شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 14227 |
|
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان آمل به ریاست سیدجعفررسولی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان آمل و با حضور علی اصغر میرزایی دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران، خانم رحمانی معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان، حسین احسانی معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری آمل، بخشداران و روسای ادارات مربوطه و نمایندگان […]

جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان آمل به ریاست سیدجعفررسولی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان آمل و با حضور علی اصغر میرزایی دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران، خانم رحمانی معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان، حسین احسانی معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری آمل، بخشداران و روسای ادارات مربوطه و نمایندگان نهادهای قضایی، نظامی و انتظامی و فعالان اجتماعی و سازمانهای مردم نهاد در فرمانداری آمل برگزار شد.

به گزارش سیده آمل ، نقل از روابط عمومی فرمانداری ویژه شهرستان آمل، فرماندار آمل با قدردانی از شبکه بهداشت و درمان و اداره بهزیستی که در زمینه شناسایی و درمان مبتلایان به اعتیاد و ایدز اقدامات قابل توجهی انجام داده اند، این اقدامات را مسکن دانسته و درمان قطعی را در پیشگیری از ابتلا دانست.

وی با مهم دانستن اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری از ابتلا به ایدز و اعتیاد، خواستار تقویت فعالیت این ادارات در حوزه آگاهی بخشی شد.

سیدجعفر رسولی با اعلام این موضوع که در زمینه پیشگیری از ابتلا و آگاهی بخشی باید نگاه کلی و شهرستانی داشته باشیم، نگاه بسته و منطقه ای به نقاط آسیب را ناکارآمد دانسته و اظهار داشت: برای ریشه کن کردن ابتلا به این معضلات می بایست همه اقشار و مردم شهرستان را نسبت به خطرات ناشی از این موضوع آگاه سازیم.

فرماندار آمل آموزش صحیح این قبیل مبتلایان را لازم و ضروری دانست و دلیل ابتلای مجدد، پس از ترک اعتیاد را عدم همراهی و ضعف آموزش و بیکاری این افراد و نداشتن خانواده و اسکان دائم در دوره پس از ترک اعتیاد اعلام کرد.

رسولی ضمن اینکه بیکاری و فقدان اشتغال را دلیل اصلی بازگشت مبتلایان بیان کرد، گره های موجود و علل بیکاری این افراد را نیز اینگونه برشمرد؛

معاون استاندار با تاکید بر لزوم شناسنامه دار شدن ساکنان نقاط آسیب پذیر شهرستان گفت: نداشتن شناسنامه یکی از مهمترین دلایل عدم برخورداری این افراد از تسهیلات اجتماعی از قبیل اشتغال، تحصیل، اعزام به خدمت سربازی، پوشش بیمه ای و سایر موارد می باشد و از اداره ثبت احوال خواستار شناسنامه دار کردن اندک افراد فاقد شناسنامه این نقاط شد.

علی اصغر میرزایی دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران ضمن تبریک انتصاب سیدجعفررسولی به سمت معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان آمل و با تاکید بر نگاه بلند فرماندار آمل، از رویکرد فرمانداری که در جهت سیاستهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و وزارت کشور و در راستای آسیب زدایی از محلات شهرستان آمل قدم های قابل توجهی برداشتند تشکر و قدردانی نمود.

میرزایی از همه دستگاه ها و نهادهای که در این بخش دل می سوزانند خواست تا نظر خود را فقط به دو منطقه آسیب پذیر که شناسایی شده است معطوف نکنند و در بحث پیشگیری و آگاهی بخشی، افق دیدشان را وسیع تر نمایند.

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران با معرفی کتاب “پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر” که در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم برای بیش از ۲۰۰هزار دانش آموز و همچنین برای آشنایی والدین تدریس خواهد شد اعلام کرد: این کتاب حاصل تلاش همکارانشان در ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور می باشد که با دقت نظر و بررسی عمیق مسائل رفتاری و اجتماعی تالیف گردیده است.

در پایان میرزایی برنامه های کلی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر را در سه بخش به شرح ذیل اعلام کرد:

۲۵درصد برنامه ها در جهت کاهش آسیب

۲۵درصدر در جهت پوشش بیماران

و ۵۰درصد برنامه ها در جهت مانایی (ماندگاری) دوره پس از ترک مبتلایان می باشد.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری ویژه شهرستان آمل در خصوص خدمات گوناگون در دو منطقه امت آباد و رضوان ۳۸ اظهار داشت: ما در حوزه های اجتماعی و فرهنگی, عمرانی و پیشگیری و درمان و مقابله در بحث مبارزه با مواد مخدر به ویژه در دو منطقه امت آباد و رضوان ۳۸ شهرستان آمل خدماتی را ارائه نمودیم که شامل:

– برگزاری کلاس های آموزشی قرآنی, تربیتی, اجرای طرح صالحین و برنامه های فرهنگی در طول سال می باشد.

– برگزاری کلاس های فنی و حرفه ای برای افراد علاقمند و همچنین اعزام روحانی به منظور برگزاری نماز جماعت و مناسبت های مذهبی در طول سال می باشد.

– تاسیس کانون فرهنگی, هنری و معرفی افراد بیکار به امور کاریابی و سایر برنامه هایی که در حوزه اجتماعی در دو منطقه امت آباد و رضوان ۳۸ انجام دادیم.

– در حوزه عمرانی احداث سالن ورزشی امت آباد می باشد که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و خوشبختانه اخیرا با پیگیری های رسولی فرماندار ویژه شهرستان آمل در خصوص ۲۰ درصد پیش بینی های لازم صوت گرفته است تا در کوتاه ترین مدت شاهد افتتاح این سالن ورزشی باشیم.

– احداث سرویس بهداشتی و حمام برای منازل مسکونی به خصوص در منطقه امت آباد می باشیم که این منطقه از لحاظ بهداشتی هیچ گونه امکاناتی نداشت خوشبختانه توانستیم امکانات بسیار خوبی را در این حوزه در اختیار مردم قرار بدهیم.

– احداث ۳۰ حلقه چاه فاضلاب خانگی

– ساخت پایگاه مقاومت بسیج در منطقه امت آباد صورت گرفته است

– لایروبی ۶۰۰ متر مربع نهر و جمع آوری نخاله های رضوان ۳۸ و امت آباد در شهرستان آمل.

– ما در این منطقه اقدام به شروع عملیات ساخت خانه محله کرده ایم که حدود ۱۸ میلیون تومان از خیرین عزیزمان برای اشتراک کنتور برق این منطقه کمک گرفته ایم که با توجه به شرایط اقتصادی که مردم این منطقه دارند امکان پرداخت این هزینه را ندارند برای همین از پتانسیل خیرین استفاده کرده ایم و همچنین خانواده هایی که تحت پوشش بهزیستی و امداد بوده اند از طریق دستگاه های مربوطه به صورت رایگان اقدام به نصب کنتور کرده اند.

– در حوزه پیشگیری و درمان برگزاری کلاس های آموزشی و پیشگیری از اعتیاد, تاسیس مرکز کاهش آسیب زنان در این منطقه بود.

احسانی در ادامه افزود: یکی از مسائلی که ما در منطقه امت آباد و رضوان ۳۸ ملاحظه کرده ایم بحث آسیب های اجتماعی بوده است که در این حوزه به خصوص زنان مشاهده شده بود و شرایط خاصی که به لحاظ اجتماعی, فرهنگی در این دو منطقه وجود داشت نیازمند توجه ویژه بود که به هرحال با تاسیس این مرکز سعی کردیم ابتدا افراد را شناسایی کنیم و در جهت رسیدگی به مشکلات و مسائل این قشر از افراد اقدام نماییم.

وی در ادامه گفت: یکی از آسیب های اجتماعی مهمی که ما در این دو منطقه بررسی کردیم بحث اعتیاد به مواد مخدر است که بر این اساس اجرای کلاس های آموزشی و پیشگیری از اعتیاد و برگزاری ایستگاه های نقاشی با موضوع اعتیاد را برپا کردیم که در این حوزه سرمایه گذاری های خاصی را انجام دادیم که توانستیم موفقیت های خوبی را در این ارتباط به دست بیاوریم.

ارائه خدمات به معتادین بهبود یافته که شامل: یارانه درمان, آماده سازی شغلی, وام اشتغال, تسهیلات مسکن و سایر خدماتی است که ما در این حوزه انجام داده ایم.

اجرای طرح توسعه گروه های همیار سلامت روان است که یکی از پیامد های این گونه مسائل آسیب های روحی و روانی افراد می باشد که در این مناطق به افراد و خانواده حادث می شود لذا ما در حوزه سلامت روان هم فعالیت های خوبی در این دو منطقه انجام داده ایم.

اجرای طرح پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد و تحت پوشش قرار دادن اهالی این دو منطقه زیرنظر بیمه خدمات درمانی و سلامت ایرانیان است و برگزاری همایش تجلیل از بهبود یافتگان ترک اعتیاد که با همکاری و همیاری سازمان های مردم نهادی که در این حوزه به ما کمک می کنند که جای سپاس و تقدیر دارد که خالصانه در این مسیر به ما یاری می رسانند.

احسانی در ادامه گفت: ما در حوزه مقابله هم کارهای خوب و ارزشمندی را انجام داده ایم از عزیزان نیروی انتظامی تشکر می کنم که در این ارتباط کمک های بسیاری به ما کرده اند که شامل بازدید های مستمر نیروهای انتظامی از این مناطق آلوده و برخورد با عوامل فروش مواد مخدر تا حدود زیادی با توجه به فضایی که در آنجا ایجاد شد فضای روانی, عرصه برای فعالیت افرادی که در فروش مواد مخدر فعال بودند تعیین شد.

– دستگیری خرده فروشان از اوایل سال جاری تا اکنون در دو منطقه امت آباد و رضوان ۳۸ حدود ۱۷ نفر می باشند.

– دستگیری معتادین از اوایل سال جاری تا کنون در این دو منطقه شامل ۳۸ نفر می باشند و کشفیات ما در این حوزه از ابتدای سال جاری تا اکنون در این دو منطقه شامل ۱۷۰ گرم تریاک, ۲۲۰ گرم شیشه, ۱۵ گرم هروئین بود و کل دستگیری خرده فروشان در سال ۹۵ در دو منطقه ۲۴ نفر بودند و معتادین در سال ۹۵ حدود ۴۲ نفر بودند و کل کشفیات ما در سال ۹۵ در این دو منطقه ۲۵۰ گرم تریاک, ۲۰ گرم شیشه, ۷ گرم هروئین بود لازم به ذکر است که ما در سطح شهرستان تعداد ۵ کمپ ترک اعتیاد داریم که زیر نظر عزیزان ما در بهزیستی فعالیت می کنند و ۳۶ مرکز MMT داریم که در این حوزه فعال می باشند.

خضری نماینده نیروی انتظامی در خصوص کشفیات ومبارزه با مواد مخدردر ادامه افزود: در سال ۹۶ حدود ۵۰۰ نفر را دستگیر و به دادسرا فرستاده شدند و حدود ۶۳۴ نفر معتاد شناسایی شدند که ۳۰۰ نفر آن ها به کمپ های مجاز معرفی شدند و ۵۷ نفر افرادی بودند که به کمپ های اجباری مرکز بهبودی استان معرفی شدند و کل کشفیات این مدت ۹۳ کیلو و ۲۴۰ گرم بوده است که نسبت به پارسال ۳۶ درصد افزایش داشتیم. تعداد توقیف خودروی این شهرستان در رابطه با جرایم مواد مخدر ۸۵ دستگاه بوده است و تعداد پرونده هایی که تشکیل شده و به دادسرا معرفی شده است ۹۹۳ فقره بوده است و تعداد ۳ باند هم در رابطه با قضیه مواد مخدر انهدام شده است که خداروشکر تحویل دستگاه قضایی شده اند.

حسین زاده رئیس اداره بهزیستی شهرستان آمل در خصوص آسیب های اجتماعی گفت: انسان از زمانی که پا به حیات اجتماعی گذاشته است با مسائل اجتماعی درگیر بوده است با توجه به رشد علم و فناوری این مسائل اجتماعی تبدیل به آسیب های اجتماعی شده است که امروزه همه افراد را درگیر کرده است. با توجه به شبکه های مجازی و فضاهای اینترنتی که وجود دارد این آسیب ها به خود به آسیب های نوپدید تغییر پیدا کرده است و امروزه درگیر آسیب های اجتماعی نوپدید جامعه هستیم.

وی در مورد بحث اعتیاد بیان کرد: در بحث اعتیاد دو رویکرد سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارد که در رویکرد نرم افزاری در بحث اعتیاد بحث خانواده است که متولی اصلی یک فرآیند عنوان می شود و آن چیزی که امروزه به حلقه فراموشی رفته است خود خانواده می باشد. ضعف مدیریت خانواده ایجاد می کند که ما امروزه درگیر آسیب های اجتماعی باشیم در خانواده آن چیزی که مطرح است و مورد غفلت واقع شده است بحث پرورش می باشد پرورش مکمل آموزش است ولی امروزه خانواده ها فقط نگاه آموزشی به فرزندانشان دارند و این نگاه آموزشی و غفلت از پرورش موجب می شود که امروزه بچه به خاطر آن فاصله ایی که بین خانواده و فرزند ایجاد شده است بحث آموزه های دینی و پرورشی را فراموش کنند و درگیر آسیب های اجتماعی شویم که شامل کودکان کار, خودکشی, دختران فراری, تن فروشی دختران و زنان آسیب دیده و… همه این ها ریشه در خانواده دارد. در بحث اعتیاد ما درسال ۹۳, ۳ مرکز ترک اعتیاد داشتیم که ۲۰۰ نفر از بانوان و ۳۵۰۰ نفر از آقایان را مورد پذیرش قرار می دادیم.

در سال ۹۴ مرکز درمان سلامت اعتیاد را گسترش دادیم که مرکز ۳۰۰ نفر از بانوان و ۴۸۰۰ نفر از آقایان را پذیرش می کرد.

در سال ۹۵ یک مرکز دیگری اضافه کردیم به اسم مرکز سلامت درمان و اعتیاد که ۳۶۰ نفر از بانوان و ۵۴۰۰ نفر از آقایان را مورد پذیرش قرار می دادیم.

رشد اعتیاد زنان بسیار زیاد می باشد و این امر متاسفانه نگران کننده است که به دلیل مسائل مختلفی چون تناسب اندام, بحث جنسی و…مصرف آنها به طور ناخودآگاه انجام می گیرد که حدود ۱۶۰۰۰ پایگاه اینترنتی وجود دارد که به صورت رایگان تبلیغ مواد مخدر می کنند.

در بحث درمان و کمپ ها در سال ۹۳, ۵ کمپ با مجوز داشتیم که در سال ۹۵ از سنین ۱۸-۲۹ سال ۹۸۰ نفر در این مرکز پذیرش شدند و از سنین ۳۰-۵۵ سال ۶۷۰ نفر مورد پذیرش قرار گرفتند که رشد ۱۰ درصدی را نسبت به سال گذشته در بحث پذیرش کمپ ها داشته ایم.

حسین زاده در خصوص اشتغال محور اعتیاد خاطر نشان کرد: طرحی است که مبتنی بر جامعه و خانواده می باشد که از عزیزان کمک می گیریم که ۶ محلات را پوشش دادیم و اکنون ۹ محلات دیگر را تحت پوشش قرار دادیم که نزدیک به ۹۰۰۰ نفر تحت پوشش این محلات می باشند که از ما خدمات و آموزش می گیرند.

یکی از کارهایی که در بهزیستی انجام می شود بحث آموزش مهارت زندگی است که قراردادی با آموزش و پرورش بسته ایم که می خواهیم این طرح را در دانشگاه ها و مدارس اجرایی کنیم.

بحث آگاه سازی پیشگیری از اعتیاد می باشد که در مناطق مختلف اجرا می کنیم در سال ۹۴ حدود۱۳۵۰۰ نفر را در مدارس و دانشگاه ها آموزش دادیم و در سال ۹۵, ۱۶۰۰۰ نفر و در سال ۹۶ تا به امروز نزدیک به ۸۴۰۰ نفر از عزیزان را تحت پوشش آموزش مهارت زندگی قرار داده ایم.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید