شنبه, ۷ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-28
تبلیغات
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
کد خبر: 37019 |
|
تاریخ انتشار : ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۳ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

بروکراسی مهمترین چالش شوراها بمناسبت گرامیداشت فرارسیدن عیدغدیرگردهمایی شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای شهرستان آمل با حضور ائمه جمعه آمل و امامزاده عبدالله و فرماندارویژه شهرستان آمل در سالن همایش دانشگاه شمال با موضوع تبیین جایگاه شوراه ها دربرون رفت از مشکلات برگزارشد. پاسخ فرماندار در ادامه این نشست فرماندارویژه شهرستان آمل با تبریک اعیاد […]

بروکراسی مهمترین چالش شوراها

بمناسبت گرامیداشت فرارسیدن عیدغدیرگردهمایی شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای شهرستان آمل با حضور ائمه جمعه آمل و امامزاده عبدالله و فرماندارویژه شهرستان آمل در سالن همایش دانشگاه شمال با موضوع تبیین جایگاه شوراه ها دربرون رفت از مشکلات برگزارشد.

پاسخ فرماندار

در ادامه این نشست فرماندارویژه شهرستان آمل با تبریک اعیاد ذی الحجه در پاسخ به مجیدی کیاعنوان کرد:بنده اواخردهه۸۰ باتجربه۵ساله که بعنوان مدیرکل امور روستایی وشوراهای استانداری خدمت کردم و باجایگاه شوراهاآشنا هستم، اینکه آقای مجیدی کیا فرمودند: شوراها درسطح شهرها جایگاه تعیین شده ای ندارند می گویم؛ درقانون شوراها آمده است تمامی دستگاهها و ادارات موظفند در چهارچوب مصوبات شوراهای اسلامی درصورتیکه این مصوبات با قوانین فرادستی انطباق داشته باشند همکاری کرده و امور را به انجام برسانند.

به گزارش پایگاه خبری سیده آمل: حسن مجیدی کیا عضوشورای شهرآمل با مقایسه ای بین جایگاه شوراهای شهر و شوراهای روستا، شوراهای شهر را به تبدیل شدن یک دست انداز تشبیه کرد و گفت: در حالیکه شوراهای روستا بیشتر به سمت خیرمیل می کند و واقعا در روستاهای مناطق کم جمعیت فضای خوبی ایجادشد، در شهر، بخصوص شهرهای پرجمعیت این فضا تبدیل به یک دست انداز که عملا گرفتن مصوبه سخت شد و تا این مصوبه به کمیسیون تلفیق و گرفتن رای و موافقت برسد دردسرها و چالش های خودش را دربردارد.

بروکراسی مهمترین چالش شوراها
بروکراسی مهمترین چالش شوراها

مجیدی کیا، با طرح این سوال که آیا شوراها نماینده شهرداری هستند یا مردم ؟ از شهرداری باید دفاع کنند یامنافع مردم؟ ادامه داد: ماشورای شهریم؛ شورای شهر در کجای شهرقراردارد؟ در روستاهامعمولایک هماهنگ کننده هست وخیلی سریع مطالب انتقال پیدا می کند؛ اما در شهرچطور؟

حوزه اختیارات شوراهای شهر

به گفته این عضواز شورای شهرآمل: اگربخواهم اصل فلسفه شوراها در جمهوری اسلامی ایران با این بروکراسی پیچیده را تبیین کنم؛ آیا شورای شهر می تواند اداره برق را کنترل کند؟ یا اداره مالیات، یا اداره آب و یا مصوباتشان را به چالش بکشاند؟ مطمئنا خیر

وی همچنین افزود:دربرخی ازکشورهاحوزه اختیارات شوراهامشخص است ومی توانند اداره ونهادی را که درارائه خدمت به مردم تخلف کرد یا دست اندازی کرد، در صحن شورا مطالبه گری کنند؛ اما درکشور ما این حوزه مشخص نیست.

عضوشورای شهرآمل با اعلام اینکه دریک مصوبه شورا هم می تواند متهم باشد و هم می تواند قهرمان باشد چون حوزه اختیارات آن مشخص نیست، اظهارداشت: تفسیر ما از مواد، تبصره ها و قانون خیلی صراحت ندارد، ما می توانیم با تفسیر قانون یک قانون را ردکنیم و هم می توانیم از آن دفاع و مصوب کنیم.

بروکراسی مهمترین چالش شوراها

حسن مجیدی کیا با بیان اینکه این نقد جایگاه شوراست نه اعضاء شورا که ماموریتی را قبول کردند، اذعان داشت: مهمترین چالش شورا حوزه اختیارات آن است، بروکراسی اداری در کشور ما اصلی ترین مساله اجتماعی و سازمانی است و باید با برای رفع دغدغه مردم تبیین جایگاه شوراها تبیین شود.

تبیین جایگاه شوراهای شهروروستا

در ادامه این نشست فرماندارویژه شهرستان آمل با تبریک اعیاد ذی الحجه در پاسخ به مجیدی کیا عنوان کرد: بنده اواخر دهه۸۰ با تجربه ۵ساله که بعنوان مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خدمت کردم و با جایگاه شوراهاآشنا هستم، اینکه آقای مجیدی کیا فرمودند: شوراها درسطح شهرها جایگاه تعیین شده ای ندارند می گویم؛ درقانون شوراها آمده است تمامی دستگاهها و ادارات موظفند در چهارچوب مصوبات شوراهای اسلامی درصورتیکه این مصوبات با قوانین فرادستی انطباق داشته باشند همکاری کرده و امور را به انجام برسانند.

شرح وظایف شوراها

ذات الله زارعی تصریح کرد: درغیر اینصورت برداشت ناصوابی درخصوص شرح وظایف شوراها بوجود می آید و تصور می رود شوراها فقط یا شورای شهرداریست یا شورای دهیاریست،نخیربلکه شورای شرح وظایفش بسیارگسترده تر ازاین حرفهاست و جایگاه قانونی آنها باز است.

وی همچنین اضافه کرد: متاسفانه این جایگاه تعریف نشده و جای خودش را در عملکرد واقعیت جامعه باز نکرد.

شوراها یکی از ارکان کشوریست

فرماندارویژه شهرستان آمل باتاکیدبراینکه درچهارچوب قانون اساسی ظرفیت شوراها یکی از ارکان کشور محسوب می شود، ابراز داشت: نقش شوراها در حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نقشی برجسته است، چراکه در جمهوری اسلامی ایران هیچ بن بستی وجود ندارد و برای هر مشکلی راه حل و راهکاری موجود هست اگر کاردان باشیم.

زارعی خاطرنشان شد: شوراها بعنوان مرجع تصمیم گیری پارلمان محلی است که با توجه به اقتضاعات و شرایط منطقه ای خودش می تواند تصمیم بگیرد ولی گاها می بینیم آن آموزش لازم داده نشد و آن فرهنگ شورایی جا نیافتاد که برای رفع این چالش نیاز به کاردارد.

انتخاب اصلح پیرو شهیدجمهور

فرماندارویژه شهرستان آمل با اشاره به انتخابات پیش رو ۲نقشه راه را از فرمایشات رهبری مهم دانست وبیان داشت: اولین امر مهم درخصوص مشارکت حداکثری است و دیگری انتخاب فرد اصلح که بدرقه راه سیدالشهدای خدمت آقای رئیسی خواهدبود.

ذات الله زارعی یادآورشد: با انتخاب اصلح با انتخاباتی باشکوه امیدواریم رئیس جمهوری فعال و معتقد به مبانی اسلام و انقلاب که با وجه دوم بدرقه میلیونی شهید جمهور خواهد بود را به نتیجه برسانیم.

 

 

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه رسمی خبری- تحلیلی سیده آمل در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید