پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل

پایگاه خبری تحلیلی سیده آمل

  • خانه
  • بین الملل
  • ایران
  • مازندران
  • سیاسی
    • سیاست خارجی
    • سیاست داخلی
    • گزارش تحلیلی
  • اقتصادی
    • ارتباطات و فن آوری اطلاعات
    • اشتغال
    • بازرگانی
    • تولید
    • عمران
  • اجتماعی
    • آموزش و پرورش
    • انتظامی
    • حوادث
    • محیط زیست
  • فرهنگی
    • ادبیات/کتاب
    • دینی مذهبی
    • رسانه
    • گردشگری/میراث
  • هنری
  • ورزشی
    • ورزش بانوان
  • علمی
    • پژوهش
    • علم فن آوری ایران
    • علم وفن آوری جهان
  • سلامت
  • اخبار بورس
تیر ۱۷, ۱۴۰۴
  • صفحه اول
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • بین الملل
  • فرهنگی
  • هنری
  • ورزشی
  • استانها
  • طاها ستاره شمالی
سهم ایران از آب‌های خلیج فارس

سهم ایران از آب‌های خلیج فارس

با وجود آنکه پس از اجرایی شدن برجام بار دیگر کشتی‌های ایرانی امکان آن را پیدا کرده‌اند که با پرچم ایران و با استفاده از بیمه‌های بین‌المللی در آب‌های آزاد حرکت کنند اما هنوز آنچه در دریاهای ایران...

گلناز پیغمبرزاده
کد خبر :19285 ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
چاپ

با وجود آنکه پس از اجرایی شدن برجام بار دیگر کشتی‌های ایرانی امکان آن را پیدا کرده‌اند که با پرچم ایران و با استفاده از بیمه‌های بین‌المللی در آب‌های آزاد حرکت کنند اما هنوز آنچه در دریاهای ایران اتفاق می‌افتد، فاصله‌ای قابل توجه از ظرفیت‌های بنادر ایران در منطقه دارد.

به گزارش واحد خبری سیده آمل ، پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای میزان ترانزیت و تخلیه و بارگیری محموله‌های تجاری در بنادر ایران به مدار مثبت بازگشت و در طول ماه‌های گذشته تقریبا همه بنادر اقتصادی ایران با آمار مثبت تجاری روبرو بودند تا جایی که در بندر شهید رجایی از ابتدای سال تاکنون ۸۰ میلیون تن کالا ترانزیت شده که رشدی ۲۲ درصدی در ترانزیت را نشان می‌دهد.

با وجود این عملکرد مثبت همچنان بسیاری از اهداف کلان اقتصادی ایران در حوزه دریایی به نقطه عملیاتی نرسیده و از این رو نیازی جدی به تحولات کلان در این حوزه وجود دارد.

آمارهای جدید سازمان بنادر نشان می‌دهد که ایران از کل ظرفیت دریایی منطقه خلیج فارس ۵۰ درصد را در اختیار دارد اما عملکرد ایران در عرصه تخلیه و بارگیری نشان می‌دهد که از ۳۰ میلیون کانتینر جابه‌جا شده در این منطقه سهم ایران تنها سه میلیون کانتینر است.

هر چند با اجرایی شدن طرح‌های توسعه بنادر شهید رجایی و چابهار می‌توان انتظار داشت که این ظرفیت بالقوه بار دیگر برای رقابت با کشورهای منطقه به ظرفیتی بالفعل تبدیل شود اما فاصله عملکرد ایران با آنچه ظرفیت‌های منطقه نشان می‌دهد فاصله ای بسیار زیاد است. البته در سال‌های گذشته میزان اقبال لاینرهای بین‌المللی برای ورود به بنادر تجاری کشور افزایش پیدا کرده و در صورت برنگشتن تحریم‌ها می‌توان انتظار داشت که بخش قابل توجهی از تقاضای ترانزیت و ترانشیپ در منطقه به سمت بنادر تجاری ایران حرکت کند. البته این موضوع منوط به سرمایه‌گذاری‌های کلان در عرصه کرانه و پس‌کرانه دریایی کشور خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده باید نگاه موجود در کشور به سمت توسعه دریامحور حرکت کند و در این راستا بخش دولتی تنها کمک کننده بخش خصوصی باشد. از این رو احتمالا با آغاز به کار اپراتورها برای یک مدت پنج ساله  در بندر شهید رجایی می‌توان انتظار داشت حرکتی جدید در این عرصه به ثبت برسد. هر چند فاصله ایران از آمارهای فعلی بسیار طولانی است. زیرا این کشور با داشتن نزدیک به ۵۰ درصد از ظرفیت‌ها تاکنون تنها توانسته یک دهم از کل آمار تجاری دریایی در منطقه خلیج فارس را به خود اختصاص دهد.

بازدید: ۳

اخبار دیگر

ارزان‌ترین و گران‌ترین حج + جدول
قبلی

ارزان‌ترین و گران‌ترین حج + جدول

علت فوت جانباختگان هواپیما سرمازدگی نبود
بعدی

علت فوت جانباختگان هواپیما سرمازدگی نبود

هیچ نظر! یکی از اولین.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

  • عزاداری حسینی دردل جنگل هیرکانی
  • ثبت ۳۶۵تعزیه درتکیه رینه
  • جایگاه تعزیه دراعتقادات مردم
  • پلاخوران در خطه کیاسرمازندران
  • صداقت مااعتمادمردم راجلب کرد
  • غنچه های نشکفته پرپرشد
  • از خانه تا زندگی
  • پیام رهبرایران به ملتش
  • راه برگزیدگان عاشق شهادت
  • رای به خروج از(NPT)
  • پس از۱۰ روزآتش بس شد
  • دفاع جانانه ازحق مسلم ایران
  • بااتحاد کمراسرائیل راخواهیم شکست
  • اعلام وضعیت اقتصادی درشرایط بحران
  • تشییع پیکر شهیددانشمند آملی

پایگاه خبری تحلیلی سیده آمل

  • صفحه اول
  • اجتماعی
  • اقتصادی
  • سیاسی
  • بین الملل
  • فرهنگی
  • هنری
  • ورزشی
  • استانها
  • طاها ستاره شمالی

تمامی حقوق این سایت برای پایگاه خبری تحلیلی سیده آمل محفوظ است