جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 13954 |
|
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

خبری از سیده آمل  :  حدود هشت روز قبل بود که نخستین هشدار افزایش مصرف بنزین از سوی شاهرخ خسروانی،معاون شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به گوش مردم رسید. وی در این مورد گفته بود مصرف بنزین در ایران به بیش از ۸۳ میلیون لیتر رسیده است و کاهش پیدا نمی کند، […]

خبری از سیده آمل  :  حدود هشت روز قبل بود که نخستین هشدار افزایش مصرف بنزین از سوی شاهرخ خسروانی،معاون شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به گوش مردم رسید.

وی در این مورد گفته بود مصرف بنزین در ایران به بیش از ۸۳ میلیون لیتر رسیده است و کاهش پیدا نمی کند، اما با وجود اینکه مصرف بنزین در کشور به پیک خود رسیده است، مشکلی در تامین بنزین وجود ندارد. پیش‌بینی افزایش مصرف در حد پنج درصد بود که در حال حاضر به بالای ۹ درصد رسیده است.

چند روز بعد از اظهار نظر خسروانی، منصور ریاحی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت میزان مصرف بنزین در کشور از ابتدای سال ۹۶ روند افزایشی داشته است به طوریکه میزان مصرف بنزین در تیرماه سال جاری نسبت به تیرماه سال گذشته ۹ تا ۱۰ میلیون لیتر افزایش داشته است. میانگین کل مصرف بنزین از ابتدای سال تاکنون ۸.۵ درصد رشد داشته است.

دلایل افزایش مصرف بنزین به روایت آمار

به گفته وی مهمترین دلیل افزایش مصرف بنزین در کشور افزایش تولید خودرو است. در سال ۹۴، ۹۶۶ هزار خودرو تولید شد که این میزان در سال ۹۵  به یک میلیون و ۳۴۰ هزار خودرو رسید به عبارت دیگر تولید خودرو در کشور در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۳۸ درصد رشد داشته است. همزمان با افزایش تولید خودرو در کشور، تولید موتورسیکلت نیز در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۶۳ درصد رشد داشته است. در سال ۹۴، ۷۴۰ هزار موتورسیکلت تولید شد که این میزان در سال ۹۵ به ۴۵۳ هزار موتورسیکلت رسید.

از سوی دیگر خودروهای با عمر ۲۰ تا ۲۵ سال در کشور جمع آوری نمی‌شوند همچنین در سال جاری به دلیل تقویم زمانی مناسب شاهد افزایش تردد و مسافرت بودیم.افزایش شش درصدی رشد اقتصادی کشور و عدم تغییر قیمت بنزین در دو سال اخیر از دیگر دلایل افزایش مصرف بنزین در کشور محسوب می‌شود. البته این موضوعات خللی در فرآیند بنزین‌رسانی به کشور ایجاد نمی‌کند.

بر اساس آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‏ای، حدود ۵۵ هزار دستگاه کامیون و کشنده با عمر بیش از ۳۵ سال، در جاده‏‌های کشور تردد دارند و با توجه به مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر نوسازی ۶۵ هزار دستگاه، امکان نوسازی تمام کامیونهای فرسوده وجود دارد.

شبهه افزایش قیمت یا سهمیه بندی بنزین

ریاحی در جایی دگر نیز اعلام کرد با این که اکنون شرکت پخش فرآورده های نفتی  پاسخگوی نیازهای کشور است، اما چنانچه مورد خاصی پیش آمد مدیریت کلان کشور باید در این زمینه تصمیم‌ گیری کند. دولت اکنون در قبال سوخت، یارانه‌ای سنگینی می‌پردازد در صورتی که قیمت سوخت بسیار بالاتر از این نرخ‌ها است و این موضوع نیاز به کارشناسی دارد. چنانچه نتوانیم روند صعودی مصرف بنزین را کنترل کنیم دولت و مجلس باید مصوباتی درخصوص تغییر قیمت یا سهمیه بندی داشته باشند و ما به عنوان مجری تنها اجراکننده سیاست ها هستیم.

از سوی دیگر داوود کشاورزیان،معاون وزیر راه و شهرسازی، غیرواقعی بودن قیمت سوخت را از چالشهای مهم بخش حمل و نقل کشور خواند و گفت: واقعی شدن بهای سوخت، روند نوسازی ناوگان فرسوده را در کشور تسریع میکند. تا زمانی که گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان به فروش میرسد، هیچ تغییر رفتاری رخ نخواهد داد و ناوگان فرسودهای از رده خارج نمیشود.

درحالی که برخی بر این باور بودند که عدم اجرای قانون سهمیه بندی بنزین  دلیل افزایش قیمت این فرآورده است،کارشناسان اعلام کردند افزایش مصرف بنزین در کشور ارتباطی با حذف سهمیه بندی این سوخت ندارد.افزایش مصرف بنزین در روزهای اخیر به دو عامل اصلی افزایش سفرها در فصل تابستان و وجود خودروهای پر مصرف مربوط می‌شود.

به گفته کارشناسان یک جریان طبیعی در بخش عرضه و تقاضای بنزین وجود دارد، وقتی سفرهای تابستانی و تعداد خودروهای فعال در کشور افزایش ‌یابد به همان میزان نیز به مصرف بنزین افزوده می‌شود.به طور معمول در تابستان هر سال با افزایش سفر و مسافرت با خودروی شخصی، مصرف بنزین در کشور با افزایش چشمگیری روبه‌رو می‌شود و این تقاضا تا شهریورماه تداوم داشته و از مهرماه با کاهش سفرهای برون شهری، مصرف بنزین نیز کاهش خواهد یافت.

کارشناسان مرتبط دانستن افزایش مصرف بنزین با حذف سهمیه بندی ار اشتباه بزرگی دانستند و اعلام کردند افرادی که بحث افزایش مصرف بنزین را با حذف سهمیه بندی مرتبط می‌دانند، به طور عجولانه‌ای مقوله سهمیه بندی را به مصرف نکردن ارتباط می‌دهند.

به طور کلی کارشناسان فصل تابستان و اوج گرفتن سفرهای تابستانی،افزایش ناوگان خودرویی کشور،بهبود نسبی رفاه مردم،الگوی‌های مصرف سوخت و استقبال کم مردم از CNG را مهم ترین دلایل افزایش مصرف بنزین اعلام کردند.

با این حال شبهه احتمال افزایش قیمت یا سهمیه بندی بزنین همچنان در کشور وجود داشت که در نهایت محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت و پس از آن بیژن زنگنه، وزیر نفت تیرخلاص را درمورد قیمت و سهمیه بندی بنزین زدند و صراحتا اعلام کردند دولت برای محدود کردن مصرف بنزین برنامه‌ای ندارد.

درحالی که روز گذشته نوبخت اعلام کرد دولت هیچ طرح و برنامه‌ای برای محدود کردن مصرف بنزین از طریق سهمیه بندی و یا افزایش قیمت ندارد زنگنه نیز امروز در در حاشیه جلسه هیات دولت تاکید کرد که فعلا طرحی برای سهمیه بندی بنزین نداریم.

وی  درباره احتمال افزایش قیمت بنزین در دولت آینده گفت: این را باید از دولت دوازدهم پرسیداما  فعلا طرحی برای سهمیه بندی بنزین نداریم و باید تامین کنیم

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید