پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 14014 |
|
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش سیده آمل ، در حالی که طی دو ماه گذشته قیمت پیاز همچنان روند افزایشی داشته است، طی روزهای گذشته با کاهشی جزئی به بازار عرضه شده است اما همچنان با گذشت چندین و چند هفته از وعده مسئولان بخش خصوصی و وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش قیمت، قیمت این محصول متعادل نشده […]

به گزارش سیده آمل ، در حالی که طی دو ماه گذشته قیمت پیاز همچنان روند افزایشی داشته است، طی روزهای گذشته با کاهشی جزئی به بازار عرضه شده است اما همچنان با گذشت چندین و چند هفته از وعده مسئولان بخش خصوصی و وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش قیمت، قیمت این محصول متعادل نشده است.

قیمت پیاز طی دو ماه گذشته از کیلویی حدود ۱۵۰۰ تومان به بیش از کیلویی ۴۰۰۰ تومان رسید؛ به گونه ای که بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در سطح شهر هر کیلوگرم از این محصول در هفته پایانی تیرماه به ۴۰۲۹ تومان رسیده بود که نسبت به هفته قبل و هفته مشابه ماه قبل افزایش قابل توجهی را نشان می‌داد.

اما طی روزهای گذشته قیمت این محصول در بازار با کاهش نسبی و جزئی همراه شد و به کیلویی حدود ۳۸۰۰ تومان رسید که رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار در این باره اعلام کرد : قیمت هر کیلوگرم پیاز نسبت به هفته گذشته حدود شش درصد کاهش داشته و در میدان میوه و تره بار مرکزی تهران کیلویی ۲۸۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان به صورت عمده‌فروشی عرضه می‌شود.

به گفته مهاجران، با احتساب این قیمت و در نظر گرفتن هزینه‌های حمل و نقل تا سود حدود ۳۵ درصدی خرده‌ فروشی‌ها هر کیلوگرم پیاز باید حدود ۵۰۰۰ تومان در بازار عرضه شود اما با توجه به نبود کشش در بازار مغازه‌داران این محصول را با حداقل سود کیلویی حدود ۴۰۰۰ تومان به بازار عرضه می‌کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار اظهار کرد که دلیل کاهش نیافتن منطقی قیمت پیاز در  بازار این است که در سال گذشته این محصول از کشاورزان به درستی و با قیمت مناسب خریداری نشد و آنها تولید خود را کاهش دادند که سبب شد امسال عرضه پیاز با پراکندگی بیشتری مواجه شود. به عنوان مثال عرضه پیاز ابتدا از چابهار و شهرهای گرمسیری مانند جیرفت، دزفول و آبادان آغاز شد و هم‌اکنون تقریبا همه بار عرضه پیاز در کشور روی دوش اصفهان قرار دارد به همین دلیل تولید و عرضه این محصول از اصفهان نمی‌تواند روی بازار تاثیر چندانی داشته باشد.

مهاجران گفت: طی روزهای آینده پیاز از مناطقی مانند بروجرد، شیراز، کرج، ورامین و فومنات به بازار وارد می‌شود که می‌تواند قیمت را تا حدود بسیاری متعادل کند. همچنین عرضه پیاز از مناطقی مانند آذربایجان در اواخر مردادماه به شدت قیمت این محصول را متعادل می‌کند، چرا که تولید آن در این استان با حجم بالا صورت می‌گیرد و بازار را می‌تواند کنترل کند.

چنین وضعیتی در بازار پیاز نشان می‌دهد که مسئولان عزم جدی برای مقابله با گرانی این محصول ندارند و به نظر می‌رسد کاری هم از دستشان برنمی‌آید و تنها منتظر نشسته‌اند تا تولیدات مناطق دیگر به بازار برسد تا شاید فرجی حاصل شود و پیاز ارزان‌تر شود.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید