رایانهای(مصوبه ۵ خرداد سال ۸۸)، قانون نحوه مجازات در حوزه فعالیتهای غیر مجازی سمعی و بصری(مصوبه ۱۶ دیماه سال ۸۶)، قانون ثبت اختراعات طرحهای صنعتی(مصوبه ۷ آبان سال ۸۶)، قانون نامها و نشانهای جغرافیایی(مصوبه ۷ بهمن ماه سال ۸۳) و قانون دسترسی آزاد به اطلاعات(مصوبه ۶ بهمن ماه سال ۸۷) از جمله قوانین مصوب مجلس در حوزه سواد رسانهای است.
فرهنگی در پایان بیان کرد: اعتقاد راسخ داریم تلاش بر اقدامات کنترل سخت گیرانه در حوزه سواد رسانهای و توسعه آن جواب نمیدهد اما اقدامات تشویقی و حمایتی مسلما کار آمدتر از اقدامات التزامی است و ارائه محتوا و تلاش برای محتوای مناسب در کنار آن آثار خوبی بر جا خواهد گذاشت.
باید نهصت محتوا در شبکههای اجتماعی راه بیفتد
مدیرعامل ایرنا بیان کرد: بحران اصلی در شبکههای اجتماعی امروز بحران تولید اطلاعات است، اگر نگرانیهای این حوزه حل نشود اقبال به شبکههای اجتماعی به خطر در این حوزه تبدیل میشود، باید نهضت محتوا در شبکههای اجتماغی راه بیافتد و بپرسیم منبع خبر چیست. اقبال مردم در ایران از رسانههای داخلی بالا نیست و به رسانههای بیگانه روی میآورند دلیلش هم این است که اطلاعات خام و ناقص تولید می کنیم. باید نهضت محتوا در شبکههای اجتماعی راه بیفتد تا مردم به دنبال منبع خبر باشند.
محمد خددادی با اشاره به سختی های ارسال خبر در گذشته گفت: امروز شبکههای اجتماعی حرف اول را میزنند آینده رسانهها در موبایل است و همه رسانهها در آینده داخل موبایل میروند و در آینده باید در داخل موبایل گنجانده شوند.
وی افزود: خبرگزاریها و رسانههای رسمی امروز داخل شبکههای اجتماعی شدهاند. در گذشته در رسانههای سنتی انحصار اطلاعات داشتیم به غیر از ایرنا و صداوسیما خبری جایی نداشت و اخبار رادیو و تلویزیون و روزنامههای صبح مرجع خبری مردم بود.
وی با بیان اینکه امروز از اطلاعات به مخاطب میرسیم درحالی که در گذشته عکس این موضوع بود، بیان کرد: رسانههای نو امروز سرعت شان قابل مقایسه با رسانههای گذشته نیست مخاطبان گسترده تر شدهاند زمان و مکان ندارند و برخلاف رسانه های سنتی همیشه همراه مخاطب هستند.
خدادادی افزود: امروز در شبکههای اجتماعی مردم جای خود را باز کردهاند و حرف برای گفتن دارند.
وی خاطرنشان کرد: معنای زندگی یعنی ارتباط و بزرگترین تنبیه بشر در هر جرمی قطع ارتباط است. ارتباط موثر بر بستر اطلاعات شکل میگیرد و اطلاعات به ما ارتباطات مناسب میدهد. در ایران بیشتر نظر تولید میکنیم تا خبر، برداشت سطحی از هر موضوعی نظر میشود و آنجا که میخواهیم خبر دهیم باید وقت بگذاریم، خبر باید شناسنامه و منبع اطلاعات داشته باشد.
مدیرعامل ایرنا بیان کرد: بحران اصلی در شبکههای اجتماعی امروز بحران تولید اطلاعات است، اگر نگرانیهای این حوزه حل نشود اقبال به شبکههای اجتماعی به خطر در این حوزه تبدیل میشود، باید نهضت محتوا در شبکههای اجتماغی راه بیافتد و بپرسیم منبع خبر چیست. اقبال مردم در ایران از رسانههای داخلی بالا نیست و به رسانههای بیگانه روی میآورند دلیلش هم این است که اطلاعات خام و ناقص تولید میکنند. باید نهضت محتوا در شبکههای اجتماعی راه بیفتد تا مردم به دنبال منبع خبر باشند.
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد